Soloresa

30 aug. 2017 17:09
Visningar: 105
Tjena! Jag hade tänkt att åka till Afrika runt våren 2018 och hade funderingar kring alltihopa egentligen. Min plan är 3 veckor och röra sig runt mellan olika länder. Vilka länder bör jag besöka och vilka bör jag undvika? Vad bör jag se? Safari är ett måste såklart. Vad bör jag ha för budget? Jag tänker mig 30k högst. Gärna lägre. Är det dyrt där? Bomba mig gärna med tips :) Berätta gärna om era egna upplevelser i Afrika!! Hade varit en grym läsning :)

Kan tillägga att jag har gjort en liknande resa till Peru i våras så lite erfarenhet har jag kring soloresande :)
Medlemmen har tagit bort svaret
31 aug. 2017 12:08
Citerat från Marywood:
Hej!
Afrika runt på tre veckor?
Du bör nog läsa på lite om den enorma kontinent.
Afrika är större än USA, Indien, Kina, Peru och Sverige - tillsammans!
Om jag vore du skulle jag välja ett land och resa runt där.
Mvh
M
Haha ja jag var väl lite otydlig och dum där, jag tänker mig sydafrika. Kapstaden typ.
Medlemmen har tagit bort svaret
31 aug. 2017 14:29 (redigerad)
På 3 veckor så hade jag nog som redan föreslagits koncentrerat mig på ett land, högst två.
Sydafrika är ett bra land att börja i. Där kan du få förstklassig safari i både privata parker och de statsägda.
En idé är att flyga till Kapstaden, hyra en bil (som du kan lämna ifrån din hemreseort sen) och följa östkusten (Stellenbosh, Hermaeus, Gaansbai, L'Aghulhas, Mossel Bay, Port Elizabeth osv), ta Garden Route, kanske Drakensberg, osv upp till Durban, sen snedda inåt Johannesburg/Pretoria för att sen avsluta i Krugerparken. Det är en resa som lätt kan ta 2-3 veckor om man tar sig tid att stanna på olika platser.
I Gaansbai kan du dyka med vithajar om du gillar sånt, det finns även ett ställe som heter Blaukrans där man kan hoppa bungeyjump ifrån en bro som är jävligt hög.

Om du är sugen på lite mer genuint Afrika så skulle jag nog sikta på att åka till Tanzania eller Kenya istället och på egen hand ta dig ifrån där du landar till någon av de stora safariparkerna där.
Alternativt kanske kolla på en gruppresa, jag och min fru åkte på sedan med en brittisk arrangör för några år sedan. Då åkte vi genom Rwanda, Uganda och Kenya och fick se både bergsgorillor och "big five". Det tog dock bara 2 veckor men jag vill minnas att man kunde köpa till en vecka på Zanzibar. Givetvis kan man fixa Zanzibar-delen själv om man vill det. Det är inte så krångligt. Zanzibar är jäkligt nice för övrigt.

Här är en 4-månaders resa jag gjorde i Afrika 2012. Då bilade jag genom Africa tillsammans med nu nedlagda 4x4expedition.se. Det var riktigt häftigt.
http://www.ixploretheworld.com/archives/category/2012-africa

Här är den resan jag och min fru gjorde 2013 med Exodus (gruppresa).
http://www.ixploretheworld.com/archives/category/2013-gorilla-safari