Växla?

Av Samuel_
12 okt. 2007 13:07
Visningar: 3244
Har egentligen inte tänkt växla innan jag åker, utan tänkt att ta ut pengar i ATMs, får dock betala en avgift på 40 kr av min bank vid uttag i utlandet. Vet inte om jag dessutom får en dålig växelkurs? Isf vore det ju väldigt dumt att dels betala 40 spänn och sedan också få en dålig kurs. Hur gör ni? Växlar ni innan ni åker? har ju inte lust att gå omkring med allt för mkt deg i fickorna.
12 okt. 2007 13:13
Trots att jag rest en hel del har jag inget bra råd och vet själv inte hur jag ska göra från gång till gång.
Det där beror ju på hur länge man är borta, vart man åker, hur man spenderar osv..
Tar de kort? Då behöver du ju inte så mycket cash.
Generellt delar jag upp reskassan.
En del svenska tar jag med som jag kan växla där, en del växlar jag redan här i resmålets mest gångbara valuta, det mesta betalar jag med kort och i nödfall tar jag ut i automat. (min avgift är 35)
Av Veiken
12 okt. 2007 14:42
Hej! Ring Forex servicecenter tel: 0200-22 22 20. Dom kan det mesta om valutor som finns runt om i världen. Passa på och fråga om deras kort Global Cash som du laddar med EUR eller USD före resan.

Kolla deras hemsida http://www.forex.se/
Ha det gott!
Av Crista
12 okt. 2007 16:37
Hej!
Brukar växla så att jag har lite till att börja med. Har annars ICA-kort knutet till Mastercard, de tar ingen uttagsavgift i utlandet. Hade det i Sydamerika, fungerade hela tiden. Kursen var inte sämre vad jag märkte.
Av Waykie
13 okt. 2007 09:43
Skandias Visa tar inte heller ut nån avgift per uttag, men läggar på 1,65% på kursen. Och de kurser jag fick var ofta ganska bra (oftast bättre än att växla dollar->lokal valuta på gatan).
Av Samuel_
13 okt. 2007 12:13
Har kollat upp min bank nu (nordea) och de tar 40 kr per uttag, samt 1,48 % i växlingskurs. Det låter väldigt dyrt men jag tänker samtidigt inte byta bank enbart för en resa. Växla på plats eller forex? vad tror ni?
Av Ulleb
13 okt. 2007 16:24
Jag växlar alltid lite innan vi åker ,så att man har de första dagarna! Sedan har jag lite svenska pengar el dollar el euro med mig beroende vart jag ska. Sedan kan det va att jag de sista dagarna behöver mer pengar då får man ta kortet. Men inte mer än 1-2ggr med tanke på avgiften!
Av Annte
14 okt. 2007 14:54
Jag säger bara en sak - ICA banken! Du betalar ingenting då du tar ut pengar utomlands, du får bättre kurs, du kan betala då du kommer hem (om du vill, annars kan du sätta in pengar på kontot innan) De har mycket enkel internet bank. Då du kommer hem till sverige tar de kontakt med dig och vill byta ut ditt kort för att undvika skimming. Jag har inte en enda sak att tillföra på minus sidan vad gälle Ica banken. Dessutom har du en betydligt högre ränta på pengarna där.
Av Sun
14 okt. 2007 15:13
Skaffa icabankkort. Du behöver inte byta bank, utan bara köra på icas kort på resor. Med el utan kredit. På kreditkortet får du 0.5% bonus på allt du handlar runt om i världen när du betalar m kortet. De har som sagt ingen uttagsavgift o inget valuta påslag.
Vi har skaffat ett kort som är kopplat till ett konto, sen har vi ytterligare ett konto där vi har de flesta av slantarna som vi sedan med hjälp av internet banken el telefonbanken flyttar över från till vårt kortkonto. Det kostar 240:-/år, men de har man snabbt igen. Att man får Sveriges fulaste (rosa) kort är det enda på minusposten =)
Lycka till!
Av Loranga
17 okt. 2007 20:56
Håller med allt positivt om Ica-kortet. Sparade tusenlappar på det när vi var ute och reste ett halvår. Men jag brukar ha några hundra dollar i säkerhet när jag reser utanför europa, ifall korten skulle paja på vägen.
Av Annie_j
21 okt. 2007 12:03
Det absolut bästa (det man får mest pengar för) är att växla till kontanter hemma. På kortet är det en avgift på mellan 1-4% i valutapåslag. Sedan är det VISA:s (om du har VISA kort) växlingskurs mellan svenska och den lokalavalutan.
Genom mitt jobb vet jag också att skimmingen på kort ökar lavinartat runt om i världen (även i Sverige). Detta gäller både i bankomater och där du lämnar fram kortet till "kassören" i en butik.
Idag går det helt lagligt att på internet köpa det du behöver för att skimma/förfalska kort. Du kan köpa tomma kort/lediga kortnummer, och maskiner för att tillverka egna kort som är otroligt bra gjorda. Det är svårt att se skillnad på de falska om man inte vet vad man ska titta efter. Jag har sett skimmingapparater som lätt kan gömmas i ett bältesspänne (skärp), kortet hålls upp i närheten av bältet och magnetremsan på ditt kort kopieras, sedan är det bara att lägga över informationen via en dator (dessa datorprogram finns) till ett falskt kort.

Nog med skrämselfakta. Jag växlar alltid det jag ska ha med mig hemma, låser in det jag inte behöver för tillfället i safty depositboxen på rummet, VISA-kortet tar jag med mig men har det inlåst hela tiden och använder det bara i absoluta krissituationer. Allt för att skydda mig själv och min reskassa.

Om man då inte ska ligga stilla på en plats utan åker runt ex. back-packers har jag upptäckt en bra produkt. Forex har ett prepaid card (Global Cash) som du laddar med EUR eller USD. Det är ett VISA electronkort. Du laddar kortet med så mycket du vill till att börja med, du lämnar kortnumret hemma (till mor o far eller syskon, kompis) de kan inte ta ut pengar på kortet men de kan ladda på det.
Du kan SMS:a och be dem ladda på lite mer pengar när du behöver lite mer pengar.
Då kan man aldrig bli av med mer en vad som finns på kortet. Det bästa är att du får kortet direkt i handen, laddat och klart när du går in på ett Forex kontor och ansöker om det.
Tror även att du kan få pengar skickade till dig av Forex om du skulle bli av med kortet. PUH vilket långt svar. Hoppas att du orkade läsa allt. (=^_^=)
Av Matte67
26 dec. 2007 07:01
Hur fungerar det med rese checkar då?.Ska snart till Thailnad o har inte bestämt hur man ska göra,visa kort eller rese checkar.Min bank tar oxå 40kr per uttag o någon till procent vid köp med det.Har alltid använt mig att rese checkar förut,förlorar man mycket i kurs då?.