Thailand, 4 veckor i december

6 juli 2022 09:35
Visningar: 313
Hej!

Jag, sambon och son på 5 år ska åka till Thailand i december. Jag önskar reserutt för att kunna uppleva allt vi vill hinna med och vi vill se så många ställen och miljöer som möjligt. Något som vi inte efterfrågar är storstäder och lyxhotell. Vi vill leva ett ganska enkelt liv och ta oss runt enkelt exempelvis med nattåg eller buss. Några inputt på rutt eller något som vi har missat på vår to do list?

Det som efterfrågas på vår resa är:
Dyka
Bada i ett vattenfall
Silent retreat/meditations retreat för mig. (en övernattning)
Åka ut och snorkla utan att det är arrangerat med massa turister
Paddla eller åka båt till en grotta
Gå på matmarknad
Besöka ett tempel
Åka ut till öar med båt
Vandra upp till en utsiktsplats
Av Fylke74
6 juli 2022 19:08
Vintern 2020 gjorde jag och sonen en resa Asien.
Vi landade i Singapore vilket inte passar in på din beskrivning men övriga resmål gör det.
Langkawi (Malaysia), fanns matmarknad samt att man kunde åka till en grotta (övertygad om att detta finns på MÅNGA ställen dock).
Koh Lipe (Thailand), helt underbar snorkling precis vid strandkanten men fanns även möjlighet att bege sig ut i mindre båtar.
Av M4sta86
6 juli 2022 21:52
vi gjorde ca 5v i Thailand 2013. Då landade vi i Phuket. Tog oss norr om Khao Lak och besökte bla Surin Island för fantastisk snorkling, marknad i Khao Lak osv.. sedan tog vi taxi till Surathani och tog färjan till Kho Samui och bodde både i Lamai & Chaweng.. mycket bad, marknader, besökte tempel etc.. utforskade inte ön jättemycket dock..därefter drog vi till Kho Phangan ett par dagar för Full moon part.. därefter åkte de jag reste med vidare till Kho Tao ett par dagar medan jag drog tillbaka till Kho Samui.. vi avslutade resan tillbaka i Khao Lak innan hemresa..
Ska tilläggas att huvudsyfte för oss var mest sol & bad men även en del snorkling & fest..

Kan annars rekommendera Ao Nang..flertalet öar att besöka för bad, snorkling etc..inte i 4 veckor dock..men går ju flyga dit om man vill vara där 1v eller nåt :)
Av Musse12
10 juli 2022 19:53 (redigerad)
Hej själv åker ofta till Thailand i år har redan varit två gånger 8 veckor sammanlagt hade rekommenderad chaing mai, hyfsat billigt jämföra med söder, naturen är så underbar finns allt vattenfall, skog, berg och olika tempel där finns även den högsta punkten i Thailand med stor tempel.