Tips öluff från Krabi

Av Mimmmi
13 juli 2016 18:32
Visningar: 1506
Vi är ett gäng kompisar som planerar att resa till Thailand i slutet på december 2016 och stanna ca 2 veckor. Några av oss har varit där ett par gånger tidigare så vi letar efter tips på nya platser att besöka. Vi gillade Krabi och funderar på att åka flyga dit, spendera några dagar i Ao Nang och besöka Koh Lanta. Vi är också nyfikna på Koh Lipe då det verkar vara lite mer liv dä, men vet inte om det det blir för mycket restid då.

Utöver det är vi öppna för nya platser, vi vill gärna att det ska finnas ett utbud av restauranger och pubar, men kan också tänka oss någon lugnare ö. Planen är att bo 2-4 nätter på varje ställe och åka färja/båt mellan. Kom gärna med tips på härliga platser! Vi är även öppna för att skippa Krabi om ni har bättre förslag.

Platser som vi redan hunnit med är dessa: Ao Nang, Phi Phi, Koh Lanta, Koh Kradan, Karon, Khao Lak, Nai Yang
Av Monki66
18 juli 2016 16:29
Hej Mimmmi,

Ni pratar om att besöka Koh Lipe, och det tycker jag ni ska göra om ni är ute efter liv och rörelse men ändå paradiskänsla.

Har själva varit på Koh Lipe 4 ggr (vi är snart 50 år) och visst har det blivit mer turistiskt och sönderbyggt för varje år, men vi trivs där på grund av den sköna stämningen, klara vattnet och lättheten att gå till olika stränder på dagarna, ön är liten och en riktig barfotaö.
Finns både lugn och puls och en härligt "city" Walking street, med massor av restauranger, barer och enkel shopping. Sen erbjuder stränderna också restauranger och barer. Men som sagt det beror ju på vad man är ute efter och vad man har för förväntningar.

Visst hinner ni dit på en 2 veckors resa. Men ni kanske bara ska besöka max 3 ställen då, för att slippa resdagar.

Vi har själva rest både 2 och 3 veckor och flygit till Krab.
Ni kan ju stanna på vilken ö som helst efter turen, men här kommer tips på resrutt till och från Lipe, som vi tycker har funkat skitbra. Vi har både rest med Tigerlines färja och Speedboat.
Att börja med Lipe är ett tips om man landar i tid på Krabi Airport, för då tar man den resdagen direkt. Då bokar man med Tigerlines Jointticket, minibuss från flygplatsen till färjeläget Hat Yao och vidare med färja till Lipe.
Detsamma om man ska resa från Lipe till Ao Nang, färja + minibuss.

Hoppas ni hittar er resa och resrutt i Thailands fantastiska ö-värld.

Hälsningar Monica

2 v resa: Koh Lipe - Phi Phi - Ao Nang.
2 v resa: Koh Lanta - Koh Lipe - Ao Nang
3 v resa: Koh Lanta - Koh Mook - Koh Lipe - Ao Nang

Mesta dagarna har vi lagt på Lipe och bara några dagar som avslut i Ao Nang för att vara nära flygplatsen.
Av Mimmmi
3 aug. 2016 18:42
Tack för massor av bra tips Monki66! Nu har vi bokat flygbiljetten. Det blev Phuket till sist då vi hittade bäst flyg dit. Vi kommer att stanna två nätter i Nai Yang för att koppla av och sedan blir det Ao Nang över nyår. Efter det är inget bokat, men vi funderar på att ta oss mot Koh Lanta. Jag tror att vi kommer att hoppa över Koh Lipe eftersom det inte känns så lockande att åka speedboat så långt, ca 3h från Koh Lanta vad jag förstår? Och färjan tar väl minst 5h så det blir lite för mycket tid som försvinner på restid då. Vi funderar också på att avsluta i Khao Lak, men vi har som sagt inte bestämt något än så vi tar gärna emot fler tankar och tips :)
4 aug. 2016 10:44
Från phuket till Khao lak är det ca 2.5tim med bil/minibuss, ca 3-4 med lokal buss beroende på hur många gånger dom stoppar
olika från gång till gång,

Gillar personligen Khao lak lugnet själv, och finns en drös med olika strander med allt från dyrt till billiga hotell utmed.
Av Monki66
4 aug. 2016 12:43
Hej Mimmmi :)

Jag skulle nog skippa Khao Lak om ni inte ska dit av någon speciell anledning. Är själv inte så förtjust i Khao Lak, inte när man sett andra ställen. Tycker det är trist och tråkigt vatten där, och mycket ocharmigt då nästan allt är nybyggda stora resorter. Men har ni inte varit där så kan det ju vara roligt att besöka.

Annars...Satsa på fler dagar på Lanta och prova flera av stränderna där, eller åk ut till Koh Mook eller Koh Ngai någon dag så får ni några paradisstränder också. Eller varför inte Koh Jum. En ö mellan Ao Nang och Lanta som ligger 1 tim båtfärd från resp ställe.
Har inte varit på Jum, så jag vet inte hur det är, men kommer att börja vår luff där till vintern.

Varför åker ni inte direkt till Ao Nang från flygplatsen ? Tar ca 3 tim med taxi, då är ni på plats och kan koppla av där, och har dessutom kortat av en resdag. Åk ut till nån/några öar och avsluta på Phuket istället, så är ni nära flygplatsen.

Oavsett vilket ni väljer så önskar jag er en trevlig resa :)

//Monica
Av Mimmmi
7 sep. 2016 17:38
Tusen tack för svaren!

Vi har inte bestämt hur vi gör med Khao Lak, det låter inte så inspirerande det du skriver Monica, men samtidigt kan det vara kul med något nytt. Resan på 2.5h känns ändå överkomlig så det kanske är värt att ge det en chans.

Anledningen till att vi inte åker direkt till Ao Nang är egentligen bara att vi vill vara där över nyår och tänkte passa på att slappa på ett lugnare ställe dagarna innan. Nai Yang ligger riktigt nära flygplatsen i Phuket, så det blir inte längre därifrån till Ao Nang.

Nu har vi hört så otroligt mycket bra om Koh Lipe också så tankarna går ditåt, men det känns verkligen inte kul med 3h på speedboat enkel vägt (Koh Lanta - Koh Lipe) Är det värt resan? Finns det någon härlig ö att besöka på vägen dit, eller borde vi satsa på att åka någon annan stans?
13 sep. 2016 23:36
Vad vill du ska finnas på ön? styr vilken ö du kan besöka och uppskatta.

Säger man ett ställe så finns det alltid nån som dissar det.
Av Monki66
26 sep. 2016 14:54
Hej igen,

Visst kan ni stanna på någon ö på färden ner till Lipe. Koh Mook eller Koh Ngai , de ligger ca 1 tim från Lanta.

Men jag håller väl med dig om att spara på resdagar och skippa Lipe om ni även ska besöka Nai Yang och Ao Nang.
Ska ni till Lipe och har 2 v på er så skulle det vara bättre att resa Phuket - Lanta - Lipe - Mook - Phuket, som exempel.

Men Lipe finns kvar till nästa gång :)

Trevlig resa / Monica
Av Mimmmi
22 nov. 2016 19:07
Svåra beslut. Det vore så kul att testa Lipe, men det känns tungt med den långa resan och det är inte så lockande att mellanlanda på koh Lanta två gånger.

Av det jag hört så låter Lipe väldigt fint, men kanske inte så stort? Lite restauranger, barer och uteliv vore ändå kul. Någon som vet hur det ser ut där? Jag har kikat lite smått på hotell men det verkar inte finnas allt för mycket att välja på så jag misstänker att Lipe är rejält mycket mindre än Lanta.

Mook och Ngai och Jum, vad säger ni om dom?
Av Atjima
22 nov. 2016 21:46
"Mook och Ngai och Jum, vad säger ni om dom?".- de öarna är ju ännu mindre än koh Lipe, På Koh Lipe finns mycket boenden av oika slag, Vi har åkt inrikesflyg till Hat Yai, sen bil till Pak bara o därifrån med båt ut till Koh Lipe. Värt resan jag lovar! Även Krabi ner till hat Yao och sen ut med båt till Koh Lipe är ett annat alternativ. (Har bara åkt den tillbaka till krabi). Kolla på thaibeachtravellers sida.
Av Mimmmi
23 nov. 2016 21:21
Sant Atjima, Lipe är nog mer det vi är ute efter, du kanske har rätt i att det kan vara värt resan. Eftersom vi kommer att vara på koh lanta innan så tror jag det får bli speedboat därifrån i så fall. Det verkar vara en större båt för ca 5o personer som trafikerar sträckan så jag gissar att det är mindre skumpigt än de mindre båtarna :)

Angående boende på Lipe, har ni några tips? Vi blir 4st och tanken är att vi ska bo där 6-9/1 så vi är lite sent ute och mycket är fullbokat. Vi är flexibla när det gäller pris men vi håller oss gärna nära long beach. Det ultimata vore en bungalow på stranden med egen pool, men jag tror inte budgeten räcker riktigt hela vägen. Vi kan tänka oss upp emot 5000kr/natt för allihopa men då ska det vara ett riktigt bra boende.
Av Sierra
23 nov. 2016 22:54
Citerat från Mimmmi:
Angående boende på Lipe, har ni några tips? Vi blir 4st och tanken är att vi ska bo där 6-9/1 så vi är lite sent ute och mycket är fullbokat. Vi är flexibla när det gäller pris men vi håller oss gärna nära long beach. Det ultimata vore en bungalow på stranden med egen pool, men jag tror inte budgeten räcker riktigt hela vägen. Vi kan tänka oss upp emot 5000kr/natt för allihopa men då ska det vara ett riktigt bra boende.
Det finns ingen beach på Lipe som heter "Long Beach" men kolla "Mali Resort Pattaya Beach". Det är en trevlig resort i norra delen av Pattaya Beach med bungalows i balinese style och plats finns de datum du nämner. Ni får dock boka två bungar men det ryms inom de 5000 kronorna. Dock finns ej pool. https://www.maliresorts.com/koh-lipe/pattaya-beach/
Av Mimmmi
23 nov. 2016 23:07
Helt sant Sierra, jag hade visst Koh Lanta i huvudet när jag skrev. Mali Resort ser helt underbart ut. Har du någon aning om Balinese Luxury Ocean View bungalow är värt att ta eller är syns bara en liten glimt av havet från dom? Tror du att det är smartast att boka boende på Lipei förväg eller kan vi vänta tills vi är på plats?

När jag ändå blandat in Koh Lantas Long Beach, har ni tips på bra boende där? Vi blir 6st som stannar 3-6/1
Av Sierra
24 nov. 2016 00:19
Vill ni bo på Mali Resort måste ni boka nu när det finns plats. Den tid ni är där kommer att bli fullbokad på de flesta resorter även om det finns ett 30-tal. Ni kan inte vänta tills ni är där då ni kanske ej heller kan få två bungalows på samma resort....om ni över huvud taget hittar någon bungalow. Ni kanske får bo på sämre ställen eller på hotell.

Som namnet antyder så är det riktig ocean view från nämnda bungalows.
Av Mimmmi
24 nov. 2016 19:59
Tack för tipsen! Vi har bestämt att det får vara värt lite restid för att prova på Lipe men tyvärr blir det nog inte Mali Resort då de andra tyckte att det blev mycket pengar och lite pool. Vi funderar på något billigare och har kikat lite på Pitiusas beach resort och Mountain resort men vi får se vad det blir.
Av Atjima
24 nov. 2016 21:50
Har en kompis och hans tjej som precis bott på Pitiusas, kan höra med dem hur det var. Det ligger lite bakom, men som sagt ön är inte så stor. Finns moppetaxi också numera..
Av Mimmmi
24 nov. 2016 21:58
Tack Atjima, det får du gärna göra! Det finns bara två recensioner på tripadvisor än så länge..
Av Atjima
25 nov. 2016 18:05
Han skrev; pitiusas var nog
hela öns bästa läge om man vill vara avskild. Det var 15 minuters promenad till huvudgatan. Boendet är trevligt, saknar AC, har fläkt, ganska mycket småmyror. Grym utsikt över vattnet, helt ok mat, trevlig personal och färsk frukt i alla fruktshakes
Av Mimmmi
8 dec. 2016 20:12
Tusen tack för alla tips!
Vi stötte på lite problem när vi till sist bestämde oss för att boka Baan Pakgasri Hideaway på Koh Lanta via bokningssiten Sawadee. Efter att vi betalat och allt var klart så fick vi veta att dom var dubbelbokade. Rummen fanns fortfarande kvar på Sawadee flera dagar efter att vi fick veta detta, trist att dom inte har bättre koll. Vi fick i alla fall tillbaka pengarna och har nu bokat rum på Pilanta spa där vi bott tidigare.

På Lipe lyxade vi till det med lite dyrare rum på Anda resort, hoppas verkligen det är så fint som det ser ut.

Över nyår kommer vi att vara i Ao Nang, har ni några tips på var och hur vi ska fira in 2017?