Vad ska vi välja Krk eller Hvar

12 sep. 2012 10:33
Visningar: 4168
Blir lite osäker på vart vi ska åka , vi vill ha bad o gärna fin hamn promenad och mysig by/stad. är det stor prisskillnad på Hvar o Krk med öarna runt omkring? Det är viktigast med mys känsla" pitoreskt" före puls...MVH Madde.
Av Desires
12 sep. 2012 23:12
Den kroatiska övärlden består av mängder av fina och mysiga byar/städer.

Ska ni åka till någon mindre ö med mysig genuin liten by skulle jag kanske föreslå ön Vis som ligger längst ut i Adriatiska havet (ni åker till Split, sedan färja till ön Vis). Byn Komiza där är en jättemysig pittoresk liten fiskeby.Här kan ni se mer om den byn, men kanske FÖR lugn för er. http://www.desires.se/#post136

Annars är Hvar en av de vackraste öarna utanför Split, Där tycker jag ni ska bo i Hvar stad, men det beror också på om ni gillar att det är mycket folk, där är alltid mycket turister, särskilt i juni-augusti och lite dyrare än andra platser! Staden Hvar är en jättefin välbevarad medeltidsstad med gränder, kullerstensgator, mängder med kafeer, uteserveringar mm, jättemysig hamn nere vid stan där de stora yachterna ligger, därifrån går även båtarna ut till de små öarna dit du kan åka och bada (men det går att bada i princip överallt på Hvar, om ni klarar klapperstensstränder). http://www.desires.se/#post10

Krk ligger närmast staden Zadar (dit du även kan åka billigt med Ryan Air). Där har jag själv inte varit, men känner till att det där även finns en sandstrand, vilket inte är så vanligt i Kroatien, så om det är viktigt för er kanske ni ska välja ön Krk istället. Krk är med största sannolikhet lite billigare än Hvar.

Lycka till och hör gärna av er om det är något annat ni undrar om Kroatien.
Av Desires
13 sep. 2012 09:25
Är det Krk ni är mest intresserade av (ligger närmast staden Zadar) så finns det mängder med bra guider och artiklar här på Reseguiden (ifall att du inte känner till det, är man inte van vid att titta in här så kanske man inte vet). Sök på Krk bara så kommer all den informationen upp.
Denna t ex är väldigt bra och detaljerad just om ön Krk http://www.reseguiden.se/reseguider/med-familjen-pa-krk-4794
Av Mirreli - Reseguiden.se
13 sep. 2012 11:28
Hej,

En liten rättelse, Krk ligger INTE nära Zadar utan hamnstade Rijeka. Ön Krk har en alldeles egen flygplats dit Ryanair flyger och man kan även boka paketresor via Scandjet. Tack Desires för att du rekommenderar min reseguiden om Krk, det värmer :).

Maddes123, har du ngt specifikt du vill veta om Krk hjälper jag gärna till.
13 sep. 2012 11:54
Tack för svar..Lutar mot att åka till Hvar och Vis, låter ju toppen.Vi ska vara där ca 17dagar beroende på flyg, jag gissar att Norwegian är ett bra alternativ. En ny fundering, Kan man stanna på Hvar några dygn och sedan därifrån åka till Vis eller måste man åka till Split för att sedan ta nästa båt till Vis?.
Av Desires
13 sep. 2012 12:39
Flest turer från Split till ön Hvar och ön Brac (1 tim ca).
Ja det går även färjor till Vis från Hvar (men inte SÅ många tror jag...). Ni kan välja att åka till Hvar, stanna där några dagar, sedan ta färjan till Vis ö - avsluta med några dagar där, sedan färjan från Vis tillbaka till Split (ca 2 tim)
Eller tvärtom, Vis är en jättelugn och fin ö. Hvar är väldigt vacker men betydligt mer folk, livligare, mer nattliv etc.
http://www.jadrolinija.hr/default.aspx?dpid=1304 kan ni kolla vilka färjeturer som går där.

Jag har även gjort ett inlägg om ön Brac, som alltså är den ö som ligger närmast Split (c 45 min från Split).På ön Brac ligger den berömda stranden Zlatni Rat, som ligger en kvarts promenad från den lilla gulliga byn Bol. Men nu kanske ni bara blir mer förvirrade vad ni ska välja....det finns många fina platser i Kroatien! Här kan ni titta in om ni vill se hur det ser ut på Brac http://www.desires.se/#post93

Vi brukar flyga med Norwegian till Split, de har ibland specialpriser dit, senaste gången betalade vi bara 2.500:- tor för 2 personer (i maj i år), vilket var ovanligt billigt!
Av Ansun
14 sep. 2012 08:33
Desire- en fråga till dig>
Kommer du ihåg på ett ungefär när ni köpte de billiga flygbiljetterna med Norwegian? (Hur nära inpå resan alltså) Var det någon kampanj just då eller?
Vi ska åka i juni igen, men just nu så finns det inte ens resor att köpa för den tidsperioden hos dem.
Av Desires
14 sep. 2012 09:20
Se till att få email från Norwegian, SAS etc så ser du när de säljer ut billiga flygresor. Det var efter ett sådant mail jag bokade dessa flyg, har för mig att jag då bokade ca 3 månader innan, alltså i februari när jag åkte i maj. De har ganska ofta sådana kampanjer. Ska ni åka först i juni nästa år tycker jag du ska avvakta, lycka till!
Av Ansun
14 sep. 2012 12:13
Okey, då vet jag. Jag får redan mail från Norwegian, får hålla ögonen öppna är resorna kommer :)
14 sep. 2012 23:19
Var i Krk för två år sedan. Har bara positivt att berätta. Var där med husbil (se gärna bilder på min sida) och bodde på en campingplats. Tror aldrig jag badat i klarare vatten. Upplevde Krk som mycket prisvärt. Vi var även inne i staden KRK som är så där pittoreskt som man önskar att det ska vara..Mysiga restauranger i staden, men även på övriga platser där vi var.
Finns underbara endags båtturer som nästan är ett måste.
Lycka till med resan. Ingemar
20 sep. 2012 18:02
hejsan,
jag har familj i hvar och är där ofta det är mycket vackert ställe. det är otroligt vacker ö. både historiskt och vacker hav och ö i helhet. en sak som verkligen är specifik med just hvar är att det är ett av världens mest soliga öar med över 300 soldagar om året och det är också känt för sina lavander. hvar kallas lavandern ö, eftersom det typ överallt växer just lila lavander som luktar otroligt gott. det finns flera hamnar på ön hvar och flera städer också.

men själv anser jag krk vara ännu vackrare, framförallt stranden baska som har helt turkos grönt och kristallklart vatten. baska är ett av världens vackraste ställen och ligger på ön krk, vattnet är rellativt grunt så man kan spela olika typer av bollspel i vattnet också.

prisskillnaden mellan hvar och krk är rellativt jämnt, men hvar kan vara lite dyrare då hvar är mer känd för att vara " de rikas ö ". bland annat kallas hvar för " st tropez " ibland utav media..

hade jag varit dig, hade jag besökt mljet, som ligger i sydligaste delen av kroatien. typ ett av världens vackraste öar, bland annat kallades mljet för " melita " på antika grekiska som betyder honungens ö, just för vattnet är turkosgrönt, och hela ön är täckt av sagolikt vackert grönt landskap. bland annat ska odyseus ha varit kiddnapad och hållits som fånge uttav zeus på den legendariska ön mljet i södra kroatien.

i övrigt finns det ganska många öar i kroatiens vackra skärsgård typ 1200 öar och 300 vikar vilket gör det till hela 1500 öar och vikar. priset från ö till ö varierar, dock är det för det mesta samma pris, liten skillnad brukar det vara beroende på öns historia storlek och hur känd ön är.

mvh!!
20 sep. 2012 18:05
en sak till angående hvar

hvar är mer romantiskt och mysigt för par både nykära och äldre.

medan krk är mer för familjer, fast även den är mycket mysigt.

att välja en av öarna, blir svårt för oavsätt vilken du väljer är bägge vackra och unika på sitt egna sätt och vis.

mvh