Sista minuten tips - Florida

Av Jelts
13 okt. 2019 22:24
Visningar: 325
Åker med familjen till Florida nu på fredag. Resfebern börjar smyga sig på, vi luskammar nätet efter så mycket info vi kan ändå finns oron över att ha missat något. Resesällskapet består av två vuxna, två tonåringar (14 & 15) och en 7-åring.

Vi har varit i USA en gång tidigare (NY) men detta blir första gången i Florida.

Nu till frågetecknen...

Vi kommer börja med en vecka i Miami, tanken är bara att ta det lugnt och koppla av. Bästa tipset på shoppingställe där ungarna vill köpa billiga märkeskläder, outlet eller liknande?

Hur är det med dagsturerna över till Bahamas efter orkanen och vädret? Är det värt att åka dit eller bör man göra ngt annat?

Vi har hyrt bil som vi hämtar på flygplatsen. Har förstått att vi så gott som måste ta GPS till. Någon skrev om vägtullar, parkeringsavgifter m.m hur funkar det?

Vi åker igenom Everglades en dag för att sedan landa 3 nätter i Tampa, 3 nätter i Orlando och sedan tillbaka för 3nätter i Miami. Vad får vi absolut inte missa på vår väg genom Florida?

Vi tänker inte lägga för stor vikt i parkerna. Kanske besöker en.

Vad mer bör vi boka/kontrollera hemifrån och vad går lika bra på plats? Jag är så orolig att man ska bli lurad av alla 20.000 hemsidor som lovar både det ena och det andra.

Tips på prisvärda matställen i Miami? Vi bor på Miami beach. Behöver inte vara ngt dyrt vilket blir ohållbart i längden utan lagom standard.

Skicka gärna med vad vi absolut inte måste göra utan gärna kan skippa.
Av Jelts
13 okt. 2019 22:25
Har även bevakat vädret senaste veckorna. Regnar det verkligen så mycket som det står eller hur är vädret nu?
14 okt. 2019 18:29
Hej!
Kom hem i fredags, vi har haft sol hela tiden förutom de 2 sista dagarna då det var blandat väder. Kanonvarmt, 33-35 grader hela tiden. Kolla in Weather Bug, en bra väderapp. Det är ofta så i Florida att väderprognoserna visar regn eller chans/risk till regn om det är några dagar framåt men det betyder verkligen inte att det blir regn. Kan vara regnskurar på em, men vädret kan slå om från helt mulet till strålande sol på bara ett par minuter. Runt 30 grader och växlande ser det ut att bli till helgen så ni kommer att ha det så bra.
Shoppa kan ni göra på Sawgrass Mills om ni är nere i Miami. Annars är Miramar, Ellenton, eller outletsen i Orlando bra. Kan var helt galet med folk i Sawgrass och ibland även i Orlando, dock var det inte alls mycket förra veckan.
Sol och bad och väldigt fina stränder hittar ni överallt i Florida. Kolla gärna färgen på flaggorna på stränderna, de visar allt från grönt, rött till lila mm.

Vi var på Universals båda parker, (älskar Universal) kötiden för att åka/göra saker var ca 45min-1.30 timmar. Vi hade Express Pass och köade ca 10 min max. På dessa parker är det mycket 3D, men även några riktiga rides, tycker ni om riktiga berg och dal banor så kanske Bush Gardens är ett alternativ, vi var där förra veckan och hade inga köer alls utan kunde gå rakt in och åka om och om igen.

Vet inte vilka ni har hyrt bil av men vi hyr av Avis, de har ett lätt system med avläsning av nummerplåt så vi åker igenom på Sunpass fålla.Har aldrig blivit någon överraskning med böter eller dyr avgift, och vi är i Florida 3-4 ggr varje år. Det är lätt att köra i Florida, breda vägar och bra skyltat, håll koll på Milemarkers så funkar det bra.
Undrar lite vad ni ska göra i Tampa 3 dagar? Orlando kan man var i hur länge som helst och likaså Miami, men Tampa, nånting speciellt? ( Vi bor alltid i Tampa så därför jag undrar)

Spara Bahamas till nästa gång, kostar mycket att åka över dagen och ni hinner inte se mycket.>Citerat från Jelts:
Har även bevakat vädret senaste veckorna. Regnar det verkligen så mycket som det står eller hur är vädret nu?
Av Jelts
14 okt. 2019 21:13
Tack snälla för bra tips Dalton17!

Anledningen till Tampa är några olika. Dels har vi fått tips av några vänner att clearwater beach skulle vara bra/fin. Men också för att vi inte ska få för långa bilresor med för korta stopp. Det passade in i rutten. Vi vill inte stressa igenom utan tar dagarna som de kommer, ledsnar vi åker vi vidare. :-)

Skönt att vädret troligen är bättre än vad som sägs, ska verkligen kolla den andra appen också.

Vi hyr bil via Alamo. Också via tips från en kollega som hyrde via dem och det hade gått smidigt.

Vi funderade på någon park men har inte riktigt kommit fram till ”the one” tyckte att jag läste någonstans om någon poppis vattenpark i Tampa. Kanske blir nåt sådant.

Tack Nisse254, självklart försöker vi luskamma allt vi kommer åt men ibland kan dagsfärsk info vara bra också. En del trådar är flera år gamla och bila till ett shoppingcenter som lades ner för 5år sedan känns lönlöst. Regler och liknande kan även ha ändrats. Ser också att många trådar kan beröra andra säsonger än just nu vilket gör att de ej blir aktuella. Tack iaf, ska försöka läsa på mer av det som finns.
Av Birgere
14 okt. 2019 21:50
Tycker ni ska skippa Tampa o lägga dagarna i Orlando istället. Därifrån gör ni trevliga turer till både ClearwaterBeach och östkusten o glöm inte Kennedy Space Center.
Alamo funkar bra och har även dom en helt OK lösning för vägtullar. Vill ni satsa på en lagom o prisvärd park så kör med SeaWorld, kostar nästan hälften mot andra parker.
GPS har du i telefonen och ofta har även bilarna inbyggd navigator.
Vettiga och uppdaterade sidor om Miami mm är tex floridasidan.se och för Orlando med omnejd så har du bahamabay.se
Det regnar alltid en liten stund någonstans i Florida, därför visa alltid väderkartorna regn 😁😁
Ha en underbar resa!
14 okt. 2019 22:36
Om ni menar att ni ska vara på Clearwater beach när ni skriver Tampa så absolut, faktiskt en av bästa stränderna! Vi tillbringade några härliga, varma, soliga dygn där nu också eftersom det är en favorit hos oss. St Pete är också fint, eller Madeira Beach, kan räkna upp många underbara stränder, ni kommer att hitta någon fin! Något neråt så är Anna Maria Island superfint. Hoppas ni kommer trivas i Florida, nästa gång ni åker tillbaka så vet ni om några guldkorn som ni vill tillbaka till. Och ett extra tips: På Publix hittar ni en supergod Key Lime Pie, missa inte den! Ska ringa sonen som bor i Tampa och kolla vattenpark i Tampa, om vi missat den eller om den inte är så bra.
Tänk på att det är Halloween, så mycket är på gång nu.

Och så en grej till, solen tar även en molnig dag, så solskydd på! Och tänk på att regnet är varmt och lättar upp det varma så det är faktiskt skönt med en regnskur ibland.

Bra vattenpark är Aquatica i Orlando, kombinera gärna med Sea World eller Bush Gardens, bra kombopriser!>Citerat från Jelts:
Tack snälla för bra tips Dalton17!

Anledningen till Tampa är några olika. Dels har vi fått tips av några vänner att clearwater beach skulle vara bra/fin. Men också för att vi inte ska få för långa bilresor med för korta stopp. Det passade in i rutten. Vi vill inte stressa igenom utan tar dagarna som de kommer, ledsnar vi åker vi vidare. :-)

Skönt att vädret troligen är bättre än vad som sägs, ska verkligen kolla den andra appen också.

Vi hyr bil via Alamo. Också via tips från en kollega som hyrde via dem och det hade gått smidigt.

Vi funderade på någon park men har inte riktigt kommit fram till ”the one” tyckte att jag läste någonstans om någon poppis vattenpark i Tampa. Kanske blir nåt sådant.

Tack Nisse254, självklart försöker vi luskamma allt vi kommer åt men ibland kan dagsfärsk info vara bra också. En del trådar är flera år gamla och bila till ett shoppingcenter som lades ner för 5år sedan känns lönlöst. Regler och liknande kan även ha ändrats. Ser också att många trådar kan beröra andra säsonger än just nu vilket gör att de ej blir aktuella. Tack iaf, ska försöka läsa på mer av det som finns.
Av Jelts
14 okt. 2019 23:39
Ja, ber man om sista minuten tips får man nog räkna med sista minuten ändringar. Flyttade över våra nätter i Tampa till Orlando istället. Så utgår vi därifrån, det är ju inte jätte långt att åka till Tampa över dagen trots allt. Clearwater beach är ett måste för oss. Ska även kolla upp de andra stränderna du tipsade om.

Det blir vår första Halloween i USA. Ska bli häftigt, det känns ju som att vi kommer få uppleva en annan högtid än vad vi har i Sverige. Det ska bli kul.

Är både Bush gardens och sea world i samma combo biljett lutar det nog åt dem faktiskt. Jag vet att det är mycket skriverier om just sea world nu och deras djurhållning men men... Vi vill nog gärna uppleva den parken trots allt.

Jag är verkligen oerhört tacksam över era tips. Det är guld värt för en rookie-familj som bara vill få ut det bästa av resan. Tack!
Av Jelts
14 okt. 2019 23:57
Angående parkerna i ”sea world” paketet. Är det bäst att boka biljetterna nu i veckan hemifrån och gör man det då via parkernas egna hemsida eller rekommenderar ni någon annan sida eller köpa på plats/via hotellet eller liknande?
Av Birgere
15 okt. 2019 09:00
Citerat från Jelts:
Angående parkerna i ”sea world” paketet. Är det bäst att boka biljetterna nu i veckan hemifrån och gör man det då via parkernas egna hemsida eller rekommenderar ni någon annan sida eller köpa på plats/via hotellet eller liknande?
SeaWorld kör ju ofta olika kampanjer men vet inte om dom kör någon just nu, kolla även tex undercovertourist.com om dom har något. Du har ju SeaWorld, Aquatica, Discovery Cove och Busch Gardens att plocka ihop ditt paket ifrån och den enda som är tidskänslig är Discovery Cove. Du kan ha lite is a magen och avvakta o se om något erbjudande dyker upp och boka då.
Var kommer ni vara under Halloween?
15 okt. 2019 12:52 (redigerad)
Citerat från Jelts:


Det blir vår första Halloween i USA. Ska bli häftigt, det känns ju som att vi kommer få uppleva en annan högtid än vad vi har i Sverige. Det ska bli kul.

Ä

J!
Om ni är i Orlando vecka 44 på den riktiga Halloweenkvällen, förra året var det onsdagen den 31:e oktober då borde ni åka in på kvällen till Downtown Orlando och verkligen uppleva hur amerikanarna går "all-in" för att klä ut sig till olika sorters spöken/monster eller TV-figurer. Området vi promenerade runt var vid West Pine Street och West Church Street. Det räckte långt att bara gå runt och kolla figurerna.
15 okt. 2019 15:58
Det där med Sea World och deras djurhållning...om man väljer att läsa både negativt och positivt så hittar väldigt mycket bra som de gör för djuren. Om ni väljer att gå dit så slår jag ett slag för att ni stannar en stund vid Manateerna, de är Floridas statsdjur, utrotningshotade och Sea World har ett speciellt program för dem. De skadas ofta av båtpropellrar. Stora och otroligt vänliga djur som ni kanske har tur att få se eller känna när de simmar förbi er. I Clearwater så såg vi flera stycken simmande i vattnet nära stranden, (några meter ut bara) förra veckan.

Kom på att ni har Volcano Bay i Orlando som är en ganska ny vattenpark. Blizzard Beach finns också som är en av Disneys parker, och några till.
Tänk nu på att om ni bor i Orlando så har ni ca 1 timmes extra bilkörning till Clearwater beach, istället för Tampa då. Jag skulle boka en natt minst ute på beachen, gå ut på piren för en magisk solnedgång och känn av pulsen kvällstid.
Vad ni än gör så gå inte på Universals Halloween Horror Nights. Galet dyrt, värdelöst och så mycket folk så att det läskiga helt försvinner. Skräckhusen är välgjorda men köer på 2-3 timmar för att gå igenom 1 (ett) hus fullproppat med besökare var helt absurt. Och det finns i år 10 st skräckhus!>Citerat från Jelts:
Ja, ber man om sista minuten tips får man nog räkna med sista minuten ändringar. Flyttade över våra nätter i Tampa till Orlando istället. Så utgår vi därifrån, det är ju inte jätte långt att åka till Tampa över dagen trots allt. Clearwater beach är ett måste för oss. Ska även kolla upp de andra stränderna du tipsade om.

Det blir vår första Halloween i USA. Ska bli häftigt, det känns ju som att vi kommer få uppleva en annan högtid än vad vi har i Sverige. Det ska bli kul.

Är både Bush gardens och sea world i samma combo biljett lutar det nog åt dem faktiskt. Jag vet att det är mycket skriverier om just sea world nu och deras djurhållning men men... Vi vill nog gärna uppleva den parken trots allt.

Jag är verkligen oerhört tacksam över era tips. Det är guld värt för en rookie-familj som bara vill få ut det bästa av resan. Tack!
Av Jelts
16 okt. 2019 20:44
Just under halloween är vi tillbaka i Miami igen. Vi lämnar Orlando den 30:e men det är väl lite halloween-tema hela veckan kan jag tänka mig.

Det blir nog sea world har vi kommit fram till plus en park till men avvaktar med att boka och tar det som det kommer. Kan ju boka på nätet även där nere.
16 okt. 2019 21:24
Var till Bush garden för första gången i julas och blev positivt överraskad. Kombon med Seaworld ger ju dessutom halva priset mot övriga, men ni har ju för lite dagar i Orlando. Är det första resan har man fullt upp en vecka där.
Av Jelts
16 okt. 2019 21:34
Jo, man skulle lätt behövt några veckor till. Dock tog semesterdagarna slut. Nu har iaf förlängt till 5 nätter i Orlando istället för 3 som var tänkt från början.
Citerat från Brycecanyon:
Var till Bush garden för första gången i julas och blev positivt överraskad. Kombon med Seaworld ger ju dessutom halva priset mot övriga, men ni har ju för lite dagar i Orlando. Är det första resan har man fullt upp en vecka där.
Av Lossef
16 okt. 2019 21:43
När vi var i Florida för 3 år sedan hade vi laddat ner appen here. Den funkade perfekt istället för gps. Vi åker till jul igen och kommer se till att Florida är nedladdat - då kör man efter den och behöver ingen wi-fi
Av Jelts
16 okt. 2019 22:45
Tusen tack för tipset! Appen är nerladdad och kartan ”Florida” hämtad. Guld värt!!

Nu är även det sista packat så nu är vi så gott som redo.
Citerat från Lossef:
När vi var i Florida för 3 år sedan hade vi laddat ner appen here. Den funkade perfekt istället för gps. Vi åker till jul igen och kommer se till att Florida är nedladdat - då kör man efter den och behöver ingen wi-fi
Av Jelts
17 okt. 2019 09:35
Känner nu att vi verkligen är ute i sista stund. Skulle precis skriva ut min voucher för hyrbilen. I den står att internationellt körkort är obligatoriskt om man har ett körkort med icke-latinska bokstäver. Då det inte berör oss har jag inte brytt mig om detta. När jag nu skulle klicka på skriv ut så kom en pop-up ruta upp där det stod att man skulle ta med.

Hur är det med detta? Klarar vi oss på enbart vårt vanliga körkort. Känns som en aningen stressat att ordna nu.
Av Birgere
17 okt. 2019 10:00
Citerat från Jelts:
Känner nu att vi verkligen är ute i sista stund. Skulle precis skriva ut min voucher för hyrbilen. I den står att internationellt körkort är obligatoriskt om man har ett körkort med icke-latinska bokstäver. Då det inte berör oss har jag inte brytt mig om detta. När jag nu skulle klicka på skriv ut så kom en pop-up ruta upp där det stod att man skulle ta med.

Hur är det med detta? Klarar vi oss på enbart vårt vanliga körkort. Känns som en aningen stressat att ordna nu.
Du behöver inget internationellt KK
Av Jelts
17 okt. 2019 10:14
Tack för snabbt svar! Då hade jag inte tolkat informationen helt fel då. :-) >Citerat från Birgere:
Citerat från Jelts:
Känner nu att vi verkligen är ute i sista stund. Skulle precis skriva ut min voucher för hyrbilen. I den står att internationellt körkort är obligatoriskt om man har ett körkort med icke-latinska bokstäver. Då det inte berör oss har jag inte brytt mig om detta. När jag nu skulle klicka på skriv ut så kom en pop-up ruta upp där det stod att man skulle ta med.

Hur är det med detta? Klarar vi oss på enbart vårt vanliga körkort. Känns som en aningen stressat att ordna nu.
Du behöver inget internationellt KK
17 okt. 2019 16:53
Senast jag var på Seaworld gick fick vi tipset att gå till infodisken o be om förlängt pass.Då dubblade dom antalet dagar kostnadsfritt.Om det gäller nu vet jag inte
17 okt. 2019 17:46
Nu har ni nog koll på allt! Trevlig resa!
Av Birgere
17 okt. 2019 22:04
Citerat från Jelts:
Just under halloween är vi tillbaka i Miami igen. Vi lämnar Orlando den 30:e men det är väl lite halloween-tema hela veckan kan jag tänka mig.

Det blir nog sea world har vi kommit fram till plus en park till men avvaktar med att boka och tar det som det kommer. Kan ju boka på nätet även där nere.
fick ett mail idag om att Seaworld har upp till 50% rabatt om man köper biljett senast söndag och gäller fram till nov någon gång, slängde mailet så jag kan inte kolla igen exakt
17 okt. 2019 22:42
Citerat från Dalton17:
Nu har ni nog koll på allt! Trevlig resa!
Håller med, ha kul nu å återkom under eller efter resan.
Av Jelts
18 okt. 2019 03:39
Sitter på Arlanda och väntar och passade på att kolla på SeaWorld. Hittade erbjudandet men det är svårt att förstå. Two park ticket, är det en park per dag eller måste man besöka båda på samma dag?

Rekommenderar ni att man tar VIP-pass även på seaworld?

Bör man ta inkl mat hela dagen? Tänker att det säkert blir dyrare i slutändan att köpa löst?
Citerat från Birgere:
Citerat från Jelts:
Just under halloween är vi tillbaka i Miami igen. Vi lämnar Orlando den 30:e men det är väl lite halloween-tema hela veckan kan jag tänka mig.

Det blir nog sea world har vi kommit fram till plus en park till men avvaktar med att boka och tar det som det kommer. Kan ju boka på nätet även där nere.
fick ett mail idag om att Seaworld har upp till 50% rabatt om man köper biljett senast söndag och gäller fram till nov någon gång, slängde mailet så jag kan inte kolla igen exakt
Av Birgere
18 okt. 2019 08:21
Citerat från Jelts:
Sitter på Arlanda och väntar och passade på att kolla på SeaWorld. Hittade erbjudandet men det är svårt att förstå. Two park ticket, är det en park per dag eller måste man besöka båda på samma dag?

Rekommenderar ni att man tar VIP-pass även på seaworld?

Bör man ta inkl mat hela dagen? Tänker att det säkert blir dyrare i slutändan att köpa löst?
Citerat från Birgere:
Citerat från Jelts:
Just under halloween är vi tillbaka i Miami igen. Vi lämnar Orlando den 30:e men det är väl lite halloween-tema hela veckan kan jag tänka mig.

Det blir nog sea world har vi kommit fram till plus en park till men avvaktar med att boka och tar det som det kommer. Kan ju boka på nätet även där nere.
fick ett mail idag om att Seaworld har upp till 50% rabatt om man köper biljett senast söndag och gäller fram till nov någon gång, slängde mailet så jag kan inte kolla igen exakt
tidig morgon😁 olika dagar man brukar ha 2v eller 6månader på sig att besöka park 2 beroende på biljett.
Har alltid kört utan VIPpass men visst ibland så hade det varit bra men ni är ju där off-season så skippa det. Har heller aldrig tagit något matpaket men visst är det lite smådyrt att äta o dricka i parkerna.
Av Jelts
29 okt. 2019 14:04
Lyckas hitta lite internet och skulle behöva ställa en fråga angående biltullarna. Har ni hyrt av Alamo? Vi fattade det som att vi bara behövde åka igenom och att allt sker automatiskt med en faktura hem i efterhand. Blir dock orolig att det bara avsåg Miami där tullarna diggar tätt. När vi åkte genom Florida påväg mot Orlando hamnade vi i en fil där man stannar och blev plötsligt lite oroliga att vi kanske skulle åka i den med sunpass, när vi kom fram och sa detta till tanten i luckan sa hon att vi inte hade sunpass och skulle betala till henne. Just där och då hade vi inte så mycket kontanter utan fick med oss en lapp som skulle betalas inom 10 dagar. (16 dollar) efter detta vågade vi inte åka igenom fler utan har då betalat i alla. Vill inte riskera avgiften på 100 dollar om man passerar utan lov.

Vet någon vad som gäller?