Skor

12 mars 2016 09:36
Visningar: 735
Hej alla.

Vi funderar på att åka o vandra i hinterglemm och något mer i slutet av augusti.
Första gången vi åker på något sådant.
Vi är ganska vana på att gå i naturen på stigar etc.
Nu till frågan. Måste man ha vandringskängor när man går på vandringslederna i Österrike? Eller klarar man sig på löparskor som man har hemma?
Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning, Daniel
12 mars 2016 10:30
Fördelen med vandringskängor:
Du kan till viss mån i alla fall vada med dem
Mer vädertåliga, löparskor brukar inte hålla speciellt bra alls vid regn, fast det finns ju treekingskor som gör det
De skyddar ankeln mot stukning om du trampar snett
De är ett måste om du ska gå fritt utanför stigar och leder.
De stöttar foten bättre och skyddar den om du bär tungt, dvs mer än dagspackning

Så det är din bedömning utifrån dessa kriterier vad du behöver...
13 mars 2016 10:39
Tack för svaret. Vi har fortfarande svårt att bestämma oss. Det är som sagt första gången. Vi kommer hålla oss till lättare vandringsleder och bara dagsturer så det blir en lätt ryggsäck med vatten och något regnplagg.

Med vänlig hälsning, Daniel
Av Desires
13 mars 2016 13:52
Vi var i Österrike förra sommaren, i augusti! 1:a gången i detta område för oss, och vi bara älskade det! Är vana att vandra, men klarar ej att vandra i svåra terränger - mest av sjukdomsskäl! Men vi njuter av att vandra i vacker natur, men svårare terräng funkar alltså ej.

Men just där vi var - i Gasteinområdet i Österrike fanns det ett enormt stort utbud av otroligt vackra vandringar som var lätta att genomföra - även för oss. ! Vi hade hyrbil och kunde ta oss till underbara områden i vår närhet.

- Som exempel tog vi bilen till Dorfgastein, sedan linbanan upp (2 stationer) till toppstationen Fulseck (2.033 m höjd). Därifrån vandrade vi först nedåt till den idylliska sjön Spiegel See – tog ca 30 min bara. SPIEGEL SEE = MAGISKT VACKER! (Sjön är anlagd, men så otroligt vacker!)
FOTON o tips http://www.desires.se/#post193

Man kan även göra massor med olika vandringar i den natursköna nationalparken Sportgastein/Nassfeld. I denna park hittar ni vandringar för alla! - Långa, tuffare men också mycket lätta vandringar på plan mark i fantastisk miljö, ett par timmar - som vi ägnade oss åt.

SKOR Ja! Vi hade ej några vandringskängor, behövs ej när man vandrar på det sätt vi gör! Men riktigt bra "joggingskor" bör man ha, eller lite grövre typ Timberland-joggingskor går också bra!
Av Malin88
16 apr. 2016 15:23
Desires, vi tänkte vandra i Österrike i sommar och undrar hur ni tog er ner dit? Går där flyg eller kör man ner?

Tack på förhand
16 apr. 2016 16:41
Hej, nu har vi inte varit där ännu men svarar iaf hur vi ska göra...
Vi flyger till Salzburg, sen tar vi hyrbil en vecka så vi kan röra oss lite. Så från salzburg åker vi till hinterglemm, vilken tar ca 1,5 timmar.

Med vänlig hälsning, Daniel
Av Desires
16 apr. 2016 16:59
Citerat från Malin88:
Desires, vi tänkte vandra i Österrike i sommar och undrar hur ni tog er ner dit? Går där flyg eller kör man ner?

Tack på förhand
Malin88:
Vi flög till Munchen, sedan hyrbil till Gasteinområdet! Tycker det är friare om man har hyrbil, lättare att ta sig runt i områdena, dessutom stannade vi till ett par dagar i Salzburg på hemvägen - vilket kan rekommenderas!
Av Malin88
16 apr. 2016 17:42
Tack för era svar! :) Vad kostar det med hyrbil i 1 vecka?
19 maj 2016 17:22
Hej Daniel,

Jag vandrar mycket och går nästan alltid i kängor. De inte bara skyddar mot skador och gör det enklare att ta sig fram, foten blir inte så trött när man går på jobbigare underlag. Förra året hade jag en deltagare i gruppen i Saalbach Hinterglemm som jag ledde. Han hade bara köpt kängor för att det var krav inför vandringen, sade han. Efter någon dag gav han mig rätt i att kängor var bättre än löparskor... Givetvis beror det på vilka turer man tar. Är det promenadliknande behöver man kanske inte kängor.

Jag kan tipsa dig på några vandringsförslag i Saalbach Hinterglemm, de flesta turerna har jag gått själv och beskrivningarna har jag också skrivit. http://www.austriatravel.se/tips/vandringsleder/saalbach-hinterglemm-vandringar-15513489

Givetvis finns det jättebra vandringsförslg online på tyska och engelska men det är oftast värre med sådana på svenska.

Lycka till med vandringen!
19 maj 2016 22:42
Citerat från Danielgreen:
Hej alla.

Vi funderar på att åka o vandra i hinterglemm och något mer i slutet av augusti.
Första gången vi åker på något sådant.
Vi är ganska vana på att gå i naturen på stigar etc.
Nu till frågan. Måste man ha vandringskängor när man går på vandringslederna i Österrike? Eller klarar man sig på löparskor som man har hemma?
Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning, Daniel
Alltid bra med vandringskängor, med det sagt - jag har vandrat i Österrike några gånger, - senast i september - då har jag kört med vanliga löparskor och har aldrig haft några problem med det. Körde dock bara dagsturer utan någon tung packning.

Har ni vägarna förbi Tappenkarsee så är det väl värt en tur dit upp, då räcker det med en flaska vatten för det finns en restaurang uppe vid sjön.
23 juli 2016 17:56
Eftersom du inte är van men att vandra "hög-alpint", tror jag inte att du kommer att göra "Mega-Turer" .

Visst är Kängor bättre men...... det värsta som kan hända med NYA skor är att de gör ont!
Da gar du ingen vart! Synd om semestern!

Tor nog att dina gympaskor räcker absolut. Viktigt ät att de har en profil (inga "steet-shoes"! med platt sula! ) ... Bos ca 24 ar här och vandrar regelmäßigt, (allt fran lätta vandringar till fler-dagsturen.

Insider Tip: "Berchtesgaden" - känner nästan ingen svensk till!! Utmärkta vandringar (lätt till svar, flera "Hütten" att äta (tex. hemgjord Ost&Brö) och inte als langt till Salzburg (som hat kultur). Detta omrade är även nationalpark

har inget å - sorry...

Om det regnar, tja da blir även vandrarkängor lite blöta (om de inte är för vintern, och jag kann lova dig, pa sommaren är de för VARMA!)
Av Lan
23 juli 2016 20:45
var nere och vandrade i Saalbach i juni och gick på vandringsleder/stigar, och gick i en lite kraftigare sko (trekkingsko) eftersom vi hade blå himmel fungerade det utmärkt, har du tänkt att gå när det regnar måste skon vara lite tätare, har du problem med fotleder använd vandringssko annars fungerar gympasko