Sydafrika i februari - Safari, Garden Route - Tips

22 dec. 2009 13:30
Visningar: 2231
Hej,

Jag och min fru funderar på var vi skall åka i februari, just nu står det mellan Tanzania, Sydafrika och någonstans i Asien. Det är Sydafrika som låter mest intressant och jag har några frågor. Min tanke just nu är flyg ner, safari (Kruger?) och sen Garden Route, vingårdar och eventuellt lite sol och bad. Tiden är någonstans mellan 2-3 veckor.

1) Vi gillar att sätta ihop vår resa själv, dvs ingen charter eller liknande. Är detta möjligt i Sydafrika? Vad jag har förstått genom att läsa här är att det är inga problem att köra i landet?!

2) Även om vi gillar att sätta ihop resan själv, så gillar vi också lyx. Inte det absolut dyraste "sanslöst-dumt-lyx", så inget tältande på safarin..

3) Hur dyrt är det att bo / leva, har hört att SA är billigt, men vissa kommentarer tyder på motsatsen. Hur är det egentligen?

4) Hur är säkerheten? Har ju hört en del nu inför Fotbolls-VM..

Tacksam för svar!
Av Fdp
22 dec. 2009 17:42
!. Det går utmärkt sätta ihop en resa på egen hand. Mina tolv veckor hittills i SA har jag hanterat på det sättet. Vägarna är bra, bensinen billig och trafiken förhållandevis ringa när man kommer utanför städerna. Vänstertrafiken och de till denna anpassade bilarna kan vålla lite problem i början, men på ett par dagar vänjer man sig.

2. Satsa på ett lite lyxigare boende (se Mpumalangas officiella hemsida) i närheten av Krugerparken och kör sedan på egen hand i parken. Köper ni en Safari i parken till "sanslöst-dumt-pris" får ni gourmetmat och boende i "tält" i bushen.

3. Allt är relativt och dessutom beroende på den enskildes vanor. Dessutom varierar priserna en hel del beroende på var man är. Kom också ihåg att februari är sommarmånad i SA med vad det kan innebära ifråga om beläggning på hotellen och dess inverkan på priserna. Generellt sett är det dock billigt att turista i SA. Där liksom överallt annars får man vad man betalar för när det gäller boende.

4. SA är inget särskilt riskfyllt land för en turist som ser sig för. Det finns områden där skyltar utefter vägen varnar för att stanna på grund av överfallsrisk. Dessa skall tas på allvar! Annars är det som här hemma. Envisas man med att besöka vissa platser kvälls- och nattetid riskerar man både det ena och det andra. En försiktig normalturist märker inget av den statistiskt höga kriminalitet som finns i landet.
Av Mmea
23 dec. 2009 08:29
Vi tillbringade tre veckor i södra Sydafrika förra julen. Boendet blev dyrare än vi förväntade oss. Mycket för att vi tog hjälp med att hitta boenden tror jag. Vi fick höra att just julen var svår i det område vi besökte.

Ville egentligen bara kommenterea säkerheten. Vi började i Hout Bay och tog oss sedan österut längs sydkusten. På alla ställen vi bodde fick vi höra att vi kunde promenera till och från restauranger etc om kvällarna. "- Här är det inte som på andra ställen i SA" fick vi höra överallt. Det var faktiskt bara i Kenton-on-sea vi blev varnade för att promenera. Även de sista dagarna som vi bodde i Sea Point-området i Kapstaden promenerade vi båda dag- och kvällstid.
Av Eddam1
7 jan. 2010 21:41
Hej,

Har precis kommit hem efter en 3 veckors fantastisk resa i SA och Mozambique.
Vi flög ner till Johannesburg och tog där en minibuss (citybug) upp till staden Nelspruit. Resan tog ca 3.5 timme. Så här i efterhand hade vi nog hyrt bil och kört själva. Vägarna är otroligt fina och känns säkra.
Vi bodde i White River på Seringa Lodge www.seringalodge.com Vi blev upphämtade i Nelspruit. Lodgen ägs av svenska Cecilia och henne Sydafrikanske man Roger.
Det är en liten men helt underbar lodge som jag verkligen kan rekomendera varmt. Cecilia lagar all mat själv och den smakar gudomligt. Roger hennes man kör safariturerna i Krugerparkens södra del och han är otroligt kunnig och trots alla turer och alla djur han sett så känns det som om det är första gången han ser dem.
Billigt och bra boende. kolla hemsidan.
De tipsar också om aktiviteter runt om och andra restauranger, shoppingställen m.m
Vi var på utflykt till bergen och vattenfall samt åkte skytrail som är en upplevelse. http://www.skywaytrails.co.za/
Maten och drycken är otroligt billig och god i hela Sydafrika.

Vi åkte sedan vidare till Mozambique och Maputo för att fira jul hos vänner.

Efter det återvände vi till Nelspruit och tog åter minibussen ner till Johannesburg där vi tog inrikesflyget till Kapstaden. kostnad 500:-/p.p och tog 2 timmar.
Hade förhyrt bil och det var fina välskyltade vägar till kapstaden. Bodde på BB Sweet Orange http://www.wheretostay.co.za/sweet-orange/ ett helt ok guesthouse
som ligger lite utanför City i den lugnare delen av Kapstaden, där kan man utan problem vara ute på natten och de har flera restauranger.
Vi gick in till waterfront dagen efter och det tog väl nån timme. Gick längs vattnet en fin strandpromenad med massor av folk i rörelse.
Nyårsafton firade vi inne på Gold Restaurang som ligger inne på ett museum (strand street) typisk afrikansk mat och uppträdande. tolvslaget firade vi dock ute på gatan bland alla andra utan att känna oro.

Sedan bilade vi vidare mot Cape Point, och sedan Stellenbosch och vindistrikten. Vi sov tre nätter i stellenbosch som är en fin stad, men rekommenderar nog att man rör lite på sig då det finns månag vingårdar som har boende.

sista natten sov vi Inne i Cape town igen på GrandDaddy Cool hotel på Long street www.granddaddy.co.za/, ett läckert hotell som har husvagnar att bo i uppe på taket om man vill ha något annorlunda. Alla olika inredda, om ni inte bor där så är det ändå värt ett besök. Städerskan lät oss titta in trots att folk bodde där. Vi bodde ej där uppe, men deras rum är lika bra och de ligger centralt.

Jag och de andra var lite oroliga över säkerheten som ni, men har inte varit med om någonting under hela resan, vi har kännt oss trygga folk är väldigt hjälpsamma trevliga och glada så den osäkerheten är borta. Sen ska man ju alltid vara förnuftig förstås.
Vi har varit 6 personer 4 vuxna en 6-åring och en 17 -åring.
Hoppas att ni fått lite tips och önskar er en toppenresa. Hör av er om ni undrar något-

Sitter nu och väntar på att bagaget ska komma, det försvann på vägen. Men vi slapp ju bära allt då det blir hemkört...=) Och res litet, det finns massor att handla.

Med vänlig hälsning
Madeleine