Utresa bokad vid inresa i Thailand?

Av Alidam
23 jan. 2017 21:11
Visningar: 1438
Hej!
Vi är 3 stycken som ska Thailand i februari. Vi har bara bokat en enkelbiljett. Vi har sett och hört lite att man måste ha en biljett ut ur landet bokad när man kommer dit? Stämmer det? Gäller det i flera länder runt om i Asien, vilka isåfall?
Tack!
Av Sierra
23 jan. 2017 23:00
Det stämmer och det gäller i princip till alla länder.
Av Alidam
24 jan. 2017 10:27
Okej tack för svar. Har några polare som varit där redan och hade bara bokat enkelbiljett dit och det funkade för dom?
Kommer dom kolla så vi har utresa bokad på Arlanda eller i Bangkok? Känns lite segt att boka en utresa redan när man inte vet vart man ska efter Thailand..
Av Sierra
24 jan. 2017 10:55
Det åligger incheckningspersonalen på Arlanda (i ditt fall) att kolla att du har utresebiljett. Har du inte det får du inte checka in. Jag vet resenärer som varit tvungna att köpa en utresebiljett när de står på flygplatsen.

Visst kan det fungera ändå men då har inte personen som checkar in gjort sitt jobb gentemot flygbolaget.

Jag har aldrig varit med om att de kollat detta efter landning i Thailand.
Av Erik777
24 jan. 2017 11:14
Jag har tvärtom aldrig varit med om att de efterfrågat utresebiljett när jag flugit just till Thailand. Men det är tyvärr helt upp till flygbolaget att bestämma vilka krav de ska sätta på en som resenär, jag kan haft tur. Senaste gångerna jag flugit till Thailand har det varit med AirAsia. Om de krävde utresebiljetter av alla som avser lämna Thailand landvägen så tror jag det skulle bli en väldigt bökig incheckning :)

Summa summarum: Kolla med ditt flygbolag vad de kräver, skriv ut svaret. Oavsett hur ni gör så var medveten om att det är ditt eget ansvar som resenär att göra troligt att du kommer lämna landet innan visumet går ut.
Av Sierra
24 jan. 2017 14:55
De flesta som reser till Thailand från Sverige har en tur- och returbiljett och det ser personalen som checkar in och därför behöver aldrig frågan om detta ställas.
Av Pstrid
30 jan. 2017 03:26
Är lite fundersam på samma sak, har flera bekanta som säger att de inte bryr sig om det, även att vissa säger att de är krav så man blir lite orolig. Men ringde till norwegian som vi åker med o de har ingen kontroll på utresebiljett när de gäller Thailand!
Av Erik777
30 jan. 2017 08:57
Kolla med Thailands ambassad samt med flygbolaget, då har du gjort det man man kan begära.
Folk säger så mycket, och med tanke på att olika flygbolag kan tolka regler olika och incheckningspersonal kan vara mer eller mindre kunnig så är det inte så konstigt. En bekant har blivit avkrävd schengenvisum av Norwegians personal i Suvarnabhumi (BKK). Trots Malaysiskt pass som ger 90 dagar visumfritt.
2 feb. 2017 22:30
Vi åker på söndag till Thailand! Tänker åka båt till Malaysia och har därför inte heller någon utresebiljett. Hur tror ni som har koll att det funkar då? Om man säger att man ska åka båt, liksom...