Trendiga Restauranger i London

17 apr. 2013 18:05
Visningar: 1887
Hej!
Ska till London 3dagar och shoppa och äta gott i maj. Behöver restaurang tips gott å gärna lite trendigt. Gärna Raw Food eller Japanskt.
Tack på förhand Therese
Av Hkn
18 apr. 2013 00:30
Hej Therese,

här har jag buntat ihop lite japanskt, lite asiatiskt och lite kinesiskt. Listan kunde göras längre men du har ju bara tre dagar :-) Det bör sägas att inget av dessa ställen är direkt lågbudget men jag kan voucha för samtliga när det gäller leveransen från köket. Alla är livliga. Ingen är stel eller traditionell...

Etta på min lista: Yauatcha. 15-17 Broadwick Street, Soho
Ligger smack in the middle of Soho och har en Michelin-stjärna. Livligt, stojigt och infernaliskt gott. Eftersom vi pratar dim sum, så går det utmärkt att äta här utan att slå sönder spargrisen. Highly recommended!
Min recension plus bilder på hur maten ser ut finns här: http://www.guidebook.se/archives/1006

Tvåa på min lista: Roka, 37 Charlotte Street, Fitzrovia
Här ätit deras avsmakningsmeny flera gånger och bara velat sjunga en liten sång för kockarna. Frän lokal. Ofta fullt. Dock: Om de vill placera dig i källaren när du bokar – avböj erbjudandet. Det är inget fel på lokalen en trappa ner, men den förvandlas med tiden till nattklubb och då är det som att äta inuti en flygplansmotor.

Trea på min lista: Zuma, 5 Raphael Street, Knightsbridge
En av de bästa asiatiska/japanska restauranger som du kan hitta. Storebror till Roca. Inte billigt men deras misomarinerade torsk kan jag tjata om tills omgivningen får skavsår i öronen. Och... naturligtvis; en helt makalös sushi.

Fyra på min lista: Nobu, 19 Old Park Lane, på gränsen mellan Mayfair och Knightsbridge
Beläget i Metropolitan Hotel (att beställa upp Nobus sushi och sashimi till rummet är en riktig lyx). Stökigt och roligt om personalen hinner med. Var Londons första asiatiska restaurang med en stjärna i Guide Michelin. De förtjänar sin stjärna. Ibland.

Femma på min lista: Hakkasan, 8 Hanway Place, Fitzrovia
Kinesiskt på ett modernt sätt. Roligt att besöka eftersom det är ett ganska... livligt ställe. Räkna med att få trängas med kändisar – och räkna med att få prata med security så fort du lyfter en kamera. Fick en Michelin-stjärna två år efter att de öppnat – vilken de behållit sedan dess. Det finns ytterligare ett Hakkasan i Mayfair. Och det var denna restaurangs dim sum-kock som öppnade Yauatcha (se hur allt hänger ihop!).

Sexa på min lista: E&O, 14 Blenheim Crescent, Notting Hill
Inte lika snofsigt som ställena ovan, men bra. Köket skulle väl kallas "pan-asiatiskt" eller något annat fånigt i en reseguide. Ruskigt trevlig personal och du blir inte ruinerad. Har du vägarna förbi Notting Hill så är det här ett utmärkt depåstopp.

Hope it helps, hälsar

:: hkn ::
Av Theelf
18 apr. 2013 06:47
Saknar möjligheten att göra tummen upp.
Gediget inlägg Hkn!
18 apr. 2013 19:25
Stort tack!!!!
Yauatcha är givet och sen känns Roka helt rätt!
Ni har möjligtvis inte tips på bra Afternoontea.

Tack så länge