Tips inför resa till NY,L.A, Vegas och San francisco

Av Zabbe
2 maj 2011 15:37
Visningar: 6665
Hej!

Vi är 3 kompisar som tänkte dra till USA för första gången nu i sommar och behöver hjälp med tips och ideer på hur vi bör prioritera tiden....

3juli landar vi i NY och åker vidare till San francisco den 6e juli

sedan har vi tänkt oss besöka L.A och vegas också

Vi åker hem igen den 21 juli, så hur planerar man där i mellan? vi tänkte hyra bil från och med den 6e tills vi kommer till vegas som är sista anhalten, där vi också planerat åka till grand canyon.

Hur många nätter behöver man i Las Vegas? Och hur många nätter mellan San francisco och L.A kan tänkas? Vad bör vi inte missa?

Bör man boka hotell och hyrbil hemifrån eller är det enkelt att få tag på väl på plats?

tack på förhand

mvh
z
Av Peter_o
2 maj 2011 22:17
Som du säker vet så kommer det att bli en del firande 4:e juli. I New York har de ett stort fyrverkeri på Hudson River. Du kan få en del tips om du googlar på new york firework.

Bil bör du hyra från en svensk sajt för att få rätta försäkringar.

Hotell i New York bör du nog boka omedelbart.

/PeterO
Av Bent
2 maj 2011 22:38
Hej!

Mellen San Francisco och LA behöver ni minst 2 nätter om ni tänkter åka Highway 1.
2 maj 2011 22:54
Hej! Kopierar in ett svar som jag skrivit här på Reseguiden tidigare:

Bilade i USA en månad förra sommaren. Vi åkte från Draper, UT ner till Moab och Arches National Park. Vidare till Las Vegas, LA, San Francisco, Portland OR, tillbaks genom Idaho tillbaka till Draper.

LV är bara helt galet. Vi stannade två nätter och det var lagom. ( Vi är en familj med tre barn) Det vi gjorde var att titta, titta och titta!!! Så mycket att se. Att bara gå längs med The Strip och kolla in hotellen och diverse spektakel; vulkan som får utbrott, Bellagios vatten show mm mm. Barnen åkte en rollercoaster (New York) Vi var där i juni så det var jättevarmt. Dagarna tillbringades vid poolen. Bodde på Excalibur. Helt ok. Hotellen är billiga i LV. Vi hittade på hotels.com. Många passar på att ta Grand Canyon när de är i Vegas. Vi gjorde inte det. Hade besökt Moab före Vegas

I LA får ni inte missa Universal Studios. Vi köpte dyra VIP-pass, men det var värt varenda dollar. Tyckte både vuxna och barn. Man ska nog gå på Six Flags om man är ute efter häftiga rollercoasters, men Universal hade superrides, även om inte de var enorma. Studio touren får ni inte missa! Vi bodde på ett hotell i Anaheim (Doubletree, tror jag). Nära till Disney, långt till annat.....avstånden är enorma
Vi var på Disney, tyckte det var överskattat. Six Flags ska vara jättebra, men vi hann inte med det. Far och son var på baseball, Lakers vs Dodgers. De tyckte det var kul. Vi besökte Hollywood, Walk of Fame, Beverly Hills, sonen LA ink. En dag var vi vid stranden. LA är så stort att det är svårt att greppa. Det tar en evighet att ta sig runt.

Sedan körde vi längs med Highway 1 till San Francisco. Otroligt vackert. Solvang, danskbyn, kan vara värt en liten avstickare. Längs med kusten kunde man stanna och få se vilda sjölejon. 17 mile drive var fin, Carmel och Monterey fina stopp.
I SF promenerade vi runt mycket. Lite shopping, Fishermans wharf, Golden Gate. En härlig stad som vi gärna varit längre i. Vi hann inte med Alcatraz tyvärr.

Tänk bara på att det tar längre tid att köra än man tror. Spontana stopp på vägen är ibland de allra bästa. Planera så att ni har tid för det!

Vi hade en övernattning mellan LA o San F. Ytterligare en natt hade vi gärna haft, som det står i svaret före mitt.
Vi hyrde vår bil hemifrån via ticket.se och hade även bokat hotell på de inplanerade stoppen. Detta bokade vi inte via Ticket utan på egen hand. Just över 4th of July kan det nog vara en god idé att ha förbokat. Hör av dig om du undrar ngt mer.

Ha en trevlig resa! USA är fantastiskt!!!!/FamFis
Av Annl
9 maj 2011 18:32
Hej,

NYC på nationaldagen är något alldeles speciellt och då särskilt fyrverkeriet över Hudson River, som Peter skrev om. I somras sköt de av över 40 000 fyrverkeripjäser - det var det mäktigaste fyrverkeriet som vi sett någonsin. Men ge dig ut tidigt för att få en bra plats - det var enormt mycket folk ute (vi hade tur och fick en bra plats trots att vi var sena på grund av värmen).

Ni har egentligen på tok för kort i NYC men ni kan ju i alla fall få en liten smak av denna helt fantastiska stad.

SF är fint och spännande och ligger så vackert på sina 43 kullar vid bukten. Tänk dock på att det är kallt där - även på sommaren. Och Alcatraz får ni inte missa - vansinnigt spännande. Vi hade fem nätter i SF och då tyckte vi att vi hann med det vi ville.

Ni måste köra bil i SF och då särskilt förstås på Lombard Street - världens mest kurviga gata och innan man byggde in de sju kurvorna så brant att det var omöjligt att köra bil där.

Och att köra över Golden Gate bron var förstås också en särskild känsla.

LA var häftigt men väldigt stort så det gäller att vara smart när man väljer boende och bo så nära de grejer man tänkt att göra. Vi hade bara två övernattningar där och bodde då i Hollywood men vi känner oss inte färdiga med LA.

Vegas är helt hysteriskt och något alldeles speciellt. Tänk på att det är hettvarmt när ni kommer dit-vi var där i mitten av juli förra sommaren och då var det 47 grader!! Med tanke på värmen tyckte jag att det var lagom med en övernattning som vi hade - vad kan du göra i en sådan hetta?!

Grand Canyon är makalöst och går inte att föreställa sig innan man varit där. Vet inte om ni tänkt att besöka södra eller norra rimmen? Över 90 procent av alla besökare kommer till södra rimmen (du kan åka på dagsutflykt från Vegas dit). Till norra rimmen är det längre, bökigare och sämre vägar och de har bara öppet en del av året (maj till september eller något sådant) men naturupplevelserna är mycket större och mäktigare och det är en helt annan stämning -inte alls lika busy som på södra rimmen som flera amerikaner som vi talade med uttryckte det. Norra rimmen är helt klart värt alla omvägar -där är grymt! Tänk er att sitta i en gungstol på altanen i solnedgången och kolla ut över kanjonen och sippa på en kall öl eller ett glas vin och långt därborta kunde man se södra rimmen och all kommers...

Ni kommer att få det fantastiskt i Kalifornien
11 maj 2011 01:45
Som sagts innan så känns det väldigt kort tid i NY, vi hade 7 nätter och vi hade utan problem kunnat stanna 1 vecka till. Finns så otroligt mycket att se och göra.

Jag rekommenderar definitivt att ni spenderar mer tid i San Francisco än i LA. Los Angeles är gigantiskt, har för mig att det är ungefär lika stort som skåne. Men det kändes ändå inte som om det fanns så mycket att göra där. Allting är väldigt utspritt.

Universal Studios var dock väldigt häftigt och det kan jag rekommendera.

I San Francisco tycker jag ni ska, istället för att hyra bil, cykla över Golden Gate-bron. Finns mängder av cykeluthyrningen i hamnen. Svänger man höger direkt efter bron kommer man ner i en väldigt gemytlig liten hamn.
Kan även rekommendera Six Flags. Vi var på det som ligger strax norr om SF, vid vallejo. Riktigt häftigt med mängder av gigantiska bergochdalbanor. Men förbered er dock på att det kan vara rätt lång kö till dem.

Vi var där i maj och tyckte verkligen inte att det var kallt i San Francisco.

Skulle ni få någon dag över så är ett besök i San Diego att rekommendera. En underbar stad som vi spenderade alldeles för få nätter i.

Det viktigaste av allt är: flest nätter i San Francisco!
Av Fredros
11 maj 2011 13:35
Synd om Ni skulle missa:
Alcatraz i San Francisco. Kolla vid ankomst om det finns platser på båtarna ut !
Fängelset för de farligaste fångarna i USA, som inte någon bevisligen lyckades rymma från. Trots den farlighet o desperation som skapas i människor med straff på kanske 50 år !

Hearst Castle i San Simenon, halvvägs mellan San Francisco o Los Angeles !
Tidningskungens obeskrivliga palats !
Av Annl
11 maj 2011 23:01
Fredros,

Det var ju en rymning med fångarna som hade bäddat ned ett uppstoppat huvud.....och så skickade de ju kort sen....

Hur eller hur så är det riktigt intressant att besöka Alcatraz och kolla på matsalen -som var den farligaste platsen eftersom fångarna åt med kniv och man kunde riskera uplopp och bråk och därför hade ventiler i matsalen i taket där man vid behov kunde spruta ut tårgas för att stävja eventuella bråk, D-block där de allra farligaste fångarna satt och där de var isolerade i mörker, duscharna där man hade extra varmt vatten för att det skulle vara avskräckande att försöka rymma genom att simma från ön och vattnet i Stilla Havet skulle kännas extra kallt på grund av det heta duschvattnet sov osv. Riktigt spännande som sagt och bandet som man lyssnade på när man vandrade omkring var inspelat väldigt skickligt och väldigt suggestivt..
12 maj 2011 11:14
Vi ska göra i princip samma resa i September. Kolla hyrbil!

Är ni under 25 år blir det betydligt dyrare, och man behöver en större bil om man ska få plats med väskor.

Alla som ska få köra bilen måste haft körkort i minst 1 år, och man måste betala extra om det är fler än en person som ska köra.

Hyrbil är det både billigare och bättre att hyra hemifrån (är min erfarenhet i allafall).

Första natten på varje ställe hade jag bokat i förväg. Kanske inte hemifrån, men i allafall laptop med sig så man kan boka längst vägen...
Av Rolf_52
17 maj 2011 12:36
Tycker att du har fått massor med bra tips och vill själv bidra med några länkar som kanske kan ge inspiration när ni är i sydvästra USA och har relativt gott om tid...det är häftigt att övernatta i nationalparkerna och uppleva solnedgång och soluppgång men tänk på att man måste boka boende där lång tid i förväg...

http://www.reseguiden.se/forum/resor/nationalparker-i-sydvas...

http://www.reseguiden.se/forum/resor/bodie-en-akta-spokstad-...

http://www.reseguiden.se/forum/resor/route-66-ca-5046
Av Zabbe
17 maj 2011 14:08
tack för alla bra svar! Kommer verkligen utnyttja den information ni skickat :)
47 dagar kvar nu hihi
31 maj 2011 08:29
Hej. Lånar tråden lite och hoppas på några svar. Jag och min man ska åka ungefär samma rutt som er fast vi börjar i SF.

Vi åker den 1 juli och kommer att vara i SF den 4 juli. Är det någon som upplevt firandet av nationaldagen? Sedan kommer vi att ta oss till Las Vegas för fyra nätter. Hur har ni andra gjort med utflykterna till Grand Cannyon, har ni bokat hemifrån eller på plats? Om det är så varmt som 47 grader, hur går man då klädd på kvällarna när man går på restaurang? I den temperaturen måste det fortfarande vara väldigt varmt.

Därefter kommer vi åka till NY för fem nätter. Är det någon av er som provat Markus Samuelssons nya restaurang i Harlem, The red rooster?

Tacksam för svar.
// Therese
Av Rolf_52
31 maj 2011 16:11
Hej Therese,

om ni ska till Grand Canyon bör ni övernatta där för att få se GC i solnedgång och soluppgång. Vill ni bo inne i nationalparken nära kanten bör ni checka med http://www.nps.gov/grca/index.htm snarast då det oftast är fullbokat lång tid i förväg. Annars brukar det vara lätt att hitta hotell en dryg mil från kanten på södra rimmen i Tusyan men även detta bör bokas i förväg på webben. Hotellet kan hjälpa er att boka helikoptertur om ni önskar det.

Mitt tips är att ni hyr bil redan i SF och kortar ner vistelsen där med en dag och sedan kör till Las Vegas via Yosemite NP och Death Valley. Antalet nätter i Las Vegas skulle jag också korta ner med en eller två för att ni ska kunna bo vid Grand Canyon och eventuellt göra en tur till Zion NP med övernattning. Många tycker att Zion är en större och mera mångfacetterad upplevelse än Grand Canyon.

Hela Las Vegas är luftkonditionerat inomhus så ni behöver inte oroa er för värmen när ni ska ut och äta.

Hälsn Rolf

PS Kolla gärna den här länken för inspiration

http://www.reseguiden.se/forum/resor/nationalparker-i-sydvastra-usa-3371
31 maj 2011 17:02
Hej Rolf

Tack för ditt svar. Var otydlig i mitt inlägg. Vi kommer att flyga mellan alla destinationer, så att hyra bil får bli en annan gång.
Är det möjligtvis någon som har åkt helikopter till Grand Canyon och även åkt på en flodtur? Vi tänkte kanske att ta oss ut för en halvdag 6-7 timmar.
1 juni 2011 10:45
Vi ska ut på en liknande resa fast vi börjar i NYC den 1 juli. Vi kommer vara där 4 juli och vet inte var vi ska fira 4 juli.. Har hört allt möjligt men det lutar mot en middagskryssning så får man se fyrverkerierna också :-)
2 juni 2011 16:34
Hej!
jag hittade en otroligt intressant blogg som handlar om annorlunda ställen i NYC.
Kanske kan alla ni NYCresenärer hitta ett och annat ni vill göra genom den bloggen. Just nu är den uppe i 400 tips :)

http://ettannatnewyork.blogspot.com/
2 juni 2011 18:57
Den bloggen har funnits ett bra tag. Den har mycket vädefulla tips.
Av Annl
3 juni 2011 09:35
Therese,

Ni bör absolut bo i Grand Canyon och inte bara åka dit över dagen - då missar ni de otroliga soluppgångarna och motsvarande dito på kvällen. Dock kan det vara svårt med boende i ett sådant här sent skede men det är ju alltid värt att kolla.

Mitt tips är också att korta vistelsen i Las Vegas. Det räcker med ett par nätter där skulle jag säga och det är dessutom smällhett där då - förra sommaren här vi var där var det 47 grader så att gå ut var inte att tänka på.
3 juni 2011 09:49
Hej Ann. Vi har redan bokat hotell för 5 juli till och med 9 juli. Men vi kommer ändå inte att sova vid Grand canyon även om vår vistelse är fyra dagar lång. Vi har sett en tur som varar i cirka 7-8 timmar då man åker med flyg ut och även över Lake Mead, Hoover Dam samt en tur på Colorado floden. Då åker man helikopter ner till bottnen. I turen ingår även lunch för 429 dollar per person. Jag vet inte om detta är dyrt eller ett relativt bra pris då våra vänner inte kommer ihåg vad de gett när de gjort en sådan här tur.
Av Annl
3 juni 2011 09:56
Therese,

Vad häftigt med helikopter - vi bodde på Norra rimmen av Grand Canyon så det var ingen option för oss men vi planerar att besöka södra rimmen och då måste man ju bara åka helikopter. Kan därför inte säga något om priset men ni får se det som en once in a life time-händelse och då är det ju värt sina pengar....

Ha det fantastiskt - USA är så fint!
3 juni 2011 10:01
Tack så mycket Ann. Det ger sig säkert när vi kommer dit. Får se om man står ut med hettan =)