Tips på reserutt, boende och aktiviteter

Av Sara_s
28 dec. 2018 09:52
Visningar: 581
Hej,

Vi är en familj på 4 personer (barnen är 3 och 6 år gamla) som ska åka 3 veckor till Sri Lanka i feb-mars, längtar! :)

Vi håller som bäst på att göra upp ngn form av rutt samt kikar lite på boenden. Vi vill både ha strandhäng och bad, men även uppleva höglandet med dess teplantager. Är det ngn som har tips på en lämplig rutt som är överkomlig med barn? Vi har tänkt att vi ska resa runt, men det får inte bli för många ställen. Har sett så mkt fantastiska tågbilder och det är ngt vi gärna skulle vilja få uppleva om det kan tänkas funka med barn. Vilka stränder är bäst med barn? Vi tänker att det fpr bli sydvästkanten. Var kan man få uppleva sköldpaddorna? Vad får vi inte missa och är det ngn som har tips på bra boenden så tar vi tacksamt emot det också. Funderar på att stanna en natt i Colombo/Negombo efter att vi landat. Vart gör man det bäst?

Hoppas ngn har lite tips på vägen! :)
1 jan. 2019 21:16
Hej!
Har gjort lite olika rutter i Sri Lanka. Det jag gillar mest är nästan att alla ställen är så olika! Kandys botaniska trädgård är superfin och barnvänlig, mysig att ta med en picknickkorg till!
Tog tåget från Kandy till Ella. Den tar ungefär sex timmar. De bästa vyerna får man mellan Nuwara Eliya och Ella, så jag skulle nog satsa på den sträckan i stället.
Nuwara Eliya tycker jag också mycket om! Väldigt speciellt med sin engelska kolonialstil och kyliga kvällar med varm choklad framför brasan. Teplantagen är häftiga! Man ska inte missa en kopp te i Nuwara Eliya.
Sköldpaddor var jag och kollade på på stranden i Tangalle. Turerna är sent på kvällen och jag vet inte om jag uppskattade det så mycket om jag ska vara ärlig. Man gick i stor grupp och det var mycket väntan. Det finns även center tror jag där de har sköldpaddor som de föder upp och släpper ut i det fria. Jag tror man kan besöka dem, men jag har aldrig varit där så jag kan inte säga hur det är tyvärr.

Kan rekommendera att man hyr en chaufför under resan. Man får mycket tips efter vägen och man får hjälp med allt man vill. Terrence är en chaufför jag lärt känna när jag varit där och jag har anlitat honom tre gånger. Pålitlig och säker förare. Kontakta honom så kan han säkert rekommendera både en bra tur och bra och billiga boenden efter vägen!
Jag upplever att hotellen kan vara ganska dyra i Sri Lanka. När jag åkt med honom så har han bokat in mig på bra homestays. Ibland har jag fått både rum, frukost och hemlagad middag för ca. 300 kr, inte ett dugg sämre än hotellrummen som jag betalat minst det dubbla för.

Mvh

Anna
Av Sara_s
4 jan. 2019 08:07
Tack för ditt svar @Annnaa83! När du har hyrt chaufför, har du gjort det för delar av resan då? Tänker att det är mest värt när det gäller de kulturella delarna och inte när man har tänkt att ligga på stranden. Men är det inte lurigt att få ihop det om man vill kunna ta tåget också? Har du bokat chaufför genom länken du skickade? Annars får du gärna skicka över kontaktuppgifter om du har det :)
6 jan. 2019 09:37
Jag har hyrt chaufför hela resan. Då har man haft valmöjligheten att dra ut på en spontan dagstur :) Annars är ju ett tips att man lägger upp första delen av resan som en rundtur och sedan tar utan chaufför sista delen när man bara vill hänga.
När vi tog tåget så underlättade det väldigt mycket att ha en chaufför faktiskt. Dels så bokade han bra tågbiljetter till oss och dels så tog han all vår packning så vi slapp konka den på tåget och så mötte han upp oss där vi klev av :)
Du kan skicka ett mail till adressen på hans sida som jag länkade :)
Av Trea
15 jan. 2019 05:47
Vi har precis kommit hem från Sri Lanka, och har samlat våra tips här: https://www.freedomtravel.se/restips/asien/sri-lanka/

Om ni hyr bil med chaufför (inte så dyrt) så är det ganska bekvämt att resa runt, men vissa sträckor tar tid dock. Om ni vill resa med tåget bör ni boka biljett innan för att få sittplatser.
Av Sara_s
15 jan. 2019 08:48
Citerat från Trea:
Vi
Om ni hyr bil med chaufför (inte så dyrt) så är det ganska bekvämt att resa runt, men vissa sträckor tar tid dock. Om ni vill resa med tåget bör ni boka biljett innan för att få sittplatser.

Menar du biljetter innan själva resan eller nga dagar innan? Svårt att veta exakt när tågresan kommer att bli av...Men vi vill ju gärna få uppleva det :)
23 jan. 2019 15:38
Vi var på Sri Lanka förra året med vår då 1,5 åring. Åkte direkt till Kandy och Ella. Därifrån till udawalawe och åkte på safari. Sen till mirissa som vi tyvärr tyckte var lite för exploaterat. Hikkaduwa var barnvänligt (snorkla samt inte så höga vågor) och dagsutflykt till Galle som låg nära.
Av Sara_s
1 feb. 2019 17:56
Citerat från Emma1984:
Vi var på Sri Lanka förra året med vår då 1,5 åring. Åkte direkt till Kandy och Ella. Därifrån till udawalawe och åkte på safari. Sen till mirissa som vi tyvärr tyckte var lite för exploaterat. Hikkaduwa var barnvänligt (snorkla samt inte så höga vågor) och dagsutflykt till Galle som låg nära.
Härligt! Nu närmar det sig för vår del... Minns du vad ni betalade för safari i Udawalawe?