Vaccination

8 jan. 2012 13:55
Visningar: 13486
Åker till koh Chang i feb och sedan vidare till Thailand fina öar och jag tänkte, ska man vaccinera sig eller inte?
8 jan. 2012 16:02
Hej,

Det beror på vilket skydd du har från början och hur du skall resa och hur länge du skall vara borta.

Grundskydd (Polio-, stelkramps- och difteri-vaccination) bör man ju ha.
Havrix tycker jag helt klart att man skall ha. Hade jag tagit sprutor i dag hade jag nog passat på att tagit Twinrix, om man skall åka till andra ställen än Thailand i framtiden.

Kolla på: http://www.vaccinationsguiden.se för fler tips.

Trevlig resa :-)
Av Annl
9 jan. 2012 02:36
Hej,

Kan bara hålla med om att hepatit A och hepatit B är nödvändigt för alla resor plus ett ordentligt grundskydd. Kolla med en vaccinationsmottagning och se till att du får de vaccinationer som behövs.

Dessutom finns det ju dengueflugor i Thailand så myggmedel är ju nödvändigt också. Mygga som de säljer på apoteket funkar givet att du köper den starkare varianten som heter Effektivt skydd - den innehåller DEET som är nödvändigt för att det skall bita på dessa myggor. Det finns inget starkare eller mera effektivt att få tag på i Sverige enligt uppgift från apoteket.
Citerat från travelfun:
Hej,

Det beror på vilket skydd du har från början och hur du skall resa och hur länge du skall vara borta.

Grundskydd (Polio-, stelkramps- och difteri-vaccination) bör man ju ha.
Havrix tycker jag helt klart att man skall ha. Hade jag tagit sprutor i dag hade jag nog passat på att tagit Twinrix, om man skall åka till andra ställen än Thailand i framtiden.

Kolla på: http://www.vaccinationsguiden.se för fler tips.

Trevlig resa :-)
9 jan. 2012 11:18
Jobbarkompisen kom precis hem från Koh Chang - de hade inga problem med myggen men däremot med sandloppor! Det har dessutom blåst rejält på Koh Chang - såpass mycket att färjor fick ställas in. Mycket blåst gör också att myggen håller sig borta (kommer ihåg att det blåste mycket när vi var där vintern 2006).

Vaccinering är ett måste och ta med handsprit & våtservetter för användning innan varje måltid.
Av Jennika
9 jan. 2012 11:40
Enligt min vaccinationsklinik så behöver man inte ta hep B om man man lever i fast förhållande (och är skötsam), det räcker också med bara 1 spruta som ska ta senast 10 dgr före man avreser, den räcker ca 1 månad, vill man sedan ha livslångt skydd kan man ta de andra senare. Jag tänker även vaccinera stelkramp som är den enda av grundskyddet som jag är osäker på. Har mannen gjort lumpen har han fått alla fem sprutorna där. Skillnaden mellan tipsen kan kanske bero på var man har tänkt sig, ska man ut i djungeln så är det nog en annan sak. Vi håller oss nära stranden och bor på relativt bra ställen (ser ut så på de bilder jag sett i alla fall). Handsprit och spritservetter ska med i packningen.
9 jan. 2012 13:38
okejj, få nog bli en hepatit A spruta för oss båda. Fast jag som är så sprut rädd, men vad gör man inte för en underbar semester!

Handsprit är min bästa kompis när vi är och reser i asien haha.

Jennika, nu är det ju så att vi är borta i 6 veckor.. då räcker det kanske inte med 1 spruta? vi åker den 14 feb, så ca en månad kvar.. frågan är ju om man hinner med 2 dom två sprutorna..
9 jan. 2012 13:52
Jag är också fruktansvärt spruträdd... :-)
Svimmar nästan och blir likblek i ansiktet.

Havrix behöver man ju bara ta nu, och sedan nästa spruta inom 0,5-1 år har jag för mig :-)

Underbart att vara borta så länge :-) Jag åker i morgon, men är "bara" borta i två veckor...tre veckor är det minsta förut... :-)

Ha det gott!
9 jan. 2012 13:57
ååååh vad avundsjuk jag blir nu, tänk om vi med kunde åka imån! Tiden går så fruktansvärt sakta just nu, vi håller på och tittar lite på hotell och ska boka våra första nätter på Koh Chang senare idag.
har du varit på Koh Chang? Ja, en månad är minst.. förra året blev det en månad, men nu la vi på ca två veckor :)
9 jan. 2012 14:16
Ja, vi har varit iaf 3-4 veckor :-)

Sist i Thailand gifte vi oss på Koh Samui 2010 och hade smekmånad på Bali :-)
Därinnan har vi varit i Thailand 2004, 2005 och 2006 (Bangkok flera gånger, Krabi och Phuket och alla öar däremellan samt Koh Chang- och Koh Samui).

Skulle inte vara fel med sex veckor... Kommer inte i håg hotellnamnen på Koh Chang...vi bokade på plats på White Sand beach (det var väldigt fullbokat när vi var där). Medlemmen Famlofquist här på RG har skrivit en jättebra guide om Koh Chang :-)
http://www.reseguiden.se/reseguider/koh-chang-har-far-du-mersmak-av-thailand-4458

Ja, nu har resfebern startat :-)
Av Annl
14 jan. 2012 09:02
Det är riktigt att hepatit B smittar genom sexuella kontakter (därav rekommendationen om det fasta förhållandet) men det smittar också via blod och saliv och det är därför som det är att rekommendera att ta även denna spruta då du inte kan veta om du råkar ut för en trafikolycka eller liknande.

problemet är att viss svensk vårdpersonal tänker för kortsiktigt ibland - när vi skulle vaccinera oss och våra barn (som vid den tiden inte var så gamla) mot hepatit B (och A också förstås) blev jag idiotförklarad av sköterskan på BVC som just undrade om jag visste att hepatit B smittar genom sexuella kontakter. Men när vi kom till läkaren berömde han oss för att vara mycket ansvarskännande föräldrar...
Citerat från jennika:
Enligt min vaccinationsklinik så behöver man inte ta hep B om man man lever i fast förhållande (och är skötsam), det räcker också med bara 1 spruta som ska ta senast 10 dgr före man avreser, den räcker ca 1 månad, vill man sedan ha livslångt skydd kan man ta de andra senare. Jag tänker även vaccinera stelkramp som är den enda av grundskyddet som jag är osäker på. Har mannen gjort lumpen har han fått alla fem sprutorna där. Skillnaden mellan tipsen kan kanske bero på var man har tänkt sig, ska man ut i djungeln så är det nog en annan sak. Vi håller oss nära stranden och bor på relativt bra ställen (ser ut så på de bilder jag sett i alla fall). Handsprit och spritservetter ska med i packningen.