Taj Mahal

15 jan. 2007 16:02
Visningar: 794
Någon som vart där och kan berätta lite om hur de upplevde allt?
Är det så fantastiskt som man har hört talas om?
15 jan. 2007 20:09
Har inte varit där, men vill gärna komma dit någon gång......Har bara hört positivt om Taj Mahal. Dock lär Agra vara urtrist och bra att veta att Taj Mahal är stängt på fredagar!
Av Li_n_da
16 jan. 2007 11:22
Gjorde en resa i norra Indien, från Delhi till Calcutta, i nov/dec 2003. Taj Mahal var mäktigt, och något av en oas i det i övrigt så kaotiska landet. Dock var det för oss främst lugnet på de rena gräsmattorna nedanför som drog. Byggnaden i sig är imponerande, men som de flesta större turistattraktioner full av just turister. Främst indier, men dock. Jag kan verkligen rekommendera ett besök, men vill samtidigt säga att det inte är den upplevelsen som etsat sig fast mest i mitt minne från resan i Indien.

Man blir ju efter ett tag på resande fot mätt på byggnader, och har svårt att på riktigt imponeras av dem hur mäktiga de än är. Folket och den levande kulturen är ju lite av en annan sak. Åker du till Agra för en titt på Taj Mahal kan jag verkligen rekommendera att åka vidare till Varanasi. Utrustad med en stor dos tålamod! Dagarna där var de mest givande (och jobbiga!) under tiden i Indien.
Av Ellak
16 jan. 2007 22:15
Visst är det en väldigt vacker byggnad och är man i närheten ska man helt klart göra ett besök. Försök att komma strax innan soluppgången, dels för att se Taj i olika solljus och dels för att det är lite mindre folk då. Som sagts tidigare så är Agra i övrigt ingen rolig stad så en dag räcker (man kan ju även fördriva tiden med ett besök på Agra fortet).