Sevärdheter oregon och Kalifornien

4 jan. 2018 17:19
Visningar: 441
Förra året var jag på fotoresa i USA. Åkte genom Nevada , Utah och Arizona och fotade nationalparkerna där. Det var det bästa jag gjort i mitt liv. Därför har jag redan nu bokat en ny resa dit. Åker 28 augusti och kommer hem den 13 september.
Jag flyger till SAN fransisco och ska åka till Yosemite och sequoia och red Wood .

Tänker dock bege mig uppåt till oregon också och behöver tips på sevärdheter där.
Jag är en landskapsfotograf och är enbart intresserad av naturupplevelser .

Skulle bli väldigt nöjd om ni kom med tips till mig så jag kan börja skissa på vilken rutt jag ska ta.
Tar mer än gärna emot tips i kalifornien.

Förövrigt så reser jag ensam och kommer ha med MIT tält och tänker tälta vissa nätter precis som förra gången.
Har heller inga som helst problem med att köra bil långt 😊
5 jan. 2018 03:46
Lassen Vulcanic NP, Crater Lake, Timberline Lodge är mina förslag i inlandet, längs 101:an finns det sevärdheter överallt.
Av Marulk
5 jan. 2018 07:01 (redigerad)
@andreassofus , som brycecanyon ovan skriver, Lassen Vulcanic NP o Crater Lake....bilder här på RG , dock inte tillnärmelsevis som dina men kanske ett smakprov.
Föreslagen rutt, efter Yosemite fortsätt mot Sonoma/Napa, kör kusten 101/Hgw1, stanna till i Fort Bragg o fota på the Glass Beach. Vidare mot Eureka med avstickare genom Avenue of Giants. När vi körde här 2014 tvärsade vi efter Eureka in mot Redding Hgw 299. Det var utmed denna väg jag såg en vithövdad eagle 😊. Efter Redding och Lassen NP o sen via Mt Shasta o norrut mot Crater Lake. Förhoppningsvis har snön smält så du kan köra hela vägen runt kratern.....det kunde inte vi 🙄
Sen är hela Oregon kusten helt magiskt vacker. Föredrar den mot den mer berömda sträckan SF-LA
Kommer du längre norrut i Oregon har du fantastiska vattenfall utmed Columbia floden strax öster om Portland
Härligt med reseplanering . Ser fram emot dina bilder
5 jan. 2018 16:02
Citerat från Brycecanyon:
Lassen Vulcanic NP, Crater Lake, Timberline Lodge är mina förslag i inlandet, längs 101:an finns det sevärdheter överallt.
tack ska du ha . ska genast kika på dessa tips. mina tanke är att ta 101:an vägen upp och sen en annan väg längre in när jag åker tillbaka.
5 jan. 2018 16:04
Citerat från Marulk:
@andreassofus , som brycecanyon ovan skriver, Lassen Vulcanic NP o Crater Lake....bilder här på RG , dock inte tillnärmelsevis som dina men kanske ett smakprov.
Föreslagen rutt, efter Yosemite fortsätt mot Sonoma/Napa, kör kusten 101/Hgw1, stanna till i Fort Bragg o fota på the Glass Beach. Vidare mot Eureka med avstickare genom Avenue of Giants. När vi körde här 2014 tvärsade vi efter Eureka in mot Redding Hgw 299. Det var utmed denna väg jag såg en vithövdad eagle 😊. Efter Redding och Lassen NP o sen via Mt Shasta o norrut mot Crater Lake. Förhoppningsvis har snön smält så du kan köra hela vägen runt kratern.....det kunde inte vi 🙄
Sen är hela Oregon kusten helt magiskt vacker. Föredrar den mot den mer berömda sträckan SF-LA
Kommer du längre norrut i Oregon har du fantastiska vattenfall utmed Colorado floden strax öster om Portland
Härligt med reseplanering . Ser fram emot dina bilder
tack för dina tips också. Jättebra att du nämnde vattenfallen. Har hört att det ska finnas fina sådana i oregon, men vittre inte var . ska googla lite på colorado river och oregon :)
6 jan. 2018 14:16
Citerat från Marulk:
https://www.travelportland.com/article/multnomah-falls/
Multnomah waterfalls 💧
tack för det tipset. ser ju jättefint ut där :)

Angående Portland. Är det ett bra utgångsställe för några dagar? finns det mycket att se naturmässigt runt omkring där?
Eller det kanske är jobbigt att ha som utgångsställe med tanke på storleken på staden?
Av Marulk
6 jan. 2018 18:08
Vi stannade bara två nätter o dessutom utanför Portland, vilket vi sedan ångrade. Hela Oregon är fantastiskt vackert. Strax utanför ligger Mt Hood som dessutom syns som vy från Portland. Staden ska vara helmysig med många trevliga lokala bryggerier o tillhörande pubar. Vi ska definitivt tillbaka o utforska staden närmare. Att köra utmed Columbia river var väldigt vackert. Dessvärre hamnade vi på ’fel’ sida och missade därför de fantastiska vattenfallen. På andra sidan floden är Washington state. Där har du den aktiva vulkanen StHelena som hade utbrott så sent som 2008. 1980 var det ett stort utbrott som dessvärre kostade några människor på plats bla en filmare. Sök på youtube men det är grymt. Vi hade dessvärre dimma o regn så det blev inget besök längre upp på vulkanen.
Med tanke på din resplan så kanske ett inrikesflyg från Portland kan vara att föredra så slipper du köra tillbaka igen även om I5 är bra väg men lite tråkigt kanske o mata mil.
Inte det minsta avis på din resa 🙄😉
2 feb. 2018 10:31
Citerat från Marulk:
Vi stannade bara två nätter o dessutom utanför Portland, vilket vi sedan ångrade. Hela Oregon är fantastiskt vackert. Strax utanför ligger Mt Hood som dessutom syns som vy från Portland. Staden ska vara helmysig med många trevliga lokala bryggerier o tillhörande pubar. Vi ska definitivt tillbaka o utforska staden närmare. Att köra utmed Columbia river var väldigt vackert. Dessvärre hamnade vi på ’fel’ sida och missade därför de fantastiska vattenfallen. På andra sidan floden är Washington state. Där har du den aktiva vulkanen StHelena som hade utbrott så sent som 2008. 1980 var det ett stort utbrott som dessvärre kostade några människor på plats bla en filmare. Sök på youtube men det är grymt. Vi hade dessvärre dimma o regn så det blev inget besök längre upp på vulkanen.
Med tanke på din resplan så kanske ett inrikesflyg från Portland kan vara att föredra så slipper du köra tillbaka igen även om I5 är bra väg men lite tråkigt kanske o mata mil.
Inte det minsta avis på din resa 🙄😉
Oj , har missat att du skrivit här. ber om ursäkt för sent svar. Jättebra tips du kommer med. Portland låter som en fantastisk plats och funderar på att stanna där några dagar och sen fota runt omkring där. Prova på god öl från lokala bryggerier låter också väldigt kul då jag har ett litet ölintresse också. :)

Vulkanerna låter helt klart intressant. Har sett bilder på dom och speciellt mt Hood som ser väldigt fint ut.

Eftersom jag har hyrt bil under hela resan så är det inte aktuellt med inrikesflyg. Gillar dessutom att köra bil och ser det som en del av resan :)
9 feb. 2018 10:52
Canon Beach I Oregon, ligger ungefär 2h från Portland. Väldigt vackert och en berömd strand med en väldigt stor klippa. Rekommenderas, sköna naturupplevelser på vägen dit med höga berg.
Portland Downtown är lite skumt med en hel del ruffiga områden, staden i sig har ju vissa sevärdheter men man behöver nog inte spendera mer än 1-2 dagar i staden själv.
Multnomah Falls är fantastiskt vackert men rätt turistiskt, kommer vara väldigt mycket besökare där..