Spanien och Greklands storhetstid förbi?

Av Shamen
16 apr. 2008 11:41
Visningar: 1136
Har dessa länder något att erbjuda 2008?
Är spanien dagar sedan länge över? Höga priser, svaga drinkar och överturistat eller flamenco och ljuva livet?
Har grekland annat än dåliga stränder och vita hus att erbjuda eller är det paradiset?
16 apr. 2008 21:11
Tja, det är väl snarare så att de mognat som resemål.
17 apr. 2008 10:25
Håller verkligen med förra inlägget! Jag älskar Grekland!
Av Ami
17 apr. 2008 12:04
Kan inte tänka mig att Spanien och Grekland är slut som resmål, alla vill inte sitta på ett flygplan i 13 timmar för att komma till sin semesterort.
17 apr. 2008 12:47
Absolut inte!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi har varit både i Spanien och i Grekland de senare åren och kan inte hålla med om dina farhågor. Vi brukar åka till Tenerife i januari februari. Det hör ju till Spanien. Men då gäller det Puerto de la Cruz för vår del. Någon gång har vi även varit på Mallorca. Det har ändrats radikalt, sen tidigare åren. Om man vill bygga ett nytt hotell, måsta man riva ett annat först. Det är så, att man vänder sig till mera mogen publik och inte vill ha de värsta "fyllekajorna" där. Vi bodde i Palma Nova och i Porto Soller. Båda ställena är mycket trevliga och bra.

När det gäller Grekland har vi varit runt på många olika öar. Flest gånger på Kos beroende på , att min systerdotter varit gift där nere och vi blev förälskade i ön och dess innevånare. De senare inte minst. Men, vi ger oss aldrig iväg under högsäsong utan antingen på försäsongen eller eftersäsongen. Det gäller även till Mallorca. Under högsäsongen är ju skolungdomarna lediga och tar då orterna i besittning. Det kan bli för mycket för oss.

Vår reseprofil kan beskrivas så här: Vi gillar både bad och stad, så det blir oftast en blandning. Då brukar det inte heller bli så turistiskt.

Gilla
17 apr. 2008 15:50
Håller INTE med dig om Grekland.
Har varit där flera gånger och kommer att åka dit igen.
Spanien kan jag hålla med dig om. Tillhör dock det fåtal som inte varit på Mallorca. Många säger ju att den ön har utvecklats rätt positivt.
Har varit på Kanarieöarna tre gånger och det känns som två för mycket för mig.
Av Glenns
17 apr. 2008 17:43
Mallorca är i alla fall större än någonsin
18 apr. 2008 00:25
Nä att grekland och spanien skulle vara slut som resmål kan jag ju inte direkt skriva under på grekland är ju verkligen kanon tycker jag både naturen,maten och dessutom finns det verkligt fina stränder på sina ställen.den vanligtvis väldigt trevliga befolkningen är ju också ett plus,fast visst kan det vara svårt att klara sig med engelska på landsbygden men normalt går det bra och grekerna brukar vara lättsamma att ha att göra med och den korta restiden kan jag ju verkligen se som ett plus.

spanien har ju en väldig bredd vad det gäller resmål om man börjar med fastlandet så är det ju en salig blandning och costa brava kusten för att ta ett exempel där är det ju verkligen skitvacker med kuperat landskap och fina stränder och för spanien ganska hyfsade priser både på flyg,boende och mat och dessutom så finns ju kanarieöarna som är väldigt olika sinsemellan nackdelen är väl att de inte är så värst billiga längre,och i övrigt finns Mallorca och Menorca så spanien har ju en väldig bredd och även spanien ligger ju ganska nära så jag tror nog att både grekland och spanien kommer ändå starkare i framtiden för jag tror nog det bara är en tidsfråga innan det blir höjda miljöskatter på flygen och då kommer ju långflygningarna att bli kanske dubbelt så dyra och då blir ju naturligtvis de mer nära resmålen intressanta igen.

Vad det gäller hur det spanska folket sköter servicen gentemot turister så är väl den ok men inte så mycket mer, men det passar ju mig som sköter mig själv på mina resor och söker upp folk om jag behöver något speciellt, men det är ju inget guldresmål om man vill ha fjäsk och uppassning i massor det ligger liksom inte för spanjorerna det generellt möjligen med något undantag för en del i turistbranschen då förståss men då kostar det ju ungefär som här hemma.

en annan nackdel med spanien är ju att det ofta är tämligen hopplöst att få igång någon vettig konversation på engelska då de allra flesta bara talar spanska och inget mer språk överhuvud taget och dessutom så får man ofta uppfattningen att spanjorer som jobbar i affärer osv. tycker det är besvärligt när man som turist försöker göra sig förstådd på engelska och jag kan ju förstå att det kan kännas litet frustrerande ibland med någon som mest ser besvärad ut för att man kommer till just deras mataffär och handlar när man inte kan spanska, men på de stora turistorterna går det naturligtvis bra med engelska i övrigt är det bra att kunna litet spanska vilket jag tyvärr inte kan.

Nä jag tror nog att spanien och grekland kommer tillbaka vad det lider själv kommer jag nog att återvända många gånger till.
mvh. Bosse.
Av Glenns
18 apr. 2008 22:51
Mest sökta land
1. (2) Spanien
2. (1) Thailand
3. (3) Sverige
4. (5) USA
5. (6) Italien
6. (11) Turkiet
7. (4) Egypten
8. (12) Grekland

I Rest my case :-)
Käns dock som att Shamen är lite bitter?
Är du det, har du dåliga erfarenheter av dessa länder? Dett ligger något i bakgrunden.
Jag skulle vilja veta vad?

//Glenn
20 apr. 2008 13:14
Grekland - om man åker till de värsta turistställena så ja. Men det finns ju så himla många öar, visa som de flesta inte ens känner till. Om man bara vågar ta sig runt på egen hand, så hittar man nog sitt paradis!
När jag var på Mallorca så var det varken från eller till. Alcudia är inget ställe jag längtar tillbaka till men skulle inte ha något emot att besöka det igen.
20 apr. 2008 19:15
Jag tror att båda dessa länder har mycket att erbjuda 2008 och även i framtiden.Du skriver höga priser i Spanien!! Jag tycker inte det är dyrt här nere.Om man åker under juli+augusti är priserna nog på topp.Ett tips åk till platser där spanjorerna turister själva.
Grekland har mycket mera att erbjuda en vad du nämner.Här kan man faktisk finna paradiset.
Av Sandrox
21 apr. 2008 20:02
Nej,nej,nej Jag var senast i Thailand men det är Grekland som jag längtar tilllbaka till mest.
Av Dino6
22 apr. 2008 19:16
Grekland har allt...OTROLIGT vackra stränder,Var i Grekland har du varit som har hittat dåliga stränder????? jag har fortfarande inte hittat en enda dålig strand och jag har varit på flera öar....naturen är också helt fantastisk och erbjuder till många vackra promenader små mysiga byar,fruktträd...jag har hittat paradiset på jorden och jag ska dit igen sommar 2008.
Av Katitzi
22 apr. 2008 20:20
Gekland tröttnar man aldrig på ! Så underbart vatten, genuina byar och vacker natur finns inte ens i Thailand enligt mitt tycke. Enda negativa är att man inte gärna reser dit på vinterhalvåret. Spanien däremot är ganska överexploaterat. Dock finns det guldkorn där med som t.ex ön Menorca. Fast dyrt är det ju förstås.
Av Shamen
23 apr. 2008 07:49
tänkte bara tillägga att jag inte lagt någon personlig åsikt i detta inlägg utan bara tagit upp en enligt mig berättigad fråga:)
1 maj 2008 12:21
Jag bara älskar Grekland och det grekiska folket
Varit i Grekland 17-18 ggr och då 14 ggr på Rhodos,
3 maj 2008 18:50
Visst har de massor att erbjuda! Men man ska kanske inte välja turistmålen utan åka till andra orter. Ta stränder som t.ex. Costa de la Luz i södra Spanien, där finns allt man behöver för en bra semester, men man ska kanske inte åka dit i juli/augusti när spanjorerna själva har semester. Själv tycker jag att september är en underbar semestermånad där. Likadant är det med Grekland. Det finns massor av öar att upptäcka, men inte i juli/augusti. Och du kan hitta underbara stränder där. Man måste våga ge sig i väg från turistmålen och upptäcka vad länderna har att ge.