Utgånget Pass, Inget Nationellt ID, Enbart Körkort

Av Frallis
5 apr. 2016 12:05
Visningar: 18794
Hej! Tog mig med många om och men till Spanien med utgånget pass, utan nationellt ID och enbart ett körkort.

Nu är jag i Spanien med enbart ett körkort och ska åka hem till Sverige den 14de april.

Någon som har erfarenhet att ta sig hem på enbart ett körkort eller ett utgånget pass?

mvh
Frallis
5 apr. 2016 12:12
Jag tror inte det finns någon som tagit sig hem med utgånget pass.
Körkortet ska räcka inom Schengen. I värsta fall får du uppsöka svenska ambassaden och få ett provisoriskt pass om du mot all förmodan inte skulle få resa hem.

Personligen brukar jag alltid ha med mig passet när jag reser utanför norden.
Av Eic
7 apr. 2016 09:14
Hej!

"Körkortet ska räcka inom Schengen" stämmer definitivt inte. Körkort utvisar inte medborgarskap och därför är det inte en giltig resehandling. Sedan finns det säkert folk som lyckats krångla sig på flyg inom Schengen med bara körkort, men det är en annan sak. Körkort, nej.

Utgånget pass kan gå om personalen inte är uppmärksamma och sedan finns det ju lagar som säger att du som svensk medborgare inte kan hindras att åka in i Sverige. Men du ska ju först på planet. Frågan är vart du flyger. Flyger du direkt till Sverige är problemet förmodligen mer hanterbart än om du flyger till ett grannland (Kastrup till exempel).
Bästa lösningen om du vill vara säker på att komma hem (med flyg) är att skaffa provisoriskt pass, men det är inte billigt. I Sverige kostar det 980 kronor och jag har för mig att det kostar mer om man får det genom en svensk ambassad eller konsulat.
Sedan kan det ju vara att kombinationen körkort + utgånget pass är tillräckligt för flygbolaget för det är ju så att det i slutändan är flygbolaget som bestämmer om de vill låta dig åka med eller inte.

Jag är lite nyfiken på hur du lyckades ta dig ombord ett plan utan giltigt pass...
Av Birgere
7 apr. 2016 09:37
Om dom mot förmodan ens tittar på passet vid ombordstigningen (skiljer ju mellan flygbolagen och flygplatser) så tittar dom bara på foto o namn.
Jag hade def chansat med gamla passet.
7 apr. 2016 16:07
Citerat från Birgere:
Om dom mot förmodan ens tittar på passet vid ombordstigningen (skiljer ju mellan flygbolagen och flygplatser) så tittar dom bara på foto o namn.
Jag hade def chansat med gamla passet.
Nej, man kollar namn, foto OCH datum! Vi vet dock inte vilket flygbolag det är. Norwegian kollar (förmodligen) inte ID men det gör nog Vueling t.ex. Sen brukar man sällan avvisa folk med utgånget pass som ska tillbaka till sitt hemland (inom Schengen ska tilläggas).
7 apr. 2016 16:26
Nu har Frallis nog bagage men när jag rest med endast handbagage har jag inte visat ngn form av ID-handlingar utan klarat mig med min biljett (visad via min mobil). Förutsätter att man checkar in i förväg online det vill säga.
Av Birgere
7 apr. 2016 16:55
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Birgere:
Om dom mot förmodan ens tittar på passet vid ombordstigningen (skiljer ju mellan flygbolagen och flygplatser) så tittar dom bara på foto o namn.
Jag hade def chansat med gamla passet.
Nej, man kollar namn, foto OCH datum! Vi vet dock inte vilket flygbolag det är. Norwegian kollar (förmodligen) inte ID men det gör nog Vueling t.ex. Sen brukar man sällan avvisa folk med utgånget pass som ska tillbaka till sitt hemland (inom Schengen ska tilläggas).
Har jag faktiskt aldrig sett inom schengen, dom få tillfällen jag visat pass så lägger personen boardingkortet under namnet i passet och stämmer av att namnet stämmer med boardingkortet.
Flyger man utanför Schengen så brukar dom kolla mycket noggrannare.

Men hur ofta kollas ID egentligen nuförtiden? Massor med flygplatser har ju maskiner som läser av QR koden och sedan knallar man bara vidare.
7 apr. 2016 17:18
Citerat från Birgere:

Har jag faktiskt aldrig sett inom schengen, dom få tillfällen jag visat pass så lägger personen boardingkortet under namnet i passet och stämmer av att namnet stämmer med boardingkortet.
Flyger man utanför Schengen så brukar dom kolla mycket noggrannare.

Men hur ofta kollas ID egentligen nuförtiden? Massor med flygplatser har ju maskiner som läser av QR koden och sedan knallar man bara vidare.
Ingen metod jag känner till. OM vi kollar ID så ska vi kolla de tre sakerna jag nämnde. ID-checken har avskaffats på väldigt många bolag (nu pratar jag om boardingen, inte i check-in), men efter Paris-attackerna återinfördes de på några bolag (t.ex. Air France, KLM, Jettime och Norwegians Orly-flyg). Reglerna kan alltså ändras från dag till dag. Flygbolagen vill ju gärna ha det smidigt med mer och mer automatik. Man får därmed resa inom Schengen på egen risk. Åker man fast i en kontroll utomlands kan det bli ganska dryga böter om man inte har giltiga resehandlingar. Men det drabbas alltså inte flygbolagen av.
Av Jonnyx
8 apr. 2016 10:22
På Malaga flygplats brukar de vara rätt noga, särskilt Ryanair. Det säkraste är att du åker till Konsulatet i Malaga och tar ut ett provisoriskt pass. Konsulatet ligger på Córdoba, 6 - local 501, centralt mitt i stan (en tvärgata till den stora centralt belägna avenyn, där alla bussarna står). De har öppet vardagar 10 - 13. Tel: 952 604 383.