Tåg till Trang

31 jan. 2010 10:21
Visningar: 734
Vi kommer till Bangkok lokal tid kl 14.00 en söndag i slutet av mars.
Vi tänkte sedan ta oss Trang med Tåg. Har någon erfarenhet av detta? Tidtabell för tågen? Kostanad 1:a, 2:a och tredjeklass? Sovmöjligheter? Är andra klass OK? Hört att man måste boka i förväg, hur gör man då?
Av Cinar
31 jan. 2010 11:30
Hej!
Vi var i Thailand i februari förra året. Började vår resa i Bangkok och tog tåget ner till Trang (sedan vidare till Koh Ngai, Koh Muk och Koh Lipe bl a).
Hade fått rådet innan att boka hemifrån eftersom det annars finns risk att biljetterna är slut och man då måste vänta 1 - 2 dagar på plats. Efter mycket sökande hittade jag en perfekt lösning:

http://www.traveller2000.com/

Jättebra service, hade mailkorrespondens med dem och frågade om massor... de svarade alltid utförligt!
Tågbiljetterna fick vi sedan levererade till vårt hotell i Bangkok. Ingår i priset om hotellet ligger i centrala Bangkok (vilket de flesta boenden gör).

Nu minns jag inte priset, men det var ihandlade om ett par hundra, var i alla fall inte dyrt, och kostnaden att boka via reseföretaget Traveller2000 fördyrade biljetten endast marginellt om än alls.
Vi reste 2:a klass med sovplats. Helt ok. (Vi var 3 personer och i 1:a klass sover man 2 pers). På kvällen kommer personal på tåget och bäddar i ordning. Du sover i en över eller underbädd med draperi för. Avskilt. Men luftkonditioneringen gör att det kan bli lite kyligt...

Roligt att resa med lokalbefolkningen. Vi beställde middag ombord (gott men med thailändska mått dyrt), så mitt tips är att avvakta och göra som thailändarna: de går av vid vissa stationer och handlar mat av försäljare där. Tåget står still så att alla hinner ombord igen..=)

Vårt tåg fick dock problem (maskinfel?) och blev stående på spåret mitt i natten så vi blev rejält försenade (6 - 7 timmar). Men, våra kompisar reste ett par dagar senare samma sträcka och det gick enligt tidtabellen. Vi hade säkert otur..

Tåget till Trang går från Hualamphong station, om ni behöver lämna ert bagage på stationen finns en bra service där man för en billig penning kan lämna in det och sedan ta en turpå stan innan det är dags för avgång.

Trevlig resa!

Cina

Nu minn