Thailand - Lär mig allt ni kan! :)

20 dec. 2017 00:54
Visningar: 187
Jag ska börja nytt jobb och behöver resa av mig en snabbis innan. Har tidigare endast åkt charter när jag rest ensam men vill nu testa att resa "på riktigt". Känner mig dock aningens rädd att åka helt solo

Min tanke är mest att komma bort ett tag, ta det lugnt, träna, skriva och bara vara. Eventuellt fest men absolut ej prio. Jag har egentligen noll koll på Thailand. Är superspontan och fick för mig att jag måste göra detta så nu vill jag bara åka direkt :). Tips och kloka råd tas mer än tacksamt emot.

Hur gör jag rent praktiskt förutom att boka en flygbiljett? Bör man boka något boende redan hemifrån och framförallt vad får jag ej missa? Vart ska jag ens åka? Superförvirrad men väldigt exalterad och oerhört tacksam för svar :)
20 dec. 2017 08:13
Jag har rest själv några gånger och aldrig upplevt att jag har varit rädd. Använd bara sunt förnuft, det räcker långt...

Jag brukar boka boende första natten när jag kommer till ett nytt land, tycker det är skönt att veta var man ska när man landar och slippa letandet.

Var du ska åka beror lite på hur länge du ska vara borta, när du åker och vad du vill göra osv.
Men gillar du trekking (vandring) rekommenderar jag några nätter i Chang Mai.
Sedan antar jag att du även vill ha lite sol och bad, då rekommenderar jag Ko Lipe! Där kan du välja om du vill ha lugn och ro eller lite fest. Dock är kombinationen av dessa ställen lite dåliga då Chang mai ligger långt norrut och Ko Lipe långt i söder. Då kanske Ko Chang passar bättre :)

Lycka till med resan!
Av Erik777
20 dec. 2017 10:17
Jag brukar boka med någon dags framförhållning via nätet om jag förflyttar mig. Känns bra att veta var man ska bo när man kommer till en ny ort. Men annars funkar det lika bra att ordna boende på plats.
20 dec. 2017 11:44
Citerat från Monkan90:
Jag har rest själv några gånger och aldrig upplevt att jag har varit rädd. Använd bara sunt förnuft, det räcker långt...

Jag brukar boka boende första natten när jag kommer till ett nytt land, tycker det är skönt att veta var man ska när man landar och slippa letandet.

Var du ska åka beror lite på hur länge du ska vara borta, när du åker och vad du vill göra osv.
Men gillar du trekking (vandring) rekommenderar jag några nätter i Chang Mai.
Sedan antar jag att du även vill ha lite sol och bad, då rekommenderar jag Ko Lipe! Där kan du välja om du vill ha lugn och ro eller lite fest. Dock är kombinationen av dessa ställen lite dåliga då Chang mai ligger långt norrut och Ko Lipe långt i söder. Då kanske Ko Chang passar bättre :)

Lycka till med resan!
Tack snälla för tips sen ska absolut kolla upp. Jag blir nog bara borta ca 2 veckor. Jag är nog mer rädd att känna mig ensam än att jag ska bli överfallen eller så.
20 dec. 2017 11:46
Citerat från Erik777:
Jag brukar boka med någon dags framförhållning via nätet om jag förflyttar mig. Känns bra att veta var man ska bo när man kommer till en ny ort. Men annars funkar det lika bra att ordna boende på plats.
Tack! Låter vettigt man lär ju va lite trött när man väl kommer fram liksom :)
Av Erik777
20 dec. 2017 13:43
Citerat från Angelica87:
Citerat från Erik777:
Jag brukar boka med någon dags framförhållning via nätet om jag förflyttar mig. Känns bra att veta var man ska bo när man kommer till en ny ort. Men annars funkar det lika bra att ordna boende på plats.
Tack! Låter vettigt man lär ju va lite trött när man väl kommer fram liksom :)
ja, så som sagt, skönt att ha något bokat när man kommer till en ny stad. Om inte annat så slipper man en massa "hjälpare" som annars alltid ska fixa boende åt en, mot provision från hotellet så klart. Bara ett problem när man förflyttar sig med baggage dock.