Vart i Thailand åker man i Novemeber

Av Lackis
13 feb. 2015 08:27
Visningar: 215
Hej,

Jag ska fira min 50 års dag med min 27 åriga dotter i Thailand. Det är min första gång att upptäcka detta land. Förstår att vädret är olika på olika delar i Thailand. men var är det bäst väder att åka i November om man vill bada & sola och upptäcka underbara fina öar....?
13 feb. 2015 09:06
Citerat från Lackis:
Hej,

Jag ska fira min 50 års dag med min 27 åriga dotter i Thailand. Det är min första gång att upptäcka detta land. Förstår att vädret är olika på olika delar i Thailand. men var är det bäst väder att åka i November om man vill bada & sola och upptäcka underbara fina öar....?
Vill ni till fina öar utan att behöva åka en massa inom landet så välj ut en del av landet. För att göra det bekvämare och enklare. Tex att man flyger till Bkk och sedan tar sig österut till Koh Chang mot Kambodja.
Eller att man tar sig till de tre populära öarna i öst, Koh Tao, Koh Phangan och Koh Samui.
Eller att ni håller er i söder kring Koh Lanta.
Vart ni än väljer så måste ni ju åka buss och färja. Men det är det värt vill jag lova :D
Av Lackis
13 feb. 2015 11:37
Tack för svaret, Jag längtar verkligen :)
13 feb. 2015 11:45
Citerat från Lackis:
Tack för svaret, Jag längtar verkligen :)
Jag svarade ej på din fråga angående väderleken i november . Jag vet inte exakt hur det kommer bli. Men det brukar vara sol. Men nu i julas var det regn på många ställen där det normalt sett är sol varje år. Så det finns en risk att det blir regnskurar men de brukar vara på natten och på dagen torkar vattnet bort och det är fint igen, så ni behöver ej oroa er för det. Skulle det bli regn så är det inget som förstör semestern, ni kommer ha det jättebra ändå lovar jag. Men fundera på vart i landet ni vill hålla till och sök sedan info om det stället eller de öarna. Finns många här som gärna delar med sig av tips och förslag. annars går det tex att googla " sevärdheter koh Tao " tex eller vad man nu kan vara intresserad av. I övrigt är det enkelt att komma in i hur allt funkar i Thailand och inget är speciellt krångligt eller svårt, så flyg ner och sedan hjälper folk alltid gärna till så länge ni frågar om hjälp :D
Av Lackis
13 feb. 2015 12:01
Det låter jätte spännande :). Vi är inte rädda för lite regn, men man vill ändå ha lite sol. Vi ska ta med oss ryggsäckar och åka runt och leta efter vackra ständer & god mat. Så tusen tack för din hjälp.
13 feb. 2015 13:37
Citerat från Lackis:
Det låter jätte spännande :). Vi är inte rädda för lite regn, men man vill ändå ha lite sol. Vi ska ta med oss ryggsäckar och åka runt och leta efter vackra ständer & god mat. Så tusen tack för din hjälp.
Hej, det är ofta billigast att flyga till Bangkok, men det kan ni kika på själva. I November börjar priserna gå upp men det är som dyrast kring dec/jan.
Hur länge tänkte ni vara iväg? Det finns mycket att se och göra så stanna gärna 3-4v om ni har möjlighet. Boka bara flyget ner och kanske första natten. Sedan bokar man resten allt eftersom där nere antingen på nätet eller på plats. Ta med ryggsäck med saker, sedan kan man lämna in kläder för tvätt och det kostar 10kr/kg så en påse tvätt kostar knappt 20 kr och att tvätta kanske efter 10 dagar är lämpligt. Så ni behöver ej ha med massa kläder i onödan. Sedan kan man köpa linnen mm jättebilligt där nere =)
Cyklop, snorkel, flipflop, myggspray mm köper ni där =)
Av Lackis
13 feb. 2015 13:53
Vi ska vara drygt 2V. Vi tänkte bara ta flyg och sedan ordna boende där nere :), Så nu i helegn ska vi titta efter flygbiljetter. Är det något bra bolag du kan rekomendera. Jag har tittat på Thai air, emirates eller Norweigen...
13 feb. 2015 13:59
Citerat från Lackis:
Vi ska vara drygt 2V. Vi tänkte bara ta flyg och sedan ordna boende där nere :), Så nu i helegn ska vi titta efter flygbiljetter. Är det något bra bolag du kan rekomendera. Jag har tittat på Thai air, emirates eller Norweigen...
Jag anser att det inte har nån betydelse alls, man kommer ju fram med samtliga. Jag tycker man skall ta det billigaste, av de som har rimliga flygtider. Man vill ju inte mellanlanda tex i 12 timmar nånstans utan 1-3 timmar är mer vettigt kanske. Det som kan skilja lite åt är tex benutrymme ifall man väljer ett billigt osv. I vissa som tex thai air tror jag det ingår alkohol i priset men då är å andra sidan kanske priset någon hundring dyrare än annat alternativ.
Men från vilken stad flyger ni? Köpenhamn och arlanda är ofta billigast, annars kanske Gbg.

Väl på plats där nere är det bara gå in på nån resebyrå som finns lite överallt och säga att ni vill till ett specifikt ställe och så får ni biljetter där för nästkommande dag, samt instruktioner. Så tar man sig bara till bussen och åker iväg =)
Av Hille2
13 feb. 2015 15:14
Angående väder så är november en av de sämsta månaderna att besöka Koh Samui, Koh Tao och Koh Phangan. Regnperioden pågår fortfarande och kan vara även under december/januari. Risken för riktigt dåligt väder är överhängande. Vill man hålla sig på östkusten så är Koh Chang och Koh Samet med omnejd mycket bättre alternativ vädermässigt.
Av Lackis
13 feb. 2015 15:48
Tack Hille2, är det bättre på södra eller Norra sidan i November än Östra?
Av Bibby
13 feb. 2015 16:03
För lite mer äkta thailand så tycker jag ni ska åka till Khorat.
13 feb. 2015 16:07
Citerat från Bibby:
För lite mer äkta thailand så tycker jag ni ska åka till Khorat.
Jo det ligger ju snett uppåt inåt landet ifrån Bkk va? Personen ville ju åka till havet och någon vacker ö, inte till en stad som jag uppfattade det. Men annars tack för tipset. Bra förslag ifall man vill undvika turism och se mer av det lokala livet i Thailand =)
Av Lackis
14 feb. 2015 08:01
Tack alla för hjälpen,nu har jag lite information så jag kan börja planera min resa :)