Resrutt

Av Hannape
21 aug. 2011 07:44
Visningar: 506
Jag och min sambo ska åka till Thailand i januari och vi är inte alls säkra på resrutten. Vi vill hinna se mycket men ändå inte behöva stressa igenom alla ställen. Vi är ute efter lite kulturellt, mycket sol och lite äventyr. Vi kommer flyga till Koh Samui och till Krabi så det blir inte allt för mycket tid som försvinner på buss eller tåg..
Vi har två förslag, vilket tycker ni låter bäst?

Alt 1:
4-5 resa till Bangkok
6-8 januari Bankgkok med bla shopping
9-15 Pattaya
16-28 Koh Tao, Koh Phangan och Koh Samui
29 Åka till Bangkok
30 Hemresa

Alt 2:
4-5 resa till Bangkok
6-8 Bangkok
9-13 Pattaya
14-21 Koh Tao och Koh Phangan
22-28 Krabi med utflykter eller övernattning på Phi Phi/Aou nang
29 Åka till Bangkok
30 Hemresa
21 aug. 2011 10:03
Strunta i Pattaya om ni inte vill ha världens röj (och se tokmycket prostitution) och se till att avsluta med några dagar i Bangkok för shopping. Dels för att slippa släpa på allt men också för att man är säkrare på att pruta efter några veckor i Thailand. Är ni bleka/vita syns det lång väg att ni är nyanlända och blir lätt lurade... Tyvärr sant.

Koh Samui (ex Chaweng beach) är partyön liksom Koh Phangan som har sina" full moon partyn"... (finns på nätet vilken dag i månaden det är). Det är mycket fulla och galna engelmän på Koh Samui som är deras partyö nr 1.

Phi Phi är också en partyö för unga men förövrigt rena kloaken och har gjort sitt för länge sedan.

Kultur finns i överflöd i Bangkok - ladda ex ner Vagabonds reseguide (gratis) om Bangkok. Spendera minst tre nätter i Bangkok eller mer om ni aldrig har varit där förut. Bangkok är stort, intensivt och avnjuts bäst i små portioner! Boka gärna ett hotell med pool!
21 aug. 2011 10:15
Hej

Alt 3 ;-)

4-5 resa Bangkok
6-19 Koh Samui-Koh Phangan-Koh Tao, med diverse dagsutflykter
20-26 Krabi...Phi Phi/Ao Nang utflykter eller övernattning!
27-29 Bangkok med shopping mm
30 Hemresa

Hör av er om ni vill ha tips på boenden under eran resa, samt olika sevärdheter/utflykter!

Om jag skulle välja ett av era alternativ skulle jag nog slå till med alt 1

Mvh/Muangthai
Av Hannape
21 aug. 2011 10:35
Anledningen att vi vill till Pattaya är att min sambo har avlägsna släktingar där, så det kan vi inte stryka.

Jag har läst på flera ställen att öarna kring Krabi är för turistiga och inte så bra längre som man ser på alla bilder, är det sant? Hur är era erfarenheter? Funderar på om det är Krabi-delen vi ska skippa men om det är något som bara finns där vill vi kanske inte missa det.

Vi vill under resan snorkla (eventuellt dykkurs beroende på resrutt), shoppa, rida elefant, gå på tigerzoo eller något akvarium, någon typ av jeepsafari och åka på diverse båtutflykter för mycket sol och bad.
Nu kanske ni kan ge mer hjälp när ni vet vad vi vill göra :)
Av Pelle77
21 aug. 2011 10:36
Citerat från muangthai:
Hej

Alt 3 ;-)

4-5 resa Bangkok
6-19 Koh Samui-Koh Phangan-Koh Tao, med diverse dagsutflykter
20-26 Krabi...Phi Phi/Ao Nang utflykter eller övernattning!
27-29 Bangkok med shopping mm
30 Hemresa

Hör av er om ni vill ha tips på boenden under eran resa, samt olika sevärdheter/utflykter!

Om jag skulle välja ett av era alternativ skulle jag nog slå till med alt 1

Mvh/Muangthai
Håller med här. Skippa Pattaya och besök Samui och öarna norr därom. Bra mix av fina stränder, shopping, snorkling och utflykter. Bangkok tas med fördel sist då man orkar med att gå i varuhus. Har själv startat i Bkk direkt efter ankomst och en dag går bort till att ställa om tiden (=sova).
I Januari skulle jag (om jag även skulle besöka västkusten ta västsidan först, sedan Samui då monsunen kan hänga kvar lite till sena december). Januari "ska" vara en bra månad på Samui men starta i Krabi, ta sedan Samui och avsluta i världens bästa huvudstad.
Av Mape
21 aug. 2011 10:54
Hej

Ta er ner till Rayong området och Ban Phe när ni är i Pattaya,här finns mycket att se och stränder mil efter mil vädret är också det bästa i Thailand enligt statistiken.
Angående Pattaya på ont och gott,det onda vet vi redan det är en del av Thailand,vi inte kan göra mycket åt,det goda är att strax utanför och runt omkring finns också mycket sevärt, särskilt för barnfamiljer stora anläggningar typ Vattenland,parker,frukträdgårdar m.m Och givetvis alla golfbanor.

se gärna på www.mabelhouse.se hur vi har det i Rayongområdet. Trevlig Thailandsresa
Av Hannape
21 aug. 2011 11:41
Ska vi kanske ta ordningen Krabi, Koh Phangan/Koh tao, Pattaya och sist Bangkok?
Eller ska vi börja med Pattaya, sen till Krabi, vidare till Koh Phangan/Koh tao och sen avsluta med Bangkok?

För som sagt vill vi inte skippa Pattaya. Vad är det som inte får missas på Krabi och öarna där omkring, något som bara finns där att se? Funderar på om vi kanske inte behöver åka dit om vi ändå kan se det på Koh Samui.
Av Bent
21 aug. 2011 12:55
Hej!

Det är stor skillnad på naturen i Krabiprovinsen jämfört med Koh Samui. I Krabi är det mer kuperad terräng och det finns många små stränder mellan häftiga färggranna klippor och många fina öar att åka dagsturer till, bl a James Bondklippan. På Koh Samui är det mera slätt med långa fina sandstränder, man kan även göra dagsutflykter till Koh Phangan Koh Tao för fin snorkling. Elefantridning finns också på Samui.
Av Hannape
21 aug. 2011 15:05
Bente, vilken rutt tycker du vi ska ta? I vilken ordning?