Tips på bra boende på Santorini och båt från Santorini till Amorgos.

Av Skoogis
31 maj 2010 14:52
Visningar: 6660
Hej!
Jag och min familj, man + 2 fickor (10 och 12 år) åker om några veckor på en tvåveckors luff till Greklnd.
Vi flyger direkt till Santorini där vi tänkte stanna några dagar eftersom vi aldrig varit där. Så är det någon som har något tips på
bra boende så skulle jag vara tacksam för det. Sen har vi en önskan om att åka till Amorgos och jag har försökt hitta någon båt
som går direkt från Santorini men hittar bara en via Naxos. Är det någon som vet om det går en hyfsad stor färja direkt från Santorini
till Amorgos? Är också intresserad om det finns någon annan mysig ö i närheten som vi kanske hann besöka på våra två veckor.
Tacksam för alla tips!!
Av Irlozo
31 maj 2010 19:56
villa Romantica ligger centralt till bra pris, de har även rum med fyra bäddar. Ni kan gå in på greeka.com, det är en bra färjetabell som är lätt att söka på
Ett tips, tänk på att snabbfärjor är mycket dyrare än tex, Blue Star ferrys, Paros är en av mina favoriter, där ni även kan ta er på en dagstripp till antiparos, som jag tror era tjejer skulle gilla./ Iréne
Av Brjn
31 maj 2010 20:59
Hejsan!
Kolla in Kalimera.se där finns mycket information att hämta om Grekland. Klickar du vidare på fliken Hotell så finns två tips på hotell. På kalimera hittar du även länk till båttidtabeller. Här nedan har jag hittat båtar till Amorgos.

Har båtluffat från Santorini några gånger för ca 10 år sedan. Vi har bott i Thira alla gångerna med gångavstånd till Calderan fast inte med havsutsikt utan mer nära där bussarna går ifrån. Har bott på Flora två gånger http://www.hostelbookers.com/hostels/greece/santorini-island/30869/
Vi stannade aldrig mer än någon natt på Santorini så därför ville vi bo i Thira. Var alltså för ca 10 år sedan så saker har säkert förändrats.
Har också varit på Amorgos och då gick det nog också bara båt från Naxos. Första gången vi båtluffade från Santorini tog vi vi flygbåten till Koufonissi och stannade där tills vi fortsatte med båt vidare till Amorgos.
Här hittar jag båtar till Amorgos: (Det är kanske här du har tittat förut)

http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=9&SchMonth=6&SchYear=2010&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=1&Origin=EGRSKY22SATATI,11808,8&Destination=EGRSKY51AMO,12018,7

Kan rekommendera Småkykladerna, Folegandros samt Sifnos. Småkykladerna ligger lite mer nästgårds till Amorgos än de andra öarna.
Ha det gott
Britten
Av Joakimn
1 juni 2010 07:20
Skall bli kul att höra hur det varit när ni kommer hem:
Planera samma resa till hösten med min familj(Sambo+en 11åring o en 14 åring)
Ge gärna tips på boende för en familj samt kostnadsläge per vecka..samt guldkorn.
skulle vara till stor hjälp för jag har inte varit i området sen1987/Mvh joakimn
Vad kostade resan??flyger i från??Vem sålde resan?? osv.
1 juni 2010 08:22
Det går färjor till Amorgos direkt under högsommarperioden. Jag har åkt även i september från Amorgos till Santorini.
Om Amorgos är ett måste förutom Santorini så bör det bli lämpligt att ta Ios, Naxos eller småkykladerna på er två veckors resa.
De öarna ligger bäst till på båtrutterna.
Av Skoogis
2 juni 2010 09:07
Tack för alla tips!
Har nu hittat båtar som går åt båda hållen mellan Santorini och Amorgos.
Amorgos är väl inte ett måste men vi fick tips av goda vänner att resa dit. Vi besökte Naxos, Paros och Antiparos för två år sen så vi tyckte det skulle vara kul att besöka några nya öar i år. Vi tänkte ev stannat till på Koufonissi på vägen men kanske ska vi välja Folgeandros eller Sifnos istället? / Lena
3 juni 2010 13:52
Hej,

Jag kan varmt rekommendera Amorgos. Det är en fantastisk ö även om den ligger en bit bort.
Vi har vi båda vpra gånger bott hos Eleni i Katapola.

Första gången stannde vi till på Koufonissi, suopermysigt ö med så fina badstränder. sedan stannade vi även i Naxos innan Santorini.

Andra gången blev det Amorgos & Sifnos. Sifnos är ljuvligt och stranden är suverän.
PÅ sifnos bodde väldigt fint och lugnt, men det krävdes att man hade bil, vi vågade inte köra moped, för långa sträckor med barn därbak.

Kika gärna in på mina resebloggar där ni kan se lite kort från våra båtluffar.
/ Cecilia