Thailand

Av Luffarn
17 jan. 2011 09:57
Visningar: 1006
Vi funderar på att fira jul-nyår 2011/2012 på ett lugnt ställe i Thailand med god mat, sol och bad, vin till maten, en grogg ibland...
Vi vet att maten oftast är OK och relativt billig men har ingen aning om priser och tillgång på alkoholhaltiga drycker. Ni som varit på Koh Lanta eller Koh Chang nyligt, vad vet ni om detta?
Av Annicac
17 jan. 2011 10:56
Kom hem från Thailand för två veckor sedan efter att ha firat jul på Koh Chang och nyår i Bangkok.
Verkar som om Koh Chang skulle passa er bra! Vi bodde på två olika hotell bredvid Klong Prao beach(Klong Prao Beach Resort samt Coconut Beach Resort). Båda ställen helt OK men stranden något bättre vid den första. Maten på den senare var bland det godaste vi åt under resan. Det ligger flera bra restauranger utmed stranden. Kan rekommendera den som ligger längst norr ut på stranden på en liten kulle. (Kommer inte på vad hotellet heter som restaurangen tillhör). Vi är en familj på 4, med lite äldre barn, och vi åt middag (Thai) på kvällen, med öl och läsk, för runt 900 Bht. (Ca 150:-), lunchen något billigare. En god drink, där det finns precis ALLT att välja mellan, från ca 150 Bht. Ölen är fö. mkt god och kostar runt 20:- för en stor, på restaurang. Vin finns i Thailand men är väldigt dyrt eftersom allt importeras och det läggs på 300% i skatt. Vad ni ska vara observanta på när ni bokar boende är att många hotell har en sk. "compulsory" jul- resp. nyårsmiddag som de tar ut skyhöga priser för (Runt 2000 Bht/ pers utan dryck) och som man alltså är tvingad att ta om man bor på hotellet vid de olika tillfällena.
Klong Prao Beach är lugnare än t.ex White Sand Beach. Lätt och billigt att ta sig dit om andan faller på för lite mer shopping eller barliv.
Hoppas ni hittar vad ni söker och att ni får en lika härlig vistelse som vi hade. Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Av Luffarn
17 jan. 2011 11:14
Tack för tipsen. Min fru vill gärna ha vin till maten, men jag kan dricka öl. I Vietnam var det lokala vinet inte så tokigt. finns det lokala viner i Koh Chang. Jag brukar dricka lokalt öl och brukar handla vin, öl och exvis vodka i mataffärer. Hur är det med detta?
17 jan. 2011 17:42
Av Koh Lanta och Koh Chang föredrar jag Koh Lanta! Lugnare, finare stränder och snorklingsmöjligheter. Prisnivån är ungefär densamma!

Vi brukar bo på www.royallanta.com med kanonläge på Klong Dao-stranden (Koh Lanta) - det hotellet är dock inte med i någon svensk researrangörs katalog utan bokas billigast via www.sawadee.com
Av Annicac
17 jan. 2011 21:59
Frun kan ju göra som en i vårt resesällskap gjorde som inte heller gillar öl, hon packade med sig en
bag-in.box ;)
Av Ewa_h
18 jan. 2011 07:50
Hej

Det finns en "vinkällare" inne i Salandan på Koh Lanta som tillhör resturangen The Frog. (The Frog är en svenskägd resturang med lite finare "svensk" mat).