Tips Amsterdam

Av Sanoj80
12 okt. 2012 18:02
Visningar: 3857
Börjar så smått fundera på vårens resa till Amsterdam. Eftersom jag inte varit där tidigare och vi skall fira min mans födelsedag vill jag att allt skall bli så bra som möjligt. I vilket område är det bäst att bo, det skall vara rent och snyggt och ett lagom stort hotell. Tips på bra restauranger där man kan äta de berömda risrätterna och någon god pannkaka. Eftersom min man gillar öl tänkte jag att han skulle få pröva lite olika sorters holländskt öl på någon trevlig pub typiskt holländsk. Tänkte också en båttur med middag. Skulle bli jättetacksam för råd och tips. Någon marknad vore också roligt att besöka. Muséer har vi inte riktigt tid med, skall bara stanna tre nätter. Visst har jag läst många sidor på internet men skulle ändå sätta stort värde på era råd och tips.
Av Mpc
12 okt. 2012 20:53
skriv till
här på RG o fråga henne hon kan Amsterdam

själv så jag varit där några gånger.

du kan läs lite här själv om Amsterdam på den tråd http://www.amsterdam.se/se-och-gora

sen när det gäller restauranger så fins det mat från hela värden .
själv så gillar mycket kryddstark mat så jag går ofta in på Thai eller indonesiska
15 okt. 2012 17:33
Din man gillar öl, besök då Heineken Experience. Där får ni se hur man tillverkar Heineken och såklar ingår smakprov! En marknad som är värd att besöka är Albert Cuyp market, En väldigt stor marknad med massor av roliga prylar!
15 okt. 2012 22:59
Området närmast Centralstationen och andra sidan kanalen närmast Oude Kerk skulle jag undvika att bo i.
Av Zahide
2 nov. 2012 17:27
Vet inte när ni har tänkt åka men Queensday firas 30.4 och det är en röd dag i Holland, men det kanske du visste redan.
4 nov. 2012 10:38
Här kommer lite tips till dig:

Nummer ett: hyr cyklar!
Alla holländare tar sig runt på cykel och det är det ultimata sättet att ta sig runt i Amsterdam,

Om ni gillar whiskey finns en trevlig och mysig whiskey-bar: L&B. De erbjuder provbrickor och har ett mycket brett sortiment. Den ligger nära Leidseplein men är trots det inte hysteriskt turistisk.
www.whiskyproeverijen.nl/index-gb.htm

För absolut godaste köttet, gå till Loetje. Robust och genuin restaurang.
www.cafeloetje.nl/index.html

Pannkakor äts med fördel på den äldsta pannkaksrestaurangen, ligger inte så långt bort från Anne Frank museumet. Testa också poffertjes! Det är små mini pannkaker.

Alla tänker väl på Heineken och Amstel som holländska öl. Jag vill rekommendera ett mikrobryggeri Het Ij

www.brouwerijhetij.nl/index_en.htm.

Ha en bra resa.
Av Sanoj80
6 nov. 2012 18:27
Tack för alla tips. Skall kolla upp allting lite nogare. Whiskey och öl, det gillar mannen, så det blir säkert en trevlig 60-års resa.