Thailand, Tips!

7 okt. 2013 21:33
Visningar: 1029
Hallå där gott folk!

I början av februari åker jag och två kompisar till Thailand och ska backpacka i 6 veckor. Vi landar i Bangkok och efter det har vi inga som helst planer än så länge!

Jag tänkte kolla efter tips och tricks, se vad ni har för planer och dylikt!

Vilka ställen är ett måste att besöka? (Har varit i Phuket förut men det var många år sen när jag åkte med mina föräldrar)
Vi kommer nog börja våran resa på Khaosan Road.

Alla tips ni kan komma med kommer förmodligen vara guld värda.

Har kommit fram till att jag ska köpa med mig en "The Scrubba" och en "Lonely Planet" bok.

Vi kommer resa lätt, en liten ryggsäck som tas som handbagage på flyget - jag har även kommit fram till att ungefär 10.000SEK borde räcka/månad(rätta mig om jag har fel!)
Av Hille2
8 okt. 2013 06:52
Det finns en massa trådar om hur mycket man behöver i reskassa och nästan lika många åsikter ;)
Själv klarar jag mig utmärkt på 10000 i en månad. Jag festar inte men tar ett par öl då och då, bor i bungalow på stranden med fläkt men inte på större turistorter, betalar i snitt kanske max 400 bath/natt men då bor jag dyrare när jag är i Bangkok. Är inte speciellt intresserad av shopping och åker buss eller tåg istället för taxi och inrikesflyg.
Ska ni bo på stora turistorter, på stranden med AC, medelklasstandard och varmvatten och ägna er mycket åt att festa och att åka på arrangerade utflykter blir det nog svårt att få 10000 att räcka till. Likaså om ni kräver västerländsk mat varje dag som ju såklart är mycket dyrare än att äta thailändskt på enkla ställen.
Phuket, Krabi och hela det området är dyrast i Thailand.
Det är svårt att tipsa om lämpliga ställen för er när man inte vet vad ni vill ha och vilken standard.
Tänk också på att det är bra att ha med t.ex. LP men när den kommer ut är prisuppgifterna redan flera år gamla, särskilt om ni använder den svenska upplagan.
8 okt. 2013 09:18
Tror vi kommer satsa på billigt boende och skita i den där jävla acn som man bara blir sjuk av, vill nog uppleva dom mindre turistiga ställena men vackra stränder och fina barer är inget att klaga på!

Men all information och tips jag kan få är alltid något!
8 okt. 2013 18:37
Hade ni tänkt något i dom norra delarna av Thailand? kan isåfall rekommendera Chiang Mai och Sukhothai, tänk på att det är kallt där uppe. Jag hade glömt packa ner en tjock tröja och jeans så köpte en tröja där som jag bodde i dygnet runt:)

Jag körde Bangkok-Koh Chang och sedan norra delen, och avslutade med alla öar ner i söder.

Om ni ska ta er nedåt så tycker jag att ni ska flyga ner till Krabi, (kostar inte så mycket) det är en bra utgångspunkt, om ni då hade tänkt er den sidan av landet vill säga. Runt om Krabi har ni massa fina stränder och öar. Ni har ju även dom kända öarna där; Koh Muk, Koh Lanta, Phi Phi mm.
Hade absolut skippat Phuket om jag vore er.
Tycker ni ska ta er ner till Koh Lipe, det är min absoluta favorit:) Ligger långt ner i söder, nära Langkawi.

På "andra sidan" av landet har ni ju Koh Samui där ni kan få allt, i Chaweng är det massa fest och shopping. Men ta er runt ön så hittar ni något lugnare. Ni kan ju även åka över till Ko Pha-Ngan om ni vill ha fullmoon party, vet om att man kan hyra en båt som stannar under tiden så ni inte vill bo där, ganska stökigt och inte jätte mycket att hänga i granen.

Hoppas det hjälpte lite:)
8 okt. 2013 20:40
Jag tror vi kommer hålla oss till dom nedre och varmare delarna av Thailand, vi vill trots allt bort från kylan ett tag!

Har varit i Koh Lanta och Phi Phi, men det var ett antal år sen som sagt, men det var väldigt fint!
Phuket kommer vi nog hålla oss i från ja, vill helst inte till dom mest turistiga ställena så att säga.

Vi kommer förmodligen åka till Laos en vecka eller dylikt förhoppningsvis, om det är någon som har några tips på det!

Får tacka för svaren, det uppskattas!
11 okt. 2013 09:49
Jag åkte över till Laos från Thailand för att skaffa visum till Thailand. Då åkte jag upp till Vientiane och sedan åkte jag båt ner på Mekongfloden i ca dagar. Det var en fin tur, men inga bekväma bänkar, högt ljud från motorn. Nu åkte vi ju i 2 dagar eftersom att vi var ute efter att förlänga vårt visum, men vet att det finns kortare turer om ni vill se Mekongfloden.
Vi hann aldrig med att se så jätte mycket mer än Vientiane, stor stad, mycket marknader. Skulle egentligen till Vang Vieng, men hann tyvärr inte, där har ni den populära tubing som dom flesta besöker när dom kommer till Laos.
Citerat från Marcusostlin:
Jag tror vi kommer hålla oss till dom nedre och varmare delarna av Thailand, vi vill trots allt bort från kylan ett tag!

Har varit i Koh Lanta och Phi Phi, men det var ett antal år sen som sagt, men det var väldigt fint!
Phuket kommer vi nog hålla oss i från ja, vill helst inte till dom mest turistiga ställena så att säga.

Vi kommer förmodligen åka till Laos en vecka eller dylikt förhoppningsvis, om det är någon som har några tips på det!

Får tacka för svaren, det uppskattas!
Av Hille2
11 okt. 2013 12:51
Citerat från Madelenef:
Jag åkte över till Laos från Thailand för att skaffa visum till Thailand. Då åkte jag upp till Vientiane och sedan åkte jag båt ner på Mekongfloden i ca dagar. Det var en fin tur, men inga bekväma bänkar, högt ljud från motorn. Nu åkte vi ju i 2 dagar eftersom att vi var ute efter att förlänga vårt visum, men vet att det finns kortare turer om ni vill se Mekongfloden.
Vi hann aldrig med att se så jätte mycket mer än Vientiane, stor stad, mycket marknader. Skulle egentligen till Vang Vieng, men hann tyvärr inte, där har ni den populära tubing som dom flesta besöker när dom kommer till Laos.
Citerat från Marcusostlin:
Jag tror vi kommer hålla oss till dom nedre och varmare delarna av Thailand, vi vill trots allt bort från kylan ett tag!

Har varit i Koh Lanta och Phi Phi, men det var ett antal år sen som sagt, men det var väldigt fint!
Phuket kommer vi nog hålla oss i från ja, vill helst inte till dom mest turistiga ställena så att säga.

Vi kommer förmodligen åka till Laos en vecka eller dylikt förhoppningsvis, om det är någon som har några tips på det!

Får tacka för svaren, det uppskattas!
Var glad att du slapp Vang Vien...vilket skitställe. Vem kan tycka att det är kul att ligga på en gummiring, lyssnande till hög discomusik och titta på en massa svenska öldrickande ungdomar som kastar ölflaskor omkring sig?
Av Marilcj
11 okt. 2013 13:23
De yngre gardet kanske uppskattar de livet när de reser Hille2!

Mina egna ungdomar har sett sig mätta på lugnet vi lever nere i byn i Thailand och vill till ställen där de erbjuds både lugn med fina stränder och hålligång när de vill ha de!

Marcusostlin jag får ofta kritik när jag säger att man klarar sig på summan du funderar på, själv har jag 12.000/mån, bor billigt i långtidshyrdlgh (en månad), 2-3 nätter i Bangkok o samma sak på KohTao och då åker vi tåget fr flyget in till BKK bor bredvid SkyTrain så vi tar oss runt me de i BKK, Taxi Bangkok-HuaHin, sen buss när vi ska till Chumphon.
Snorklar, gör utflykter och handlar en hel del i BKK, på nervägen kläderna för resan o på hemvägen lite nytt till både hem o presenter till barn o barnbarn.
Äter gott, allt ifrån simplaste Thai till lite finare, men aldrig internationell mat, dricker 8-10 öl om dagen, köper massa vatten och en o annan go drink till kvällen, lever gott helt enkelt!

Varför inte ägna Bangkok några dagar och utforska staden med allt vad den har att ge, nattbussen ner till Chumphon färjan över till Koh Tao o låt det ta den tid de tar att utforska de tre öarna, hör er för bland andra backpacker ni möter utmed vägen vad de rekomenderar o inte och styr näsan dit ni vill utifrån det!

Tänk på att bara ha minimala förpackningar m tandkräm, lotion, deo o likn då om ni ska ha det som handbagage, de får inte bara mer än 100 ml vardera o förvaras i en återförslutningsbar påse!
Av Hille2
11 okt. 2013 13:59
Men Vang Vien är speciellt. Otroligt vacker natur men sorgligt och enormt förstört och nergrisat av västerlänningars supande och drogande. För droger finns det gott om där. Inte ens mina festsugna ungdomar gillade det. För övrigt är Laos helt underbart och jag rekommenderar alla en resa dit.
11 okt. 2013 14:57
Kika gärna in vår blogg http://www.bloggithailand.se/ Vi är 2 st 25-åringar som skriver. Där det finns en del tips mm. Vår senaste resa var i Jan- Feb då vi var där i 1 månad.

Vi planerar nu en längre resa där vårt första stopp blir Thailand i ca 1 månad sedan blir det att upptäcka grannländerna lite mer. Vi blir borta på obestämd tid. Kanske 3 månader :) Vi åker oxå i Januari - Februari 2014.

Jag skulle börja med några nätter i Bangkok, så galet underbar stad!! :) Sedan är ju valen oändliga :

- Koh Samet är fint, bara någon timmes bussresa från Bangkok. http://www.kohsamet.se/

- Även Koh Chang och Koh Kood har du i "närheten" där. http://www.kohchang.se/

- Koh Tao, Koh Phangan och Koh Samui

- Som en av ovan skribenter sa, Koh Lipe! Verkar ju hur fint som helst. Hade tänkt dit på nästa tripp. LÄS DETTA http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20131010/ljuvligt-oliv-pa-koh-lipe-i-sodra-thailand

Ja, valen är många! Bara att läsa på :) Lycka till!

MVH www.BloggiThailand.se
12 okt. 2013 01:18
Jag får tacka för alla svar, det uppskattas verkligen!

Marilcj - förstår att det kan vara svårt att sätta en 'korrekt' summa, man vet ju inte riktigt vad man kommer hitta på.. Men skönt att ha ett ungefärligt mått för reskassan! Men Visakortet och en högre budget har jag Alltid med mig när jag reser! (är ganska duktig på att hålla koll på ekonomin, men absolut inte snål)

Vi kommer spendera ett par dagar i Bangkok, bli av med jetlag och se staden!
Tror vägen vi köper den och dylikt när vi väl är framme istället för att krångla med det!

Bloggithailandse - ska absolut läsa igenom bloggen och se om det kan förgylla min resa!
Ja.. Ses vi i Thailand så får jag stå för första rundan öl som tack för tipsen! Ha en underbar resa!

Någon som har koll på hur det ligger till med att ha med sig en fällkniv in i Thailand, till USA var det inga problem iallafall(kommer inte ihåg om den gick som handbagage ner dock) ?
Av Hille2
12 okt. 2013 08:46
Fällkniv kan du ta med dig överallt men inte om du har den i handbagaget.
14 okt. 2013 12:29
Kan det vara tidsmässigt svårt att ta sig från Bangkok och hela vägen ner till Singapore, och tillbaka till Bangkok för flyget hem på 6v
14 okt. 2013 16:37
Låter som en bra idé att åka hela vägen ner till Singapore.
Åk tåg! Det är bra och billigt. Sovbiljett i andra klass är verkligen prisvärt! Man kan köpa biljetter på tågstationen i Bangkok.
Buss funkar också bra - köp inte någon lam resa på Khaosan Road, utan åk med reguljärbussarna från någon av de stora busstationerna. VIP buss är bra - mer plats för benen.
Ska man inte så långt är det bra att åka minibuss. De går från stora rondellen vid Victory Monument. Bara att gå dit och leta rätt på rätt biljettkiosk - lämplig minibuss avgår i allmänhet inom en timma. Om ni ska söderut kan ni t.ex. ta minibuss till Hua Hin och hänga där några dagar (lite mycket pensionärer, men ändå trevligt), från Hua Hin kan ni ta nattåget söderut till Trang - därifrån finns minibussar till olika öar (t.ex. Koh Lanta).
Det är även mycket smidigt att åka buss i Malaisia.

Om ni bestämmer er för att åka österut istället så kan ni köra minibuss till Koh Chang (Lonley Beach är bra) åka vidare till Kambodja (Sihanukville, Phnom Pehn, Ankor Wat) och underbara Laos (4000 islands, Vientianne, Luang Prabang) och sedan flyga tillbaka till Bangkok.

Jag brukar göra av med ca 1000 kr i veckan på mat och dryck. Inget snålande, men inga dyra västerlänningrestauranger. Ofta kan ni hyra bungalower med plats för 3 (familjestorlek), eftersom ni delar kostanden på 3 så kan ni kosta på er både varmvatten och AC (är faktiskt bra eftersom den håller myggen borta). Kolla på någon hotellbokningssida (t.ex. booking) för att få koll på prisläget dit ni ska åka (mellan 100 och 500 kr per natt får ni nog lägga). Buss och tåg är billigt och funkar bra.
10.000 kr bör räcka utmärkt per månad - om ni inte ska flyga överallt, gå kitesurfnings- eller dykkurs eller shoppa loss!
Av Hille2
14 okt. 2013 18:17
Ett tips när det gäller buss är att det går stora bussar direkt från flygplatsen till Koh Changs färjeläge och till Hua Hin samt även till anslutningsflyg inrikes på Don Muangs flygplats.
14 okt. 2013 19:44
Lillaannaj

Sovbiljetterna låter absolut lockande så slipper man en natt på hotell liksom! Vi kommer förmodligen försöka resa så mycket som möjligt med lokal trafik, det är mera "backpackigt" i mina ögon, vilket jag vill försöka få den här resan att bli, billig och sjukt rolig!

Vi vet som sagt inte hur det bir än, antingen Laos eller ner mot Singapore via Kuala Lumpur eller Malaysia.. Men det är ett par månader kvar så man hinner nog ändra och ångra sig!

Använde Booking Appen när vi var i USA i somras, den funkade väldigt bra så den ska jag absolut använda i Aisen också när man väl har Wifi!

ps: älskade Koh Lanta när jag var i Thailand sist, väldigt vackert! Och tack för det snabba svaret!

Hille2 : Får tacka för alla dina svar, det hjälper verkligen!