Vart åker vi?

Av Lotta08
1 okt. 2010 10:16
Visningar: 376
Är i planeringsstadiet för en resa för mig och min dotter,11 år.Hennes dröm är att åka till Thailand så då är det dit vi ska!!
Jag har ett par ställen som jag inte vill återvända till:Khao Lak,Kata och Patong!Dessutom är jag lite bekväm,stannar gärna på ett eller ett par ställen.Tänkte att vi skulle göra lite utflykter med båt.
Tanken är att vi ska åka i mitten-slutet av februari-11.
1 okt. 2010 11:43
Hej

Varför inte Koh Samui...

Vi besökte denna ö som ligger ca 1h flyg från Bangkok.
Runt hela ön finns det massor att göra,dessutom så har du ju några fina öar nära Samui.

Närmast Samui har du Koh Phangan som bara ligger 20 minuter bort.
Sedan har du Kho Tao och Koh Nang Yuan samt en National Park som är ett helt underbart utflyktsmål.
National Parken heter Angthong National Marine Park.

När vi bodde på Samui, bodde vi på norra delen på en strand som hette Maenam Beach.
Vi hade bokat ett hotell som heter "The Florist Resort" mitt på stranden.

Maenam är en rätt lugn liten by, men allt finns en del restauranger lite affärer mm.
Om man nu vill ha lite mera utbud på allt. kan man lätt ta sig till Chaweng 15-20 minuter bort.
I Chaweng har du även lite varuhus tex Big C,Tesco...

Billigaste sättet att transportera sig på ön, är att hoppa på en "Songthaew" som är en öppen pick-up.
Man kan tex åka med en "Songthaew" mellan Maenam och Chaweng för 60 bath.

Gå gärna in på min sida där har jag bilder och nån film från våran resa i år till Samui och dom andra öarna.

Hör av dig om du vill veta nått mera!!

Mvh/Siam
Av Lotta08
1 okt. 2010 12:28
Tack!
Det låter jättebra!Ska kolla in din sida!
//Lotta
1 okt. 2010 14:59
Beror lite på hur mycket shopping och liv och rörelse ni vill ha!

Jag blev inte överförtjust i Koh Samui - iallafall inte Chaweng och Lamai - när vi besökte ön i somras. Det finns förvisso mycket shopping & utflykter men också många"girlebars", disco, partysugna engelsmän så det gäller att välja rätt strand. Då kan det kanske bli FÖR lugnt... Vi bodde på Bophut-stranden med gångavstånd till Fisherman's Village.

Ett av mina favoritställen är Ao Nang (Krabi) www.aonang.se - fortfarande en mindre ort med bykänsla som börjar bli "turistig". Utanför Ao Nang finns flera kända stränder såsom Railey och Phrang Nga och öar såsom Poda och Hong. Här finns också hyfsat utbud på restauranger, enklare shopping och diverse trevliga utflykter man kan göra. Sök på mer info om Ao Nang här på Reseguiden - här finns flera fina resealbum med berättelser!

Vårt absoluta favoritställe (inklusive flera andra svenskar!) är Koh Lanta - en lugn och vacker ö två timmars bilresa söder om Ao Nang. www.lanta.se och www.lantadiver.com

Koh Lanta ingår i en marin nationalpark med ett 50-tal öar - några kan du bo på och några går bara att besöka över dagen. På Koh Rok bor vilda "halvtama" varaner och snorklingen är helt fantastisk liksom den pudervita stranden. Jag tycker om att Koh Lantas (och Ao Nangs) stränder är sk "virgin beaches" dvs skyddade från vattenskotrar, parasoller och solstolar. På Koh Lanta finns heller inga brummande longtail båtar!
1 okt. 2010 16:45
Hej igen!

Vi fick inte känslan att det var speciellt dyrt på Koh Samui och öarna nära.

Vi gick ut och åt i Maenam på en bra restaurang som hette "Twins", bild finns på min sida.
Där åt vi 2 vuxna samt 2 små barn för runt 500 bath inklusive drika.

Om man håller sig någorlunda till Thailändsk mat och inte äter så mycket västerländsk mat så kommer man "billigt" undan :-).
Dessutom beror det ju på var man går också, precis som här i Sverige.
man behöver ju inte söka upp dom lyxigaste ställena.

Den del av Maenam, där vi bodde, fanns det inga bargirls, så det är rätt lätt att slippa uppleva så mycket sånt om man vill.

Om ni nu skulle besöka grannön Koh Phangan, så kan jag tipsa om en underbar strand som heter Haad Yao, som är en av dom finaste på Koh Phangan

http://www.kohsamui.org/

Skickar även med den bästa hotell siten där man får bästa pris på hotell
http://www.sawasdee.com/

Om ni nu väljer Samui och nära nära, så kommer ni att få en underbar resa :-)

Mvh/Siam
Av Lotta08
1 okt. 2010 16:56
Tack båda två!
Känns bra att ha börjat redan nu för det gör ju att jag hinner att kolla upp allt ni skriver!
Helt suveränt!
Jag vill att min dotter ska få en upplevelse utanför det "vanliga"!Syftet är att vi ska koppla av allt tråkigt som har hänt i år och få en chans att umgås och andas!
Än en gång:Tack!
//Lotta.