Thailand för nybörjare

15 sep. 2008 12:45
Visningar: 811
Förhoppningsvis åker jag till Thailand i början på nästa år. Har aldrig varit där och undrar vilken plats ni kan rekommendera? Det handlar om 2 veckors charter och jag vill kombinera sol&bad, shopping samt festande. Dels vill jag uppleva Thailand, men samtidigt ha den där charter-känslan att jag är en fri turist som kan leva loppan.

Jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Av Marilcj
15 sep. 2008 12:59
Hej!
Eftersom du tillhör det yngre "gardet" så skulle jag rekomendera dig öarna!
Kanske inte har den bästa shoppingen men sol, bad & fest.

Men rekomenderar jag efter hjärtat så åk till HuaHin, där har du bad, sol, fest & shopping, dessutom finns det mycket att se runt om och om man vill ha en ordentlig shoppingtur tar man de billiga bussarna upp till Bangkok för 1-2 dagar (finns minibussar som kör dagligen för ca 50 kr), vill man dessutom få känslan av öarna så finns det dagsturer till bla KohTalu!

Lycka till i ditt letande & hoppas du kommer iväg och får uppleva detta underbara land!

//Mari
15 sep. 2008 14:57
Vilka öar är det du rekommenderar?

Förresten, om det hjälper någon att komma med tips så kan jag åka tidigast 30 januari och måste vara hemma senast 22 februari. Det är 14 dagar vi vill vara borta.
Av Haikko
15 sep. 2008 15:21
Citerat från jo_hanna:
Vilka öar är det du rekommenderar?

Förresten, om det hjälper någon att komma med tips så kan jag åka tidigast 30 januari och måste vara hemma senast 22 februari. Det är 14 dagar vi vill vara borta.
Om du åker charter skulle jag rekomendera Koh Samui, där finns nöjesliv om du vill festa, shopping mm. Finns massa utflykter att göra därifrån också.
Sen om du vill leva backpacker och njuta av livet utan massa turister så tar ni bara båten över till Koh Phangan där lugnet befinner sig om du inte bor i Haad Rin dvs.
Finns även möjlighet att åka till Koh Tao som är näst bästa dykstället i thailand efter similan island.
Av Marilcj
15 sep. 2008 15:21
Citerat från jo_hanna:
Vilka öar är det du rekommenderar?

Förresten, om det hjälper någon att komma med tips så kan jag åka tidigast 30 januari och måste vara hemma senast 22 februari. Det är 14 dagar vi vill vara borta.
KohSamui & Koh Chang men även Koh Tao!

Du bör nog se dig om efter resa ganska omg om du är så begränsad i dagar, sportlov under den perioden och då är det högtryck!
15 sep. 2008 21:49
Kan jag hitta en tvåveckorscharter till Thailand under denna period för max 13,000kr/pers tror ni?
Av Katitzi
16 sep. 2008 12:16
Gå in på de olika charterbolagens hemsidor och sök på de datum du är intresserad av. Det börjar bli utsålt i de billigare prisklasserna , men det borde kunna gå att hitta för under 13 000 fortfarande. Du ska ju åka mellan loven. Har själv bokat kombination Kao Lak / Krabi den 2 januari för 12 500 p.p. Lycka till!
16 sep. 2008 15:25
Hei

Er det noen spesiell grunn til å reise på charter tur? Hvorfor ikke reise med vanlig rutefly til Bangkok, bruker noen dager der og så dra til sær i landet hvor du kan sjekke ut strandlivet på Phuket, Samui eller noen av de andre plassene. Kona og jeg var i Bangkok og Samui ifjor og her er mitt reisebrev med bilder og linker http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm . Kanskje det kan gi deg et inntrykk av hva du kan forvente. For et par år siden var vi i bangkok, på Krabi og i Hua Hin og det var også en fin kombinasjon. Her er det reisebrevet: http://gardkarlsen.com/thailand2002.htm . Sjekk dem ut og ta kontakt dersom du har spørsmål :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Marilcj
19 sep. 2008 10:30
Finns en del ospec resor kvar under den perioden ni kan åka, sportloven börjar v 7 så många reser ut runt månadsskiftet.

Visst hittar man charter under den perioden men 15-20 000/skalle!
Varför tittar ni inte bara på flygstolar & bokar hotell för sig, många gånger billigare trots att du vill bo lite lyxigare!
Dessutom flyger du mestadels bättre reguljärt än med charter!

Mari
Av Maitai
19 sep. 2008 15:47
Eftersom du inte varit iväg där innan så rekommenderar jag phuket sidan.Visst där är många turister men sol bad och mycket shopping,och även mycket festande!Där ligger ju Kata(ganska lugnt),Karon(lite mer ös), Patong(mest ösiga stället),sen om man vill så finns det lugna och fina ställe oxå, det är bara att ta en utflyksbåt om man känner för det, och en TUK-TUK om man vill förflytta sig mellan kata-patong!
Ett perfekt ställe att börja på,tycker jag alltså!
Och boka ingen charter resa utan boka själv via internet,kolla med bigtravel vad flygbiljetterna kostar, och gå sedan in på www.sawasdee.com och boka hotell,smidigt och mycket billigare!Så gjorde vi då slipper man hoppa på turistbussen och bl släppad från hotell till hotell!!
Förresten var ni ska bo sen i phuket....kata har jättefin strand(långgrund),Karon oxå fin strand, fast djupare ganska snabbt,och patongs strand är sådär fin!
Lycka till och ha en skön resa!!