Tips? Hvar, Supetar eller?

Av Ylvaaa
5 nov. 2016 17:59
Visningar: 1655
Hej,
I sommar är vi två familjer som ska bila till Kroatien. Vi börjar med att stanna en vecka på Istrien där vi hyrt ett hus i brsec. Sedan drar vi vidare söder ut med siktet inställt på Komiza på ön Vis där vi tänkte stanna några nätter. Vi vill besöka någon mer av öarna ett par nätter och kanske få lite mer fart än på de två superlugna orterna vi bestämt oss för att besöka. Vi är dock inte ute efter nåt storstads/nattliv utan bara nåt litet centrum att strosa i, lite souvernirbutiker samt att gäng restauranger att välja på. Så, alla era tips tack! Vi har kikat lite på Hvar eller Supertar på Brac men är helt öppna för förslag!
Av Ylvaaa
6 nov. 2016 17:43
Tack Trea! Har varit inne på er blog tidigare och hittat massor avbra!

Är Bol också lite större? Alltså mer än en by, så det finns lite affärer, restauranger etc att välja på? Är Hvar mycket dyrare än de andra ställen? Är det så illa att det inte är en lika mysig atmosfär där?
Av Desires
6 nov. 2016 19:10
Hej Ylvaaa!
Kanske vi varit i kontakt tidigare ang Kroatien.....men här kommer mina svar!
Bol är en liten gullig kroatisk by med många tavernor, cafeer etc, samt att du där har 15 min promenad från byns centrum till den världskända läckra stranden Zlatni Rat - Jag gillade både Bol och den mindre byn Supetar, men tyckte ännu mer om Bol (finare bad o fler matställen att välja på!.) Ön BRAC tips o foton HÄR http://www.desires.se/#post93

Betr Hvar så är Hvar en väldigt vacker ö med flera mysiga orter. Jag har bara varit i staden med samma namn, alltså Hvar. Det är en underbar välbevarad medeltidsby - så visst tycker JAG det är jättemysig atmosfär där också! MEN ska ni dit under högsäsong så är det proppfullt i den mycket pittoreska och fina staden Hvar. En hel del ungt folk uppskattar också denna läckra stad, så jag tycker det är mysigare i Hvar stad i maj/juni eller september. Ja det är lite dyrare där, anses lite mer exklusivt även om man ej upplever det så när man är där, alla typer av människor gillar den orten....
Tips o foton här HVAR http://www.desires.se/#post10 Orten Jelsa på ön Hvar ska också vara väldigt trevlig, och kanske lite lugnare. Men har ej varit där själv.

Såg sedan att du undrade över Korcula också, det är en fantastiskt fin o lite större by på ön Korcula. Jättemysig medeltida stad detta också, här hittar du mängder med restauranger, barer, cafeer. Har förstått att även Korcula numera är fullproppat med folk under högsäsong. Här kan du se MER om KORCULA http://www.desires.se/#post6

Lycka till, hör gärna av dig om det är ngt mer du undrar över!
Av Ylvaaa
6 nov. 2016 22:05
Tack för bra tips Desires! Vet du om man kan åka båt mellan öarna eller om man måste tillbaka till Split? Med bil?
Av Desires
7 nov. 2016 10:58
Vad jag känner till kan man åka båt både från Hvar och Brac till Korcula och från Brac (byn Bol) till Hvar. Titta in här för att se när/varifrån färjorna går och vilka tider www.jadrolinija.hr. Tror ej det finns vilka turer och tider som gäller för år 2017, men du kan se vilka möjligheter som finns där! (men förstås mest turer under högsommaren).
Av Trea
12 nov. 2016 10:33
Citerat från Ylvaaa:
Tack Trea! Har varit inne på er blog tidigare och hittat massor avbra!

Är Bol också lite större? Alltså mer än en by, så det finns lite affärer, restauranger etc att välja på? Är Hvar mycket dyrare än de andra ställen? Är det så illa att det inte är en lika mysig atmosfär där?
Det finns både affärer och olika restauranger i Bol, inte jättestort dock. Vi var bara i Hvar stad över dagen. Vi märkte inte om det var dyrare. Det enda stället i Kroatien som står ut när det gäller priser i Kroatien är Dubrovnik, som är betydligt dyrare än andra ställen.
Av Ylvaaa
16 nov. 2016 21:46
Tack! Nu har vi bokat såhär: 1 vecka i ett hus i brsec (istrien), 2
Nätter i Bol och sedan 4 nätter i Komiza. Ska bli härligt! >Citerat från Trea:
Citerat från Ylvaaa:
Tack Trea! Har varit inne på er blog tidigare och hittat massor avbra!

Är Bol också lite större? Alltså mer än en by, så det finns lite affärer, restauranger etc att välja på? Är Hvar mycket dyrare än de andra ställen? Är det så illa att det inte är en lika mysig atmosfär där?

Visa mer
Det finns både affärer och olika restauranger i Bol, inte jättestort dock. Vi var bara i Hvar stad över dagen. Vi märkte inte om det var dyrare. Det enda stället i Kroatien som står ut när det gäller priser i Kroatien är Dubrovnik, som är betydligt dyrare än andra ställen.