Similianöarna och Surinöarna

Av Gerdk
21 aug. 2009 18:07
Visningar: 1889
Vi åket till Thailand i februari 2010 och blir där en månad. Första veckan ska vi bo i Koh Lak på Bangsak Village därefter ska vi resa runt på egen hand.
Vi är tacksamma för alla tips som ni vill dela med er av. Var hittar vi guldkornen?
Vi ha tänkt ta oss till Similianöarna och Surinöarna och övernatta på dessa öar. Hur många nätter är lämpligt där?
Vi undrar hur vi bäst tar oss dit osv.
Priser ?
Vad ska vi tänka på?
Om man bor i tält, hur förvarar man sina värdesaker och väskor bäst då?
Vi vill ha jättebra snorkling, bad och njuta av skön natur.

Sen har vi tänkt att ta oss neråt till Koh Lipe och vi är tacksamma för alla tips.
Det är första gången vi nu ska resa runt på egen hand och vill ha tips om allt möjligt, tex hur fixar man boende bäst?

Vi har tidigare år varit i Phuket, Krabi, Koh Lanta, Koh Mook, Koh Rok, Phi Phi.
Av Ulleb
22 aug. 2009 12:03
Hej! Vill ni ha bra snorkling så ska ni defenitivt åka till Similian island!! Världs bäst dyk/snorkel vatten har de där. Vi köpte resan dit av Thai"resebyrå" som står o säljer utflykter typ i varje hörn. Vi hade bara med en övernattning, vilket va för lite. Nästa gång kommer vi ha med två övernattningar. Vi bodde i tält, vilket fungerade en natt, men nästa gång blir det bungalows. 1cm tunna liggunderlag, vrål varmt, äckliga sovsäckar ( så köp en sarong o ha som täcke). Stora fladdermöss väckte oss vid typ 5 på morgonen av sitt skrik o råtterna sprang runt tältet på natten...Men ändå var det ett helt underbart ställe!! De har hänglås på tälten?! Vilket såklart inte är helt 100% säkert!! Men där finns ju vattentäta väskor o dyl idag som man kan ta med på båten när ni ska ut o snorkla för att ha sina värde saker i. Tänk på att ta ficklampa med dit, vilket vi inte hade. Så vi fick hyra en...Boka resan dit så fort ni är på plats för det brukar bli fullsatt ganska så fort...

MVH Ulleb
Av Gerdk
22 aug. 2009 15:33
Tack "Ulleb" för jättebra tips. Då ska vi övernatta två nätter på Similian.
Vi har sovit en natt i tält när vi var på Koh Rok för 2 år sen och vi vet hur "hårt" det är, men samtidigt en upplevelse.
Är det många som övernattar på Similian?
Vi hoppas också att någon berättar om Surinöarna, där vi också vill övernatta.
Vi vill ha många tips, även på andra bra och fina stränder och naturupplevelser.
Av Fartlek
22 aug. 2009 15:35
Var på Similanöarna vintern -08 och körde en variant där vi var ute tre dagar med en båt som vi även bodde två nätter. På så vis fick vi sett alla de öarna som man fick lov närma sig land på. Var på ön(för det finns väl bara en, eller?) med tält en eftermiddag men tyckte vårt val att bo på en båt var kändes som ett bättre alternativ. Nu är jag en amatör på snorkling men tyckte de olika reven varierade lite i hur de såg ut så det var toppen att åka runt lite. Dessutom var det guidat av en mycket bra engagerad kille. Vi fick stränga direktiv på hur vi skulle bete oss vid korallerna och de uppmanade oss att absolut inte vidröra några koraller eller mata fiskar och sköldpaddor. Inget på båten dumpades i havet utan allt avfall togs med i land. Ombord har man helpension under turen.

OBS: Jag får inget för att rekommendera arrangören, jag är bara lyrisk fortfarande. :)

Vi började vid en ö som inte tillhörde Similanöarna utan en fristående ö en bit norrut, om jag minns rätt. Koh Bon eller något? Hur som helst var det första jag såg då jag doppade huvudet där en stor Manta.

http://www.similantour.com/similan_se.html <------- Den turen åkte vi.

http://www.youtube.com/watch?v=iFRBEVoePB0 <------- Filmklipp från vår utflykt. (dock ej sista minuten)
Av Gerdk
22 aug. 2009 16:29
Tack "fartlek" för mera tips.Vi har läst lite om snorkelturer med övernattning. Det låter också som ett bra alternativ.
Vad gör man mer än snorklar på båtturen?
Går man iland på någon ö? Hur sover man på båten osv.? Hur många personer var ni på eran tur?
Berätta gärna mera.
Av Fartlek
22 aug. 2009 17:29
Citerat från gerdk:

Vad gör man mer än snorklar på båtturen?
Går man iland på någon ö? Hur sover man på båten osv.? Hur många personer var ni på eran tur?
Berätta gärna mera.
Båten har en gummibåt i aktern som används till att landstiga på de olika öarna om man så vill och vi var i land på två-tre öar om jag minns rätt. Var bara att komma överens med skeppspojken om när man ville bli hämtad och återförd till båten. En eftermiddag gjorde vi även en gemensam landstigning hela gruppen och gick till en utsiktsplats. Tiden gick rätt fort faktiskt och mellan stunderna i vattnet hade guiden genomgångar, man vilade, eller var på någon ö. Det var egentligen bara efter kvällsmåltiden det fanns dödtid eftersom det blir mörkt så tidigt. Men då umgicks man med övrigt folk från olika länder. Man somnade rätt tidigt dessutom.. Sovplatserna är i sängar eller kojer under däck. Det är liksom en gång genom hela "sovrummet" och så ligger sovplatserna inbyggda åt sidorna med ett skynke att dra för. Det var AC där vi sov. Toaletten var väl lite primitiv om man som bortskämd västerlänning skall klaga på något. (Primitiv = toalett där man får slå på med en skopa vatten efteråt)

Tror vi var 14 passagerare... Om du kollar på filmen är det bara att räkna de som sitter uppe under solskyddet. :)
Av Sofieja
24 aug. 2009 15:31
Hej,
Vill passa på att ställa en fråga, hoppas det är ok.
Vi planerar också att åka till Similian Island.
Någon som vet vad en resa inkl övernattning i bungalow kostar?

//SofieJa
Av Loho
7 sep. 2009 20:45
Hej. Tänkte bara tipsa om en underbar genuint Thailändsk ö om ni ska till Koh Lanta. Båten som går mellan Krabi och Koh Lanta stannar även vid Koh Jum (kallas även Koh Pu). Passa på att göra ett stopp där. De flesta bungalowanläggningar har ingen el, det håller på att dras el förfullt så passa på innan denna lilla pärla blir överexploaterad. Det finns en jättebra hemsida om ön som tyvärr inte uppdateras längre men det finns all info man behöver. www.kohjumonline.com. Vi har bott på Joy Bungalows i flera omgångar, underbart ställe med mkt bra mat, fantastisk personal osv. Vi har massor med tips om ön så hör av dig om ni vill ha mer info.
Hälsn Lotta
Av Karten
10 sep. 2009 07:46
Hej, ja tycker man om snorkling och dykning så är Similand det bästa valet i Thailand. Vi har bott både på Similand (-97, 2 x nätter) och Surin (-04, 4x nätter). På Similand hade vi bokat dyk tur med Kontiki och bodde i typ logementsbyggnad på den ön som man får bo på. Jag antar att man fortfarande måste boka via något resbolag och där finns det ett stor urval. I vintras åkte vi på dagstur till Similand från Khaolak med www.bigbluedivingkhaolak.com och allt fungerade perfekt.
Vi åkte även på dyktur till Surin men då var vi bara på båt.

Vistelsen på Surin -04 bokade vi via Surin Nationa Park Office http://www.surin-islands.com/surin-islands-accommodation.php. På Surin fanns då en bungalowsby + tält. Hyddorna var helt okey men madrasserna var väldigt, väldigt tunna men vi hyrde några liggunderlag för att undvika den värsta träsmaken. Maten var då väldigt enkel så ha inte för stora förväntningar på den. De första frukostarna fanns t.ex inget bröd. På kvällarna så åt man grillad fisk som var perfekt. Vi var där fyra nätter och det kändes ganska lagom. I vår bokning via Surin National Park Office ingick inga snorklingsturer. Tyvärr så finns det inga bra rev i anslutning till stränderna runt hyddorna så vi åkte ut på en tur med longtail men det var inte speciellt bra. Jag tror ni ska boka snorkling-/dyk turer via någon arrangör eller också kanske man bokar boende och snorkling via en och samma arrangör, dvs inte boende via Surin Nationa Park Office. Annars var stränderna och naturen på Surin helt fantastiska och samma gäller Similand.

lycka till
joakim
Av Sierra
10 sep. 2009 09:04
Du har fått många fina tips här ovan ang Similan så jag skall inte kommentera detta.

Men...ni vill även ta er till Koh Lipe och enklaste och trevligaste sättet för den trippen är att ni tar er till Lanta för att hänga på den stora speedboaten som går från Saladan kl 1300. Det tar 3 timmar till Lipe med korta stopp på Koh Ngai, Koh Muuk och Koh Bulon för att släppa av och på passagerare. Kostnad ca 1800 THB/pers .
Kolla här för mer info om Lipe, boende mm: http://www.kohlipethailand.com/about_koh_lipe.php

Min personliga info om Lipe finns här i mitt Resealbum från i vintras:
http://www.reseguiden.se/forum/resor/thailand-malaysia-2009-2267