Thailand ler........... igen!

3 dec. 2008 17:09
Visningar: 1246
Äntligen

Nu verkar det som man kan komma iväg som det var planerat, till den härliga värmen ,stränderna,maten.
Tyvärr har Thailand förlorat mycket på detta, flera 100 miljoner per dag, dålig PR för landet mm.

Hoppas att detta inte händer igen,dom förstör för landet mera än dom får ut av det.

MVH / SIAM
Av Fdp
3 dec. 2008 17:25
Det beror kanske på vad som är mest värdefullt!
Av Chilli
3 dec. 2008 18:06
Frågar man thailändarna själv är nog 15 miljarder dollar per år från turismen ett värdefullt tillskott i landets ekonomi.
Av Nickeb
3 dec. 2008 18:26
jo men nu var det inte frågan om några 15 miljarder dollar, utan en relativt kort period där man fick en korrupt regering på fall.
Tycker det är bra att folk står upp och protesterar mot det som är fel.
att sen några rika västerlänningar sitter och är bittra för att dom får problem med sina förnöjelser ser jag som ett I-landsproblem!
Av Zacke
3 dec. 2008 18:35
Citerat från nickeb:
jo men nu var det inte frågan om några 15 miljarder dollar, utan en relativt kort period där man fick en korrupt regering på fall.
Tycker det är bra att folk står upp och protesterar mot det som är fel.
att sen några rika västerlänningar sitter och är bittra för att dom får problem med sina förnöjelser ser jag som ett I-landsproblem!
Bra inlägg, Nickeb! Den korrupta regimen lär dock dyka upp i en ny gestalt. Allt är tydligen förberett med ett nytt parti (PT), samma medlemmar. Problemen i Thailand kvarstår. Men vad intresserar de thailandsmaffian här i forumet.
Av Chilli
3 dec. 2008 19:03
Klart som fan att jag också vill att det skall vara demokrati i landet så att jag kan åka dit på semester utan att någon mår illa av det. men vatten på kvarn ger ju alltid läge att hoppa på "thailandsmaffian",men det verkar ju så att så länge folk åker dit så skall det gnällas, men det är inget som påverkar mig iallafall ,åker dit över julen och det skall bli mycke skönt.
Av Bengtar
3 dec. 2008 21:16
Citerat från chilli:
Klart som fan att jag också vill att det skall vara demokrati i landet så att jag kan åka dit på semester utan att någon mår illa av det, men det är inget som påverkar mig
Detta är ett avsiktligt och elakt hopsatt citat.
Bland det farligaste man kan göra är att vara oförsiktig med orden.

Jag har också besökt Thailand ett par gånger och är klart förtjust av det jag har mött.
Men, eftersom jag inte bara ligger i gruset och jäser, utan har andra intressen observerar jag en del annat.
Ofördelaktigheter, som jag ser ur mitt västerländska perspektiv.
Om det är så, att vi från väst ska acceptera den asiatiska hållningen vad gäller förhållandet till djur i bur, speciellt vingklippta örnar, kedjade primater, utrotningshotade duvor i pyttesmå burar O.S.V, då är jag med.
Men, där kan jag inte vara med.
Jag har också sett ett mycket liberalt förhållande till diverse droger. Sexuella övningar skall man inte ens tänka, de är våta drömmar för törstiga västeuropeer och amerikaner.

Jag gillar starkt den enskilde Thailändaren jag möter.
Men dom representeras av en mobb av politiker och totalt samvetslösa penninghajar som i väst nästan saknar motstycke.
Det är dessa vi göder när vi reser dit.
Oh, så naiva vi är.

Drogerna och fnaskeriet med könshandel är inte tillåtet.
Att dra skinnet av hundar som fortfarande lever är inte tillåtet.
Att handla med utrotningshotade primater är inte tillåtet.
Etc.

Det är så oerhört kluvet vad gäller just Thailand.
Vi har den skygglappsförsedda Thaimaffian som inte går att påverka.
Vi har den stora delen av resenärerna som bara ser "stränderna". Du milde, Totalt oseende. Där är det stora problemet!
Inte för dem, inte för mig, utan för resebolagen.

Fritidsresor redovisar en stor vinst, men spår stor minskning av Thairesor.
Varför?
Har dom tappat ena skygglappen?
Eller, har dom upptäck något annat fördelaktigt?

Ursäkta mig Siam, men tanken rann........
Av Fdp
3 dec. 2008 21:39
Citerat från bengtar:
Ursäkta mig Siam, men tanken rann........
Det är skönt när tanken rinner. Hos alltför många har flödet sinat!
Av Micke75
3 dec. 2008 21:59
Citerat från bengtar:
Citerat från chilli:
Klart som fan att jag också vill att det skall vara demokrati i landet så att jag kan åka dit på semester utan att någon mår illa av det, men det är inget som påverkar mig
Detta är ett avsiktligt och elakt hopsatt citat.
Bland det farligaste man kan göra är att vara oförsiktig med orden.

Jag har också besökt Thailand ett par gånger och är klart förtjust av det jag har mött.
Men, eftersom jag inte bara ligger i gruset och jäser, utan har andra intressen observerar jag en del annat.
Ofördelaktigheter, som jag ser ur mitt västerländska perspektiv.
Om det är så, att vi från väst ska acceptera den asiatiska hållningen vad gäller förhållandet till djur i bur, speciellt vingklippta örnar, kedjade primater, utrotningshotade duvor i pyttesmå burar O.S.V, då är jag med.
Men, där kan jag inte vara med.
Jag har också sett ett mycket liberalt förhållande till diverse droger. Sexuella övningar skall man inte ens tänka, de är våta drömmar för törstiga västeuropeer och amerikaner.

Jag gillar starkt den enskilde Thailändaren jag möter.
Men dom representeras av en mobb av politiker och totalt samvetslösa penninghajar som i väst nästan saknar motstycke.
Det är dessa vi göder när vi reser dit.
Oh, så naiva vi är.

Drogerna och fnaskeriet med könshandel är inte tillåtet.
Att dra skinnet av hundar som fortfarande lever är inte tillåtet.
Att handla med utrotningshotade primater är inte tillåtet.
Etc.

Det är så oerhört kluvet vad gäller just Thailand.
Vi har den skygglappsförsedda Thaimaffian som inte går att påverka.
Vi har den stora delen av resenärerna som bara ser "stränderna". Du milde, Totalt oseende. Där är det stora problemet!
Inte för dem, inte för mig, utan för resebolagen.

Fritidsresor redovisar en stor vinst, men spår stor minskning av Thairesor.
Varför?
Har dom tappat ena skygglappen?
Eller, har dom upptäck något annat fördelaktigt?

Ursäkta mig Siam, men tanken rann........
Jag håller med dig i vartenda ord du skriver bengtar.
Jag gillar också Thailand och Thailändarna väldigt mycket, och gillar inte heller att bara ligga på en strand hela dagarna, vi hyr bil när vi är där och upplever mycket runtomkring än dom turistpackade stränderna.
Dom kanske inte är så bra på att vårda sitt vackra land när dom bygger hotell efter hotell nästan ända ute i vattnet, när båtar slänger i sina ankare bland koraller och förstör under vattnet, så kallade djurparker som är fruktansvärda platser för djuren.
Men är det bara okunskap eller "skiter" dom i det bara för att tjäna pengar?
Hur skulle ni försöka att dra in pengar till familjen om man inte hade något annat val?
Hur som helst så kan inte den enskilde göra så mycket åt det, och synd är väl det. Resebolagen kanske borde ställa krav när dom tecknar avtal där, dom har nog mycket att säga till om egentligen, men dom är också bara penningsugna iglar.
Nu gläds jag åt Thailändarna att det troligtvis är över för dom, men tänk ändå på att det var säkert fler människor där som ville ha kvar regeringen än dom som inte ville!
Vi åker tillbaks i vinter om inget mer kommer att hända, men det blir nog den sista resan dit på ett bra tag framöver, men resa dit igen kommer vi garanterat att göra.

Micke
Av Joakimn
4 dec. 2008 07:45
Bengtan du talar som en vis man..
Thailand skulle må bra av hälften så många turister o dubbelt så mycket demokrati..
Sen en fördelning av landets resurer är väl inte o tänka på, det har vi inte i Sverge heller..
Thailand mår heller inte så bra av denna nerskitning som turismen medför.
Ett ohållbart miljötänkande i landet sänker antalet möjliga besökare till långt under hälften
av besökarna i landet innan man har en lösning på detta.
Så.. Ett lite stopp i turismkaoset medför inte bara negativa saker.
Tragedin sunamin -04 medförde renare vatten o stränder på flera år i landet.
Av Chilli
4 dec. 2008 17:17
Nä jag tror jag avbeställer resan så att alla djur , prostituerade och alla orättvist behandlade slipper lida. Jag åker till London, nä visst där finns Soho, Hamburg-Reperbahn,Köpenhamn-Istergade,Amsterdam-red light district(där flödade knarket o tjejerna satt i skylt fönstren o bjöd ut sig ),Malmö-Industrigatan,Stockholm-Malmskillnadsgatan.Sen kan jag inte fler ställe men vet att världen är full av dem och full av all världens jäkla orättvisa men om någon kan ge ett ex på ett land likt Thailand utan några som helst orättvisor o utan kriminalitet åker jag gladeligen dit. Har varit på några av ovastående ställe i tonåren med kompisar av ren nyfikenhet och det var inga vackra syner, så det finns närmre än vad många tror,men vad kan den enskilde göra för att stoppa detta .Den hemska sanningen är att efterfrågan föder tillgång,läste på text tv att Thailnd hade 14,8milj turister -07 .Undrar om något land hade fler.Med så mycke turister blir det tråkigheter hur man än försöker , tror jag.
Av Nickeb
4 dec. 2008 18:27
Äh, Chilli, det är klart du ska åka, vi bara retas med dig lite grann. seså upp med skygglapparna igen och iväg...... Våra vänner i Thailand har ju snart städat bort allt ont och kan stå och le på flygplatsen igen som om inget hade hänt.......
5 dec. 2008 06:11
Ett tips!

Gå in på gingmalee.blogspot.com, läs hennes senaste inlägg...
Av Bengtar
5 dec. 2008 07:02
Den bloggen var ord och inga visor!
Tänk så svagt informrade vi har blivit.
Så bra att det finns en medlem på plats som kan ge oss en verklighetsbild.
Av Mape
5 dec. 2008 07:16
Tack Bengtar för dina bra inlägg,precis som du beskriver,verkar boch bor här,och följer Thailändarnas vardag,det är inte mycket vi kan påverka ännu,en del försvinner aldrig,tror jag,och vi befinner oss faktiskt i deras land,inte i Sverige.Mvh Mape
Av Nickeb
5 dec. 2008 09:46
Citerat från mape:
vi befinner oss faktiskt i deras land,inte i Sverige.
Respekt mape! Tänk om fler kunde inse det när dom reser.
Av Zacke
5 dec. 2008 17:40
Citerat från siam:
Ett tips!

Gå in på gingmalee.blogspot.com, läs hennes senaste inlägg...
Det ena partiet är korrumperat, stjäl och valfuskar - och har sitt stöd hos fattiga bönder i norr. Det andra partiets anhängare agerar skurkaktigt i sin kamp mot korruption och valfusk - och har sitt stöd bland fackliga organisationer, människorättsgrupper, intellektuella samt en välmående medelklass i Bangkok. Båda partierna verkar i de egna leden och på olika sätt ha problem med de demokratiska reflexerna. Thailands problem kvarstår. Någon riktig analys av situationen gavs tyvärr varken i bloggen eller i länkad DN-artikel.
Av Zacke
7 dec. 2008 11:43
Idag söndag den 7 december hade Sveriges Radio P1:s program "Godmorgon världen" en mycket bra analys av det politiska läget i Thailand gjord av radions asienkorrespondent Nils Horner. I programmet uttalar sig bland andra en professor, en filosof och Thailands förre ambassadör i Berlin. Programmet kan ge oss västerlänningar en viss förståelse för PAD:s agerande (ett parti som stöds av Thailands drottning och hovet). Kan höras ikväll igen kl 22.00. Eller se länken nedan

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=438
7 dec. 2008 12:38
Håller med Chilli, kriminalitet och misär finns överallt. Vad jag märker på den här dikusionen är att man lägger in värderingar av kulturell art och använder dessa argument för att rättfärdiga sina egna åsikter.

Ex Man förfasar sig över att mäniskor i asien äter hund och i vissa delar även ser detta som en delekatess, medans man skrattar åt Indier som trots sin fattigdom inte äter ko. Defacto så är det bara kött men de kulturell olikheterna gör att man betraktar köttet/maten på olika sätt. Rätt eller fel? beror givetvis i vilket land man befinner sig i men som gäst bör man om inte ta efter så i alla fall acceptera faktum.

När det gäller politik så är det på samma sätt korruption förekommer i all länder, även Sverige (Hur många politiker i Sverige har blivit dömda för de brott de begått? skattebrott, klippa och klistra i kvitton användande av företagskort till privata utgifter etc) politikerna här rör man inte, en time out så är allt bra.

I Thailand förekommer korruption helt öppet och ses inte som något konstigt, men när det gått för långt så reagerar folk med sådan kraft att de tvingar premiärministrar att avgå. Visst det går över styr vilket givetvis inte är bra men vilka har mest demokrati vi eller dom? Det beror på betraktaren.

Givetvis är allt inte bra i Thailand men man förändrar inget genom att se ner på den kultur som man besöker, utan att prata med folk och på så sätt försöka ändra en attityd, För handen på hjärtat, om en thailändare på ett aggresivt och oresonligt sätt skulle börja ta upp det de tycker är fel i Sverige, skulle ni inte försvara landet på gott och ont?

Res ha kul, men kom i håg att som gäst så uppträder man som gäst i huset , inte som om man ägde huset
7 dec. 2008 15:46
Siam ! Lämna svenska kommentarer på den thailänska politiken i sverige. om folk inte kan komma hem eller inte ,med flyg, skiter thailändarna i! Om den nya regeringen som är ombildad från People Power Parti och har blivit PT, lika djävligt så står Khon Taksin bakom, med korruption och dåliga löner samt uppköpta röster! så var berädd att PAD kommer in igen och blockerar suwanaphumhi om det behövs! och dom har lovat det om den nya regeringen visar att khon taksin står bakom! Kärringen hans kom till thailand i dag för att rädda dom miljoner som är infrysta här och england gjorde rätt att stoppa Taksins moneylendary i enggland Köpte MC för 80milj och sålde för 150! så tala om för svenskarna att lämna svenska värderingar hemma! ingen vill ha dom!
PO i Khao Lak
7 dec. 2008 16:46
Citerat från poforsman:
Siam ! Lämna svenska kommentarer på den thailänska politiken i sverige. om folk inte kan komma hem eller inte ,med flyg, skiter thailändarna i! Om den nya regeringen som är ombildad från People Power Parti och har blivit PT, lika djävligt så står Khon Taksin bakom, med korruption och dåliga löner samt uppköpta röster! så var berädd att PAD kommer in igen och blockerar suwanaphumhi om det behövs! och dom har lovat det om den nya regeringen visar att khon taksin står bakom! Kärringen hans kom till thailand i dag för att rädda dom miljoner som är infrysta här och england gjorde rätt att stoppa Taksins moneylendary i enggland Köpte MC för 80milj och sålde för 150! så tala om för svenskarna att lämna svenska värderingar hemma! ingen vill ha dom!
PO i Khao Lak
Oj då vad du tar i!
Vi/du talar om ett land som denna gång "löst" den tillfälliga krisen diplomatiskt.
Finns nog minst 50 länder som tagit till betydligt hårdare lösningar och som dessutom inte ens kan stava till någon som helst demokrati.
Vad jag förstått så finns det till och med rösträtt i Thailand!
Mvh
Ingemar_e .
7 dec. 2008 22:48
Same, same but different någon?

Sedan skall man vara väldigt försiktig att bedöma ett annat lands (kulturs) fördelar och nackadelar. Oavsett hur stor insikt man har är man ej thailändare eller asiat.

Jag har något hundratal vänner och bekanta (som jag umgåtts med dagligen i ca tre år) från så skilda asiatiska länder som Japan, Kina, Hong Kong, Singapore, Taiwan, Vietnam, Kambodja, Thailand, Indonesien etc och att försöka förstå deras sätt att se på saker går inte om man har en svensk uppfostran.

Du kan få en insikt och en ökad förståelse men att utge sig för att förstå vad det hela handlar om är naivt.
Av Mpc
8 dec. 2008 09:06
Citerat från robbowan:
Same, same but different någon?

Sedan skall man vara väldigt försiktig att bedöma ett annat lands (kulturs) fördelar och nackadelar. Oavsett hur stor insikt man har är man ej thailändare eller asiat.

Jag har något hundratal vänner och bekanta (som jag umgåtts med dagligen i ca tre år) från så skilda asiatiska länder som Japan, Kina, Hong Kong, Singapore, Taiwan, Vietnam, Kambodja, Thailand, Indonesien etc och att försöka förstå deras sätt att se på saker går inte om man har en svensk uppfostran.

Du kan få en insikt och en ökad förståelse men att utge sig för att förstå vad det hela handlar om är naivt.
Dom två sista meningar var klok skrivet.
Av Fdp
8 dec. 2008 11:10
Jag trodde faktiskt att det var viktigt att bedöma ett lands fördelar och nackdelar. Är det inte det som ligger i botten när man bestämmer vart man vill åka? Kulturella skillnader - det är ganska tröttsamt att höra talas om det när människor gör varandra illa!
8 dec. 2008 13:30
Citerat från fdp:
Jag trodde faktiskt att det var viktigt att bedöma ett lands fördelar och nackdelar. Är det inte det som ligger i botten när man bestämmer vart man vill åka? Kulturella skillnader - det är ganska tröttsamt att höra talas om det när människor gör varandra illa!
Jag vet inte om jag misförstår dig men om du menar att man skall bedömma ett resmål utifrån förföljese, misär och brist på mänskliga rättigheter så har du ju besökt några av de värsta länderna innom det området, så som Brasilien, USA, Ryssland och Marocco.

Är inte resandet istället ett sätt att lära sig nya saker, få nya infallsviklar utan att lägga värderingar i folks tänkande och filosofi. Jag tror nämligen inte att något folk har en kulturell särart som innebär att man gör någon illa, utan det är oftast politiskt och jag tror även att turism kan ha en lugnande effekt på ev politiskt våld då många politiker och makthavare tjänar pengar på turism.
Av Fdp
8 dec. 2008 19:29
Helt klart missförstår du mig! Vad jag menar är att innan man reser till ett land skall man se på om de för- och nackdelar som kan finnas uppväger de inskränkningar man måste göra i sina egna värderingar om hur tillvaron bör se ut. Skulle det inte finnas "kulturella yttringar" som innebär att människor gör varandra illa? Mors. när landade du på den här planeten? Vad tycker du t.ex. om könsstympningar på Afrikas horn? Den typen av vinklingar bidrar inte till någon ökad förståelse eller kunskap.. Ditt inlägg är tyvärr bara ett försvar för de gamla hederliga (?) skygglapparna. Själv håller jag mig till min gamla keps som man kan dra ner över ögonen. Det kan behövas ibland på den här sidan.
9 dec. 2008 04:09
Citerat från fdp:
Jag trodde faktiskt att det var viktigt att bedöma ett lands fördelar och nackdelar. Är det inte det som ligger i botten när man bestämmer vart man vill åka? Kulturella skillnader - det är ganska tröttsamt att höra talas om det när människor gör varandra illa!
Du kan ju alltid göra det men, din bedömning av detta kommer alltid att vara baserad på din kulturella bakgrund.

Jag har t ex haft otaliga diskussioner om etik - både privat och arbetsmässiga - utan att riktigt kunna nå samtycke.

Prostitutionen som vi älskar att tala om vad gäller t ex Thailand nämner nästan alltid enbart västerlänningar som reser till en destination, aldrig att majoriteten av prostitution i olika länder är inhemsk.

En av mina vänner från Nepal är gift med en Thailändska och hans svar var ganska krasst när han talade om Thailand: Han förstod inte riktigt det moraliska problemet utan konstaterade bara att kvinnor från norra Thailand var vackrare än från södra och därför oftare blev prostituerade men ansåg också att det var nödvändigt för att familjerna skulle klara sig eftersom de hade generellt hade det sämre ställt på många sätt, som jämförelse drog han upp att insekter var vanliga i matlagningen i östra Thailand men inte i västra.

Ja, du förstår varför en diskussion i ämnet kan spåra ur.

Hur bedömer man detta - från västerländska ögon eller med förståelse för hur man i vissa länder anser att det är, har varit och kommer att vara?
Av Fdp
9 dec. 2008 10:04
Det är klart att min kulturella bakgrund spelar in när jag skall välja det resmål som skall ge mig en upplevelse. Följaktligen skall jag avstå från länder med så avvikande "kultur" att det stör mig. Att åka dit och låtsas inte se är rätt ynkligt. Nu är exemplet med prostitution inte så lyckat eftersom det finns i alla länder utan vad jag avsåg var lite "elakare" saker.
Av Mal
9 dec. 2008 17:43
PAD är inte ett parti och de, trots sitt namn "folkrörrelsen för demokrati", INTE kämpar för demokrati. De vill nedmontera demokratin och inte tillåta mer än 30% av de styrande vara valbara. Det pågår en klasskamp i landet, där den stora massan av fattiga såg Thaksin som en räddande ängel då han var den förste som hjälpte de fattiga. Tro för den skull inte att han är godheten personifierad, men han var smart nog att se att om man gav de fattiga lite stöd fick han mångfalt tillbaka av dom i form av lojalitet och röster - och dom är många!

För en enkel beskrivning av varför det blivit som det blivit, läs Guavas sammanfattning, Pandoras Box:
http://www.se.bkkguava.com/fattiga-rika-pandoras-box.html

Vi har inte sett slutet på problemen på långa vägar även om jag personligen inte tror att PAD kommer att ockupera fler flygplatser. Det kostade dom alltför mycket i PR och i uteblivna bidrag från de som stöttar rörelsen.
9 dec. 2008 22:49
Citerat från fdp:
Det är klart att min kulturella bakgrund spelar in när jag skall välja det resmål som skall ge mig en upplevelse. Följaktligen skall jag avstå från länder med så avvikande "kultur" att det stör mig. Att åka dit och låtsas inte se är rätt ynkligt. Nu är exemplet med prostitution inte så lyckat eftersom det finns i alla länder utan vad jag avsåg var lite "elakare" saker.
OK, försök diskutera korruption och affärsetik med människor som kommer från kulturer där mutor (ursäkta gåvor) är legio?
Av Fdp
10 dec. 2008 19:17
Jag känner att vi kanske avlägsnar oss från det ursprungliga ämnet, men vill ändå slå fast min inställning att penningens makt inte bör få styra allt. Strunt vad marknaden tycker. Alla stater som tillhör FN, inkl Thailand är överens om att alla människor har ett lika värde. Då räcker det inte med att stifta lagar, man måste se till att de upprätthålls också, alldeles oberoende av de inkomster man kan ha av att blunda för verkligheten. Mutor är inte ett kulturellt inslag, snarare ett tecken på kulturellt förfall och där skall man som turist inte spela med.
10 dec. 2008 20:09
Jag skulle vila se den som är med om en olycka i Thailand och helt oförkylt blir anklagad för att vara den som har orsakat den. ex.

En moppe har kört på dig, föraren är skadad, mobben sönder. Polisen dyker upp och anklagar dig men efter diskution med moppe ägaren (han som körde på dig)så säger han att för en mindre summa för sveda, verk och laga upp moppen så kan du åka vidare, annars får du följa med till polisstationen. Skulle du ta strid? ärligt talat jag är inte så säker på att jag skulle göra det, alltså är jag enligt dig en del av det korumperade systemet?
Av Fdp
10 dec. 2008 21:56
Svar ja! Eller vill du påstå att det inte finns ett fungerande rättsväsende i Thailand?
10 dec. 2008 22:35
Citerat från fdp:
Mutor är inte ett kulturellt inslag, snarare ett tecken på kulturellt förfall och där skall man som turist inte spela med.
Vad du försöker göra (känns det som) är att påstå att kultur är en konstant (liksom de som talat om den svenska nationalkaraktären mfl sammankopplade definitioner) när kulturen i själva verket är i ständig förändring (jag använder hellre det ordet än utveckling/förfall etc).

Kulturellt förfall eller inslag, det är ändå en del av den lokala kulturen. Du klyver hår.

Thailand kanske ler.......... igen! Men att tro att saker kommer att förändras utan att förstå de mekanismer som driver landet är - som tidigare sagt - naivt.
Av Fdp
11 dec. 2008 07:32
Jag förstår mycket väl de mekanismer som driver olika länder. Därmed inte sagt att jag behöver ställa upp på dem. Att det med Robbowans bakgrund är rätt naturligt att anpassa sig till det lokala förstår jag också eftersom det är den vägen pengarna rullar in. Av det sagda framgår också att jag nte skulle göra som Christian. Det är ett faktum att kvinnor behandlas som andra klasssens medborgare i en stor del av världen, att profitörer lever gott på sexhandeln, att människor dagligen misshandlas i religionens namn etc. Är det att klyva hår? Att försvara sådant - vad skall man kalla det?
11 dec. 2008 11:45
Citerat från http://www.swedenabroad.com/Page____4908.aspx:

"Trafikkulturen i Thailand avviker helt från den svenska. Det är livsviktigt att iaktta den största försiktighet och aktsamhet såväl till fots som när man färdas med bil. Många turister omkommer årligen i trafikolyckor, framför allt i motorcykelolyckor, runtom i Thailand.

Om man hyr en motorcykel eller moped bör man tänka på att fordonen sällan är försäkrade. Den som hyr ett fordon är alltid ansvarig för alla skador som kan förorsakas fordonet. Man bör inte lämna sitt pass i pant när man hyr ett fordon. Trafikolyckor, där den ena parten är en utlänning, betraktas nästan undantagslöst som förorsakade av utlänningen. Skadeersättningskraven vid olyckor är ofta överdrivna."

Jag tror ärligt talat inte att du skulle bråka med den thailändska polisen, och jag tror inte heller att du skulle ta ett fängelsestraff i Thailand för dina principers skull, för den enda hjälp du kan få är den du "köper"

Vad jag vill ha sagt med detta är att ha dina åsikter, disktuera dom gära med folket i landet men döm ingen om du själv inte kan stå för följderna.
Av Zacke
11 dec. 2008 17:23
Citerat från robbowan:
En av mina vänner från Nepal är gift med en Thailändska och hans svar var ganska krasst när han talade om Thailand: Han förstod inte riktigt det moraliska problemet utan konstaterade bara att kvinnor från norra Thailand var vackrare än från södra och därför oftare blev prostituerade men ansåg också att det var nödvändigt för att familjerna skulle klara sig eftersom de hade generellt hade det sämre ställt på många sätt, som jämförelse drog han upp att insekter var vanliga i matlagningen i östra Thailand men inte i västra.
Ja, du förstår varför en diskussion i ämnet kan spåra ur.
Hur bedömer man detta - från västerländska ögon eller med förståelse för hur man i vissa länder anser att det är, har varit och kommer att vara?
Thailands egna kvinnor räcker inte för alla 'behov'. Årligen fraktas 300.000 flickor och unga kvinnor till Thailand från Burma, Kambodja, Laos och Myanmar. Bakom könshandeln i Thailand finns kriminella gäng. Den stöttas på sina håll av poliser och myndighetspersoner. Flickor, från 10 år, tvingas i sexshower utföra barbariska vidrigheter inkl sex med djur. Svaret hur Thailands könshandel bör bedömas, finner du Robbown i ett anförande om våld och övergrepp som Janice G Raymond, professor i kvinnostudier och medicinsk etik vid University of Massachusetts höll 1996.

http://www.kvinnofronten.nu/janiceraymond1996.htm

Vare sig någon blir tvingad, lurad, såld eller själv har sökt sig till könshandeln på grund av stor fattigdom är handeln alltigenom lika omänsklig. Kvinnorna och barnen är alltid offer som tvingas till ett förnedrande sexuellt våld, helt mot sin vilja. Att göra sig pragmatisk och hävda att könshandeln är en arbetsmarknadsfråga ("nödvändig för att familjerna ska klara sig") bidrar enbart till att legitimera näringens slavhandlare och profitörer - att göra dem till affärsmän. Cynismen kan inte bli mer påtaglig. Jag har citerat Janice Raymond tidigare, och jag gör det igen:

"För de flesta kvinnor och barn är prostitution inget liv, det är ett sätt att sakta dö, i bästa fall ett sätt att nätt och jämnt överleva."
Av Zacke
11 dec. 2008 17:45
Citerat från christian:
"Visst det går över styr vilket givetvis inte är bra men vilka har mest demokrati vi eller dom? Det beror på betraktaren.
Givetvis är allt inte bra i Thailand men man förändrar inget genom att se ner på den kultur som man besöker, utan att prata med folk och på så sätt försöka ändra en attityd,"

Christian har sagt att resande är att lära. Det kan det vara. Men då förutsätter det att man samtidigt inte blundar. Att betraktaren avgör, om ett land är mer demokratiskt än ett annat, är rent nonsens. Det pladdras mycket här i forumet. Det att påverka på plats har vi hört förr av 'thailandskännare'. Men läs då UD:s rapport "Mänskliga rättigheter i Thailand 2007" och berätta istället vilka av dessa "attityder" som du Christian själv, eller någon annan, försökt eller lyckats ändra när ni gästat Thailand med dess 65 miljoner invånare. Det där med korruption kan vi tydligen lämna därhän. I Thailand

- utsättes 40% av landets kvinnor för fysiskt eller sexuellt våld
- tillåts enligt lag våldtäkt inom äktenskapet
- idkas en omfattande illegal könshandel
- används minst 40.000 barn i sexhandeln (många från Burma, Laos, Kambodja, Kina)
- genomförs utomrättsliga avrättningar och utdömes dödsstraff
- används 11.000 barn i hushållsarbete (fler i jordbruket vilket där är tillåtet)
- sätts barn i fängelse
- diskrimineras etniska minoritetsgrupper
- utsätts flyktingar för övergrepp och misshandel
- förekommer en utbredd korruption (även inom polisen)
- har yttrande- och föreningsfriheten begränsats
- avböjes besök av FN:s rapportörer för mänskliga rättigheter
- frihetsberövas människor utan domstolsprövning
- finns nödlagar som väsentligt hotar den personliga integriteten
- tillämpas straffrihet in blanco

http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailand.pdf
12 dec. 2008 00:02
Citerat från fdp:
Jag förstår mycket väl de mekanismer som driver olika länder. Därmed inte sagt att jag behöver ställa upp på dem. Att det med Robbowans bakgrund är rätt naturligt att anpassa sig till det lokala förstår jag också eftersom det är den vägen pengarna rullar in. Av det sagda framgår också att jag nte skulle göra som Christian. Det är ett faktum att kvinnor behandlas som andra klasssens medborgare i en stor del av världen, att profitörer lever gott på sexhandeln, att människor dagligen misshandlas i religionens namn etc. Är det att klyva hår? Att försvara sådant - vad skall man kalla det?
Då är du ju mer eller mindre allvetande... Personligen utger jag mig inte för att göra detta eftersom jag - som jag tidigare nämnt - inte är uppväxt med vissa grundläggande värderingar, sociala arv eller därvid tillhörande delar som gör att jag inte anser att man kan uttala sig om att något skall bli bättre.

Lägg inte ord i min mun: Jag skrev att det var hårklyveri att dra en definition mellan kultur och kultur i förfall eftersom det inte är en konstant - utan något i ständig förändring.

Ja, sedan är ju meningen med turism och dess underkategorier hotell och restaurang att genom att tillhandahålla en service dra in pengar - inte att vara supportgrupp till utschasade västerlännigar.
Av I_or
22 dec. 2008 15:25
Haha, tvärsäkra kvasifilosofer: Christian påstår att det inte finns någon kulturell särart som leder till våld mot människor. Robbowan hävdar motsatsen, att det är just det det gör. Bara det att vi med vår svenska fostran inte kan bedöma olika kulturers fördelar och nackdelar.

Ögnade igenom UD:s rapport om "Mänskliga rättigheter i Thailand 2007" i Zackes inlägg ovan. Har du läst, Christian? Rapporten behandlar just kulturanknutna "nackdelar" som våld mot människor. Och Robbowan, varför skulle man inte kunna bedöma eller uttala sig om att detta skulle kunna bli bättre? Thailand ingår faktiskt sedan 1948 i FN.

Av Fdp
22 dec. 2008 23:00
Efter en vecka i Spanien (förra veckoslutet sprang ca 14000 löpare maraton på solkusten - alla iförda tomtedräkt) finner jag att den här gamla tråden vaknat till liv igen.
Till Christian vill jag säga att jag för det första aldrig skulle ge mig ut med fordon i trafiken i Thailand och än mindre med ett oförsäkrat sådant. Sedan är det så att det exempel du valt är mindre lyckat i mitt fall eftersom det av särskilda skäl är så att varje "bråk" med en thailändsk polis skulle innebara att jag efter någon kvart var på väg till den lokale polischefen för några trevliga timmar i hans sällskap. Men du behöver inte oroa dig, jag har i andra sammanhang tagit strid för principer jag tror på och står för dessa även om det ibland ger problem och kostar på. Reseguidens användarvillkor hindrar mig att skriva vad jag anser om det förfaringssätt som du förespråkar, men tänka får jag. Vad som är allvarligare är att du utmålar Thailand som ett rättslöst samhälle där man utan rannsakan och dom kan kastas i fängelse. Vore detta sant borde du avråda alla som öppnar en Thailandstråd från att resa till det landet. Jag misstänker dock de tiotusentals svenskar som årligen besöker Thailand har svårt att känna igen den bild du målar upp.
Jag behöver inte lägga några ord i Robbowans mun. Det räcker att läsa vad du sagt i andra trådar för att man skall förstå att du anser att turismens enda ansvar är att tillgodose de önskemäl som finns på marknaden och då handlar det inte bara om att bo och äta utan varje form av "service".
När det gäller ett områdes kulturella utveckling finns det forskning som visar på att den vertikala påverkan (den mellan generationerna) har en större inverkan än den horisontella (den från andra kulturer). Om man vill förändra kulturella särdrag som man upplever som stötande kan man inte anpassa sig till lokala seder eftersom det blir ett kvitto för en generation att föra beteendet vidare till nästa generation. När det gäller vad som är stötande får man givetvis stötta sig på vad medlemmarna i FN kommit överens om.

Sammantaget finns det kanske inte så mycket för Thailand att le åt, om man nu inte räknar profitörernas flin när de lyckas få turister att gå på snacket om kulturella skillnader.
22 dec. 2008 23:12
När ska du åka dit? vart i thailand ska du?
kram
Jasmin
23 dec. 2008 11:43
Citerat från fdp:
Jag behöver inte lägga några ord i Robbowans mun. Det räcker att läsa vad du sagt i andra trådar för att man skall förstå att du anser att turismens enda ansvar är att tillgodose de önskemäl som finns på marknaden och då handlar det inte bara om att bo och äta utan varje form av "service".
Då har du ju inte alls läst vad jag skrivit - eller så är din analytiska förmåga totalt obefintlig vilket verkar mest troligt.

Jag debatterar ur ett turismteoretiskt och praktiskt perspektiv och konstaterar helt enkelt vad turism är idag. Vad jag anser att turism bör eller skall tillgodose är irrelevant eftersom jag diskuterar vad den tillgodoser i realiteten.

Om jag skall använda din analytiska förmåga och dra slutsatsen att du tror att "bo och äta" är turism har du ju en otroligt snäv definition av vad turism är. Det är som att påsto att eco-turism endast står fötr ekologisk turism när själva förkortningen "eko" står för "ekonomi" med allt vad det innebär av handhavandet av finansiella, biologiska, humana, samhälleliga (etc) resurser.

Skall du diskutera på sandlådenivå och lägga ord i andras mun kan du åtminstone försöka läsa vad de skriver - även om din analytiska förmåga av vad folk verkligen skriver/behandlar är extremt låg.

Att sedan vissa delar av inläggen vad gäller kulturella skillnader låter som något ur en Pol Potsk dröm om att alla (kulturella) olikheter skall utrotas på extremmarxismens altare känns ju mest tragiskt.

Men jag inser att alla politiska inslag behövs för att skapa en demokrati. Samtidigt kan inte ens den mest politiska välviljan i världen förändra folks sätt att fortsätta i samma spår man gjort i decennier och generationer eller protestera mot dekret uppifrån. Det är ju ganska klassiskt kolonialiserande att vilja utrota det man tycker är fel, förändra efter egen mall och behålla samt integrera positiva inslag. Det kan appliceras på både de grupper som anser att hela situationen med dagens masstursim är fel och de som anser att den är rätt.

Samma personer som anser att massturismen urlakar lokal kultur vill även ta bort de inslag man ej anser passar västerländska normer.

Rätt eller fel?
23 dec. 2008 12:18
Citerat från zacke:
Svaret hur Thailands könshandel bör bedömas, finner du Robbown i ett anförande om våld och övergrepp som Janice G Raymond, professor i kvinnostudier och medicinsk etik vid University of Massachusetts höll 1996.
Jag bedömer den inte annorlunda än de flesta människor som besöker denna sajt (antagligen med vad som hänt i en nära krets hårdare) utan citerar vad en vän sagt för att beskriva hur man kan se på det hela om man inte har en svensk/västerländsk uppväxt. Att folk ens kan dra slutsatsen att jag skulle vara för detta är ganska tragiskt men också ett tecken på folks analysförmåga.

Inget illa ment Zacke!
23 dec. 2008 18:22
Hej och hå!
Vilken rörig tråd, svår att kommentera. :)
mvh travaren
Av Fdp
23 dec. 2008 18:57
Om jag väljer uttrycken "bo och äta" istället för dina "underkategorierna hotell och restaurang" kan jag inte se att det finns någon skillnad i sak. Hur står det egentligen till med den egna analytiska förmågan?
Det är troligt att dina kunskaper om turism är större än mina, men själv har jag i drygt 30 år arbetat med människor i nöd på olika sätt och mycket av det du skriver är otroligt cyniskt mot den bakgrunden. Man kan inte ursäkta det med att det är en verklighet du redovisar eftersom de som har synpunkter på vad som bör förändras snabbt utsätts för nedgörande attacker från din sida. Eftersom du enligt egen utsago inte fått med dig "grundläggande värderingar" etc finns förmodligen inte det som brukar kallas moral och etik med i din ryggsäck. Diskuteras då sådana saker blir allt tokigt om någon envist håller sig till hur saker rent faktiskt är. Åter igen - Världsamfundet har kommit överens om grundläggande normer och då skall avvikelser från detta inte accepteras som kulturella skillnader. Eller är det OK med t.ex. hedersmord?
För övrigt använd lite av din analytiska förmåga på texten i användarvillkoren!
Av Energi
25 dec. 2008 16:24
Citerat från zacke:
Citerat från christian:
"Visst det går över styr vilket givetvis inte är bra men vilka har mest demokrati vi eller dom? Det beror på betraktaren.
Givetvis är allt inte bra i Thailand men man förändrar inget genom att se ner på den kultur som man besöker, utan att prata med folk och på så sätt försöka ändra en attityd,"

Christian har sagt att resande är att lära. Det kan det vara. Men då förutsätter det att man samtidigt inte blundar. Att betraktaren avgör, om ett land är mer demokratiskt än ett annat, är rent nonsens. Det pladdras mycket här i forumet. Det att påverka på plats har vi hört förr av 'thailandskännare'. Men läs då UD:s rapport "Mänskliga rättigheter i Thailand 2007" och berätta istället vilka av dessa "attityder" som du Christian själv, eller någon annan, försökt eller lyckats ändra när ni gästat Thailand med dess 65 miljoner invånare. Det där med korruption kan vi tydligen lämna därhän. I Thailand

- utsättes 40% av landets kvinnor för fysiskt eller sexuellt våld
- tillåts enligt lag våldtäkt inom äktenskapet
- idkas en omfattande illegal könshandel
- används minst 40.000 barn i sexhandeln (många från Burma, Laos, Kambodja, Kina)
- genomförs utomrättsliga avrättningar och utdömes dödsstraff
- används 11.000 barn i hushållsarbete (fler i jordbruket vilket där är tillåtet)
- sätts barn i fängelse
- diskrimineras etniska minoritetsgrupper
- utsätts flyktingar för övergrepp och misshandel
- förekommer en utbredd korruption (även inom polisen)
- har yttrande- och föreningsfriheten begränsats
- avböjes besök av FN:s rapportörer för mänskliga rättigheter
- frihetsberövas människor utan domstolsprövning
- finns nödlagar som väsentligt hotar den personliga integriteten
- tillämpas straffrihet in blanco

http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailand.pdf
Man kan ju undra hur det ser ut i Italien med all Maffia
Av Mal
25 dec. 2008 18:23
Det är en spretig tråd så jag har i ärlighetens namn inte orkat läs genom alltt, men detta är fel: - tillåts enligt lag våldtäkt inom äktenskapet

Lagen ändrades förra året och numer är våldtäkt våldtäkt, oavsett var, när och civilståndet på de inblandade.
26 dec. 2008 12:20
Hej och god jul!
Att hitta fel på andra länder är hur lätt som helst.
Själv reser jag för att umgås med andra folk och andra kulturer utan pekpinnar.
Vi måste försöka att öppna våra sinnen annars kan vi stanna hemma.
mvh travaren
Av I_or
26 dec. 2008 17:01
Citerat från travaren:
Hej och god jul!
Att hitta fel på andra länder är hur lätt som helst.
Själv reser jag för att umgås med andra folk och andra kulturer utan pekpinnar.
Vi måste försöka att öppna våra sinnen annars kan vi stanna hemma.
mvh travaren
Absolut ska vi resa med öppna sinnen, men det kan knappast innebära att vi ska resa med slutna ögon.
26 dec. 2008 18:32
Hej igen!
Ja, vi ska resa med både öppna sinnen och öppna ögon. Det finns ingen motsägelse i det. Nu kommer svar på frågor: 1. Får man rösta på olika politiska partier i thailand? JA. 2. Kan man jämföra utvecklat iland som sverige med thailand? NEJ. 3. Vill thailand utveckla sitt land med hjälp av turism? JA. 4. Försöker thailändarna bekämpa felaktigheter? JA! Mera än i Sverige.
God jul travaren.
26 dec. 2008 23:04
Citerat från fdp:
Man kan inte ursäkta det med att det är en verklighet du redovisar eftersom de som har synpunkter på vad som bör förändras snabbt utsätts för nedgörande attacker från din sida.
Jag skrev att det var naivt att tro att man kan sätta sig in a andra kulturers drivande mekanismer om man själv inte är uppvuxen med den.
Eftersom du enligt egen utsago inte fått med dig "grundläggande värderingar" etc finns förmodligen inte det som brukar kallas moral och etik med i din ryggsäck.
Det är korrekt, jag har inte fått med mig värderingar från en Thailändsk, Gambisk eller Salvadoriansk uppväxt. Jag är helt enkelt uppfödd i Sverige, av svenska föräldrar med en svensk "grundläggande värdering". Jag kan ha åsikter gällande vad som händer i dessa länder men, i motsats till dig, jag vill alltså inte uttala mig om de drivande mekanismerna i andra kulturer. Du, däremot, anser dig uppenbarligen kvalificerad att tala för hela världen vilket tyder på grav hybris och inte så lite bristande respekt för andra kulturer.

Jag har t ex inte uttalat mig för prostitution - enbart återgett vad en vän till mig från Nepal hade att säga i frågan och konstaterat att det är svårt att diskutera med folk som inte tycker att det ligger någon moralisk konflikt i frågan. Efter det damp det ned en hel hög med inlägg om prostitution - vilket faktiskt inte varit en fråga jag specifikt tagit upp mer än som ett exempel (se ovan). Jag ifrågasätter inte att den statistiken och beskrivningen av verkligheten stämmer (helt enkelt för att jag inte orkar kolla upp den). Det är säkert korrekt - och sorgligt.
Eller är det OK med t.ex. hedersmord?
Det här är så lågt att det är ovärdigt att svara på.
27 dec. 2008 05:32
Citerat från fdp:
Det är troligt att dina kunskaper om turism är större än mina,
Det var ju inte det jag syftade på utan människor jag känner som har varit och/eller är i utsatta situationer varför jag tror att jag kan identifiera mig ganska bra med de situationer som vissa diskuterar. Dock - ännu en gång - var inte dessa situationer de jag var ute efter att diskutera även om andra såsom fdp verkar vilja göra det.
men själv har jag i drygt 30 år arbetat med människor i nöd på olika sätt och mycket av det du skriver är otroligt cyniskt mot den bakgrunden.
Inget konstigt... Jag är en cyniker! Jag törs hävda att ingen gör någon för någon annan utan baktanke - må vara för att stilla sitt eget samvete, för att själv må bra eller för att "profitera".
Av Zacke
27 dec. 2008 15:00
Citerat från energi:
Man kan ju undra hur det ser ut i Italien med all Maffia
Det behöver man nog inte undra över. Maffian måste naturligtvis vara ett stort problem för Italien. Jag förstår bara inte din koppling Thailand-Italien.
Av Zacke
27 dec. 2008 15:01
Citerat från robbowan:
Citerat från zacke:
Svaret hur Thailands könshandel bör bedömas, finner du Robbown i ett anförande om våld och övergrepp som Janice G Raymond, professor i kvinnostudier och medicinsk etik vid University of Massachusetts höll 1996.
Jag bedömer den inte annorlunda än de flesta människor som besöker denna sajt (antagligen med vad som hänt i en nära krets hårdare) utan citerar vad en vän sagt för att beskriva hur man kan se på det hela om man inte har en svensk/västerländsk uppväxt. Att folk ens kan dra slutsatsen att jag skulle vara för detta är ganska tragiskt men också ett tecken på folks analysförmåga.

Inget illa ment Zacke!
Hör nu Robbowan, du ställde en fråga hur man skulle bedöma din väns uttalande och jag gav det svar du nu citerar. Dessutom fördömde jag din väns pragmatism, eftersom den legitimerar de som profiterar på denna slags människohandel. Jag har varken analyserat eller dragit slutsatser om dig eller dina åsikter, så vems analysförmåga talar du egentligen om?
Av Zacke
27 dec. 2008 15:14
Citerat från robbowan:
Jag har t ex inte uttalat mig för prostitution - enbart återgett vad en vän till mig från Nepal hade att säga i frågan och konstaterat att det är svårt att diskutera med folk som inte tycker att det ligger någon moralisk konflikt i frågan. Efter det damp det ned en hel hög med inlägg om prostitution - vilket faktiskt inte varit en fråga jag specifikt tagit upp mer än som ett exempel (se ovan). Jag ifrågasätter inte att den statistiken och beskrivningen av verkligheten stämmer (helt enkelt för att jag inte orkar kolla upp den). Det är säkert korrekt - och sorgligt.
UD:s "Rapport om mänskliga rättigheter i Thailand 2007" som jag redovisade ovan, där kvinnors utsatthet bara var en liten del, är (om du tar och läser inlägget) ett direkt svar till Christian, som alltför lättvindigt viftar bort Thailands demokrati- och människorättsproblem. Den gode Christian har därefter inte hörts i debatten, tyvärr. Det vore nämligen intressant att få höra hur han själv på plats arbetade med vad han kallar attitydfrågor.

Hur är det nu ställt med analysförmågan själv, Robbowan?
Av Fdp
27 dec. 2008 19:40
Citerat från robbowan:
Det är korrekt, jag har inte fått med mig värderingar från en Thailändsk, Gambisk eller Salvadoriansk uppväxt. Jag är helt enkelt uppfödd i Sverige, av svenska föräldrar med en svensk "grundläggande värdering". Jag kan ha åsikter gällande vad som händer i dessa länder men, i motsats till dig, jag vill alltså inte uttala mig om de drivande mekanismerna i andra kulturer.
Det är möjligt att det var så du tänkte, men du skrev inte så! Bortsett från det är det onekligen svårt att förstå, att om du har en svensk grundläggande värdering anser det vara hybris om man ifrågasätter beteendemönster som är kriminaliserade i vårt land. Jag vet att jag är tjatig, men jag återkommer till det som FN-staterna kommit överens om. "Drivande mekanismer" som strider mot dessa överenskommelser är jag inte beredd att acceptera. Det har inget att göra med bristande respekt för andra kulturer.

Någonstans måste ribban läggas för det som är acceptabelt i det enskilda landet. Hedersmord är accepterat i vissa länder, könsstympning i ännu fler och trafficing och sexuellt utnyttjande är ett världsproblem. Jag väljer att ta avstånd från det som strider mot FN-överenskommelserna. Om du i likhet med pastor Jansson inte har någon bestämd åsikt om någonting eller inte vill eller vågar framföra den förstår jag inte vad du gör i den här debatten.

Cynikern Robbowan är lite fel ute. Det handlar inte om vad jag gör. Jag tjänar inte bara pengar på mitt yrke utan lever rätt gott på det, utan vad jag avsåg var bl.a. de flyktingar som kommer till vårt land efter att hårdhänt fått ta del av sitt hemlands "drivande mekanismer", Om vi alltid "tar seden dit vi kommer" kan man undra varför t.ex. kannibalerna på Nya Guinea fick sluta med sin verksamhet. Ett säreget kulturellt inslag utrotades. Vilken grej det varit idag i turismens tidevarv för de som är nyfikna på hur människokött smakar!
28 dec. 2008 00:10
Zacke: Ang. ditt inlägg skrev jag att jag inte ifrågasätter men svarade på det ändå eftersom fdp verkar ha fått för sig att jag är någon slags prostitutionsförespråkare som anser att allt är OK i den heliga profitens namn..

Fdp: Jag säger inte att du har fel i fakta (eller vad du nu vill upphöja till fakta) men säger återigen att det är naivt att tro att man kan sätta sig in i andra länders situation utan att själv vara född där och uppvuxen med kulturen ifråga. Hur det ens kan ifrågasättas är för mig en gåta.

Om Fdp nu vill utpeka mig som en person utan moral och etik (vilket fdp har gjort), en som i praktiken stödjer prostitution (vilket Fdp har gjort) så får Fdp göra det. Förstår inte Fdp mer än så av själva kärninlägget (se ovan) så är det inte så mycket jag kan göra för att få Fdp att förstå.

Jag kommer aldrig att bli en person som tror på utopia, inte heller en som tror att man fullt ut kan förstå andra kulturer utan att sjäv vara en del av den från början men det står Fdp fritt att göra det. Däremot skall Fdp fortsatt ej lägga ord i min mun.

Oherregud (om jag ens trodde på en)... Fdps absurdism känner inga gränser...? Först hedersmord och könsstympningar etc och nu härliga kannibaler...

Fdp förstår verkligen inte diskussionen, eller hur?

Vad gäller dessa ämnen så (jag upprepar mig återigen för att förenkla för Fdp) så kan jag tycka en sak men även inse att man anser en annan sak i andra kulturer. Och (som jag skrivit två gånger nu) är det svårt att diskutera dessa frågor med människor som inte förstår det moraliska dilemmat.

Om man inte förstår detta grundläggande problem men samtidigt tror att något skall förändras över en dag (liknande att Thailand hux flux skall bli ett skinande demokratiskt ljus i en värld fylld av misslyckade demokratier) så är man... Tadaaaa... Naiv!!!

Det är som att någon som inte har full pejl på Sverige skulle tro att svensken skulle sluta supa bara för att man förbjöd alkoholen.
28 dec. 2008 02:35
Fdp: Sen vet jag inte vad du tjänar på att jobba med det du gör har med saken att göra - om inte det där med baktanke slog an en sträng?
Av Energi
28 dec. 2008 07:00
Citerat från zacke:
Citerat från energi:
Man kan ju undra hur det ser ut i Italien med all Maffia
Det behöver man nog inte undra över. Maffian måste naturligtvis vara ett stort problem för Italien. Jag förstår bara inte din koppling Thailand-Italien.
´Borde inte du veta det?
Av Fdp
28 dec. 2008 19:12
Citerat från robbowan:
Om Fdp nu vill utpeka mig som en person utan moral och etik (vilket fdp har gjort), en som i praktiken stödjer prostitution (vilket Fdp har gjort) så får Fdp göra det.
I ett visst läge påstod Robbowan att han inte fått några grundläggande värderingar med sig något som han senare ändrade till Thailändska m.fl värderingar. Jag fällde min kommentar i det första läget och det bör med Robbowans korrigering vara överspelat nu. Att jag skulle påstått att Robbowan i praktiken stöder prostitution känner vittnet inte till. Det måste vara någon analys som Robbowan gjort och då måste jag tyvärr konstateta att det placerar Robbowan i samma taskiga division när det gäller analysförmåga, som han placerat mig i.
Visst kan man undra när någon påstår att "sex existerar som ett av fundamenten för turism" (tar man bort ett fundament brukar överbyggnaden rasa) och själv tillhör turistnärningen, men det stannar som sagt vid en fundering.
Oherregud (om jag ens trodde på en)... Fdps absurdism känner inga gränser...? Först hedersmord och könsstympningar etc och nu härliga kannibaler...
Hade det varit bättre om jag valt mindre absurda exempel? Vingklippta örnar, utrotningshotade primater eller andra former av djurplågeri?
I en annan tråd för en tid sedan diskuterades detta med att äta hund. En deltagare kunde tänka sig detta bara för att känna hur det smakade.
Eftersom det inte var en utpekad hund var det bara en köttbit. Det fanns säkert de som fann detta absurt!

Den här tråden handlar inte om Robbowans (eller mitt) ego och en fortsatt diskussion oss emellan är enbart tröttande för övriga läsare och därför blir detta mitt sista inlägg i delen vad han eller jag påstått eller begriper.
Av Fdp
28 dec. 2008 19:29
I ett land inte långt från oss var räkmackan in till det goda livet en gång i tiden att bli medlem i Partiet. När vansinnet efter en tid sket sig fick dessa medlemmar väldigt svårt att förklara varför man inte sett eller begripit det som hände. Det är viktigt att resa med både ögon och öron öppna. Det är först då man kan göra medvetna val. Åk gärna till Thailand, som i många avseenden är ett underbart land, men ställ inte upp på avarterna! Gör inget som du inte skulle göra här hemma!
Återvänd gärna till Bengtars inlägg i början av den här tråden. Det är detta det handlar om. Bengtar har skissat en bra bild av verkligheten utan att blanda in diffusa begrepp som "drivande mekanismer" och med smärre justeringar kan säkert bilden överföras till en hel del andra turistorter.
28 dec. 2008 23:52
Jag skall väl avsluta jag också då...
Citerat från fdp:
I ett visst läge påstod Robbowan att han inte fått några grundläggande värderingar med sig något som han senare ändrade till Thailändska m.fl värderingar. Jag fällde min kommentar i det första läget och det bör med Robbowans korrigering vara överspelat nu.
Jag anser att man bör ha förstått detta om man läst tidigare inlägg men också att folk läser inlägg som fan läser bibeln. Utrett.
Visst kan man undra när någon påstår att "sex existerar som ett av fundamenten för turism" (tar man bort ett fundament brukar överbyggnaden rasa) och själv tillhör turistnärningen, men det stannar som sagt vid en fundering.
Det uttalandet är ungefär som att säga att man är för människosmuggling bara för att man sysslar med humanitära frågor. Men det är ju som så: bara för att det är obekvämt betyder det inte att det inte är sant. Tyvärr...
I en annan tråd för en tid sedan diskuterades detta med att äta hund. En deltagare kunde tänka sig detta bara för att känna hur det smakade. Eftersom det inte var en utpekad hund var det bara en köttbit. Det fanns säkert de som fann detta absurt!
Det var ju som sagt undertecknad hundägare (och jag förstår inte varför detta skulle vara absurt) men är ännu ett exempel på vad jag just talade om. Förstår man inte andra kulturer till fullo - se Brigit Bardots hunddemonstrationer inför OS i Seoul - så skall man heller inte bli förvånad över att de inte känner samma moralisk indignation över saker som vi. Hund är vanlig mat i andra kulturer som aldrig skulle tänka sig äta nötkött. Vad gäller "udda" maträtter så är för övrigt orm ganska tråkigt, känguru gott, struts och emu inte så illa medan croc är klart överskattat...
Av Zacke
29 dec. 2008 18:06
Citerat från energi:
Citerat från zacke:
Citerat från energi:
Man kan ju undra hur det ser ut i Italien med all Maffia
Det behöver man nog inte undra över. Maffian måste naturligtvis vara ett stort problem för Italien. Jag förstår bara inte din koppling Thailand-Italien.
´Borde inte du veta det?
Energi, du är helt fel ute. Jag höll på att säga, som vanligt. Att försöka bedöma något så subtilt som personlig språkbehandling, ämnesval eller synpunkter syns alltför svårt. Jag tycker om att resa till Italien, någon annan koppling finns alltså inte.

Härom året besökte jag Sicilien för att vandra i ett bergslandskap som ligger där underskönt trots Cosa Nostras fruktansvärda närvaro. Jag har nyligen läst Roberto Savianos ”Gomorra” om den neapolitanska maffian, Camorran. Eftersom maffian omsätter totalt över 800 miljarder per år, vilket är 7% av Italiens hela BNP, lär den vara ett gigantiskt problem.

Under vistelsen lärde vi känna sicilianare som berättade om öns hårda villkor. Att maffian har ett inflytande i både politik och offentlig förvaltning är nog vederlagt. Högt uppsatta och välbärgade personer med inblandning i brottslig verkligsamhet har inte kunnat fällas pga så långa rättsprocesser att preskriptionstider löpt ut. Lagen om straffefterskänkning har även tillämpats på finans- och korruptionsbrott. Det torde gälla i vissa delar av Italien.

Det finns mycket att säga om den italienska maffian men en koppling till människorättsfrågor i Thailand är långsökt. Förvisso utgör Silvio Berlusconis omfattande mediainnehav ett problem för Italiens demokrati, men även därifrån är det långt till Thailands problem.

Detta blev en utvikning. Hade du inget att säga om själva inlägget, nämligen UD:s rapport "Mänskliga rättigheter i Thailand"?