Sydafrika med barn. Vart är det lämpligt att resa och vad är direkt olämpligt?

5 mars 2008 20:17
Visningar: 9974
Hej!

Vi funderar på att åka till Sydafrika med vår femårige son, men tvekar lite då vi inte är helt säkra på vilka strapatser han kan klara och inte.
KAn man åka på safari? Om ja - vad rekommenderar ni?
Vad är riktiga höjdare att uppleva tillsammans med en femåring?
9 juni 2008 09:27
Sydafrika är fantastiskt. ÅK. Men jag skulle ju inte åka med en 5-årigt barn. Dels för det kan skumpa rejält i bilen dels för att det kan vara svårt för barnet att vara tyst och koncentrerad i flera timmar. Man är ju trots allt omkring vilda djur och det kan ju potentiellt bli en farlig situation men barn och vilda djur. Åk när han är lite äldre och kan uppskatta möten istället!
Av Late
9 juni 2008 10:23
Jag håller med missymaria, åk själv och låt den lille(a) följa med vi d lite äldre ålder. Som 5-åring tror jag inte att man uppskattar denna typ av resa, men däremot filma mycket, för film är kula att titta på. Det vet jag av erfarenhet med barnbarnen.
Vi åkte med Sydafrikaresor. Mycket bra arrangemang med svensktalande(sydafrikan) guide. Allt var perfekt.
Gå även in och kolla på www.nyati.com. För mig låter(ellersyns) detta vara ett bra alternativ ,som vi förmodligen åker till under 2009.
9 juni 2008 14:45
Sydafrika är inget semesterland för barn. välj orlando och besök hos kalle anka

benke1938
Av Lucas2-
10 juni 2008 01:08
Förutsatt att sonnen tycker om djur och natur delar jag inte övrigas uppfattning att Sydafrika inte skulle vara något för en femåring. Detta gäller dock bara om ni väljer att själva skräddarsy en resa. Resepaketen som ni kan köpa från reseföretagen är inte anpassade för att passa så små barn. Åk till Johannesburg hyr bil och kör själva i Krugerparken. Parken innehåller många rastställen så att ett abrn inte behöver sitta i en bil hela dagen. Att äka på egen hand i Krugerparken kostar dessutom bara 15-25 % av vad det kostar att åka safarijeep.
Det finns många bra B&B och även bättre inkvarteringar i området. Gogla på Mpumalanga (som provinsen heter) så hittar ni deras officiella turisthemsida och den vägen kan man hitta bra bostäder.
I North West provinsen, som ligger väster om Johannesburg finns flera fina utflyktsmål. Sun City med ett härligt bad om sådant lockar. Inte långt därifrån ligger Pilanesbergs Nationalpark där man liksom i Kruger kan köra på egen hand. En höjdare för barn är Lejonparken där man får krama lejonungar och andra djurs ungar. Fotografering m m. Eftersom detta är en privat park är inträdesavgiften högre än till Kruger. Ngonyama är också en privat park med dryga 30-talet djurarter som man kan se under korta "safariturer". Madikwe Game Reserve är en annan privat park.
Delar av "Mänsklighetens vagga" (Världsarvsområde) kan öckså vara spännande för en del femåringar. Vandringar i underjordiska grottor och hissfärder ner i underjorden. Kolla själva på www,tourismnorthwest.co.za.
Det som är direkt olämpligt är jeepsafari i Kruger eftersom det är jobbigt för barnet.

Sydafrika är ett underbart land och det är inte nödvändigt att sonen skall se allt denna gång. En trevlig munsbit nu kan bädda för bättre aptit längre fram. Barn klarar ofta mer än man tror, men det viktigaste är att han får åka med till något som han tycker skall bli roligt att komma till.
Av Ronnyk
10 juni 2008 06:47
Jag läste nyligen om en Svensk familj med barn på 5och7år som gjorde sin andra resa till Sydafrika , de skrev att det var inga problem att resa med barn i landet och de rekomendera andra barn familjer att gjöra det om de gick i tanken på att resa dit, men så behöver man ju inte sticka ut på de värsta srapatserna det gör man ju inte någonstans med barn, det finns olika safari möjligheter allt i från flerdagars till en safari på några timmar idom olika parkerna runtom i landet, Sydafrika är ett billigt land att turista i och håller högstandard både på mat o boende,
10 juni 2008 08:59
Håller helt med Lucas2. Hyr en egen bil och det blir inga problem att resa i Sydafrika med en 5-åring.
10 juni 2008 09:18
Hej!

Jag har bott i Sydafrika under 6 månaders tid och studerat på universitet där. Det var många turister med barn där. Ingen fara att åka med barn bara man tar reda på var man inte skall uppehålla sig. Vissa områden är mycket kriminella, men håller man sig till turiststråken är faran inte lika stor. Hyrbil är ett måste. På turiststråken, främst i södra delarna finns mycket aktiviteter för barn och många barn att träffa. Lämplig årstid att resa är november till februari, då de har sommar. Jag skulle inte dra mig ett dugg för att åka dit med barn. Orlando i Florida, som någon skrev är minst lika farligt i sådana fall. Jag har varit där också! Sydafrika har en storslagen natur och flera olika safaris som barn kan delta i. Eftersom Sydafika i princip lever på turismen så gör de allt för att skydda turisterna och se till att de har det bra. Åk dit om du vill. Jag rekommenderar det å det varmaste.
Just nu kanske du dock skall ta reda på hur läget är. Fick rapporter av en vän att oroligheterna i Johannesburg spridit sig ner till Kapstaden, men det berör mest kåkstäderna och där behöver man inte röra sig.
Mvh Nina