Taxi, transfer osv New York

Av Jonlie
3 aug. 2018 19:14
Visningar: 368
Hej!
Fått erbjudande från Norwegian att förboka bil vid landning. Vi är 4 personer och har fått erbjudande om en bild på 1052:- från JFK till adress på Manhattan. Är det bra pris? Isf undrar jag vilken tid sätter vi som tid för hämtning? Planet landar 13.00 men sen ska man ju igenom allting.....

Sen undrar jag över resor i New York. Köper man ett sånt kort man kan fylla på allt eftersom eller är taxi så billigt att det är bättre? Vi ska vara där i 4 dagar.

Vi ska ut en kväll till New Jersey och kolla hockey och frågan är då om man köper en biljett enbart för resan t/r?

Första besöket i NY så vet inget alls! :-)
Av Birgere
3 aug. 2018 21:06
ta tunnelbanan till Manhattan
Av Peter_o
3 aug. 2018 21:13
7 dagars Metrocard kostar $30 sedan man löst en Airtrain-biljett för$6 (Man använder samma biljett för båda resorna
så spar man $1). Är ni vanliga förstagångare så åker ni nog tunnelbana 3-4 resor per dag.

/PeterO
Av Peter_o
3 aug. 2018 23:37
Taxi har fast pris mellan JFK och Manhattan. Senaste uppgiften jag sett är att den är $52. Men det tillkommer tull och dricks, så det handlar nog om minst $70 enkel resa. Och jag tror de vill ha en dollar per väska också. (Jag åker aldrig taxi så långa sträckor). Se t ex: https://www.airport-jfk.com/taxi.php

Så enkel resa 1,052 kr verkar vara onödigt dyrt. Men är det en kille som står med skylt och tar emot i hallen, så tjänar du ju några minuter.

Ang tid så skulle jag gissa att ni kommer ut i ankomsthallen en dryg timme efter landning, upp till 2 timmar om ni har otur med flera landande plan samtidigt.

/PeterO
Av Jonlie
7 aug. 2018 21:13
Citerat från Peter_o:
Taxi har fast pris mellan JFK och Manhattan. Senaste uppgiften jag sett är att den är $52. Men det tillkommer tull och dricks, så det handlar nog om minst $70 enkel resa. Och jag tror de vill ha en dollar per väska också. (Jag åker aldrig taxi så långa sträckor). Se t ex: https://www.airport-jfk.com/taxi.php

Så enkel resa 1,052 kr verkar vara onödigt dyrt. Men är det en kille som står med skylt och tar emot i hallen, så tjänar du ju några minuter.

Ang tid så skulle jag gissa att ni kommer ut i ankomsthallen en dryg timme efter landning, upp till 2 timmar om ni har otur med flera landande plan samtidigt.

/PeterO
Tack för ditt svar! Tänker att iom att vi är fyra personer med mkt packning så får vi isf ta två taxibilar. Så tänker att isf blir det billigare för oss med den genom Norwegian då priset blir ca 250:-/person. Eller tänker jag rätt?
8 aug. 2018 05:26 (redigerad)
Citerat från Jonlie:

Tack för ditt svar! Tänker att iom att vi är fyra personer med mkt packning så får vi isf ta två taxibilar. Så tänker att isf blir det billigare för oss med den genom Norwegian då priset blir ca 250:-/person. Eller tänker jag rätt?
Ett alternativ är ju Uber eller Lyft annars. Ladda ner en av apparna, så får du ett fast pris direkt på resan. Finns också stora bilar som har plats för allt bagage, typ SUVar. Annars är jag rätt säker på att ni får plats i en vanlig gul-taxi också. På JFK har de en organiserad taxi-kö med personal som hjälper er. Har ni mycket packning så anvisar de en bil som har större bagageutrymme. (Googla "Nissan NV200 taxi") Över 1000 spänn för en resa till Manhattan är dyrt. I övrigt behöver ni inte fundera så värst mycket på den här biten. Det är inte nån liten byflygplats i Armenien ni anländer till.

Angående hur lång tid det tar att komma igenom passkontroll, hämta väskorna och komma ut så är det svårt att säga när det gäller JFK. Det brukar gå relativt snabbt. När jag reste hit härrom dagen tog det väl 30-40 minuter. Det var rätt mycket folk, trots att det var vid midnatt. Andra gånger har det gått på 5 minuter. Och ett par gånger har det varit kö till gaten, alltså att det inte funnits någon gate för flygplanet att anlända till. Som mest har jag varit med om att vänta i en dryg timme efter landning, bara för att komma till gaten. Vissa terminaler på de stora flygplatserna i USA är hopplöst underdimensionerade. Det är nästan omöjligt att veta i förväg hur lång tid saker tar.

I övrigt rekommenderar jag starkt att åka tunnelbana. Lös ett MetroCard i automaterna som finns i varje nedgång. De tar kort och kontanter. Ladda med ett belopp och res bara. Bara att ladda på mer om det behövs. Varje resa kostar 2.75 och man får 5% bonus på kortet när man laddar det. Själva kortet kostar 1 dollar.

Ett veckokort kostar 32 dollar och gör ni fler än 11 resor (det gör ni förmodligen under 4 dagar) med tunnelbana så blir det billigare med ett veckokort jämfört med att fylla på kortet med pengar.