Resa till Thailand utan att ha bokat hotell.

24 feb. 2013 17:19
Visningar: 3977
Hej
Jag har alltid varit så ''anti'' Thailand pga. Tsunamin, osv.. men nu har jag och min pojkvän fått erbjudande av några kompisar om en resa till Thailand där vi endast har flyg dit och hem, men alltså inga hotell. Så jag undrar om det är någon som kan förklara om det är svårt att få tag i hotell när man kommer dit? Vi ska landa i Bangkok den 9 Mars isånt fall, och är det någon som vet om det är svårt att ta sig till de fina stränderna och hotellen därifrån? Vill gärna inte flyga ''inom'' landet, tänkte om det kanske gick buss, eller att ta taxi.. Tacksam för svar!! / Extremt nojig och orolig tjej..
Av Annl
24 feb. 2013 19:24
Har inte varit i Thailand men din fråga är ju generell och därför svarar jag.

Varför slösa tid på att leta boende när ni är på plats? Tänk på hur mycket tid det tar hemmavid när man ska kolla efter hotell. Varför inte lägga den tiden till att njuta av och uppleva resmålet?

Dessutom kan det ju vara viktigt att få ett hotell som har en godtagbar standard och det är ju lättare att kolla att det är så om du söker boende hemifrån. Vad jag tänker på är t.ex. att elstandarden inte är densamma som här hemma och det har ju hänt några vansinnigt tragiska olyckor där ungdomar avlidit till följd av bristande elsäkerhet (duschen har blivit strömförande).

Finns ingen anledning att vara nojjig och orolig om du bara gör en noggrann research innan ni reser och därmed har koll på läget.

Du skriver att du inte vill flyga inrikes utan hellre åka buss eller taxi eller liknande. Vet inte om du också läst det men jag har i alla fall läst att trafiken är en stor riskfaktor i Thailand och där sker mycket olyckor. Om det verkligen är så vet jag som sagt inte eftersom jag inte varit där men jag vet att motsvarande påståenden i länder som vi besökt inte har stämt enligt min uppfattning, tex Vietnam. Men allt är ju beroende på hur man själv uppträder i trafiken och om man tycker att det är OK att vara en "trafikpolis" som ligger i vänsterfilen och vägrar att släppa förbi andra bakomvarande trafikanter bara för att man själv kör i högsta tillåtna hastighet, vilket många svenskar gör.

Jag är övertygad om att ni kommer att få en toppenresa och reka lite innan så blir det ännu bättre.
Av Pelle77
24 feb. 2013 19:40
Thailand är ett av världens enklaste länder att resa inom. är det något de är experter på så är det att kunna ordna transporter. Hotell drösar det av och ni kommer ner när högsäsongen är på väg att svalna lite så det kommer inte att bli något problem med att hitta boende.

Alla är vi olika. En del vill gå runt och kika innan de bokar och ha helt fritt var man hamnar. Jag vill reka hemifrån och ha sånt klart så man slipper ödsla tid på att ränna runt och leta.

Och du, flyg! Om du kan ta dig TILL Thailand så åk inrikesflyg så spar du massor av tid. Air Asia har väl vunnit "bästa lågprisbolag" flera ggr om jag inte minns fel. I mars är det bra väder i hela landet så det är bara att välja och vraka. Själv gillar jag Samui. Även Koh Chang är trevligt och dit kan du åka taxi (tar väl 5 timmar från Bkk.

Bra hotellsidor är booking, sawadee och agoda.

Missa inte huvudstaden. Jag har varit där + 10 ggr och längtar alltid tillbaka.

Trevlig resa!
Pelle
24 feb. 2013 20:29
Tack för era svar och att ni tog er tid! Det kanske är bäst att boka hotell hemifrån då? Och ta oss dit när vi kommer till Bangkok, men då är alltså flyg det bästa.. men om vi väljer taxi, vet du/ni vad det kan kosta ungefär i svenska kronor? Och tack för tipsen på stränder och platser. Vilken är den finaste stranden/ den med mest hotell vid förresten? Om någon vet det!

Mvh Gabriella
Av Hille2
24 feb. 2013 21:05
Citerat från gabbieklund:
Tack för era svar och att ni tog er tid! Det kanske är bäst att boka hotell hemifrån då? Och ta oss dit när vi kommer till Bangkok, men då är alltså flyg det bästa.. men om vi väljer taxi, vet du/ni vad det kan kosta ungefär i svenska kronor? Och tack för tipsen på stränder och platser. Vilken är den finaste stranden/ den med mest hotell vid förresten? Om någon vet det!

Mvh Gabriella
Är det till Koh Chang ni tänker er så går det buss från flygplatsen, det tar ca 4 timmar. Bussarna är nya och fina och kostar ca 250-300 bath. Då kommer ni inte in till Bangkok över huvud taget men Bangkok är oftast bäst som avslutning på resan om man är ovan vid värmen. Skulle tro att taxi kostar kring 5000 bath(har inte åkt själv men hört vad andra fått betala). Bussarna släpper av er vid färjeläget, på ön väntar songtaews för att ta er vidare. Om ni landar så det passar in med någon av bussarna så tjänar ni inte mycket tid på att flyga såtillvida att inte flyget går samtidigt. Ni ska ju både checka in och ut samt ta er från flygplatsen i Trat till Koh Chang också.
Den här tiden på året är det inga som helst problem att ordna boende på plats, men man kan ju boka 1-2 nätter i förväg för att slippa leta första dagen då man är trött efter resan. För att hitta rätt strand så rekommenderar jag er att söka runt lite i detta forum och i andra med. Det beror ju på vad ni är intresserade av - fest eller lugn och ro, shopping, äventyr, hur ni vill att stranden ska se ut osv. Köp eller låna en guidebok för att se hur landet ser ut, var öar och andra platser ligger. Men kom ihåg att guideböcker alltid är dåligt uppdaterade vad det gäller priser mm.

Som tidigare sagts - Thailand är extremt lätt att resa i och boende behöver ni absolut inte oroa er för att hitta.
Ska väl tillägga också att jag själv undviker att åka taxi eller minibuss i Thailand om jag inte måste, de kör oftast som galningar. För min del blir det helst tåg eller stor buss som jag upplever som mycket säkrare.
Av Tubbe
25 feb. 2013 00:24
Hej Gabbleklund.

Thailand är inte så farligt som visa vill göra gällande här på RG.
De som har varit på plats på ett resemål har stor fördel mot gentemot generella råd från de som inte har varit på plats. Sen kan man undra vad svenskarnas trafikvanor har med Thailand att göra.

Kan det vara lättare att boka hemifrån ? Det är inte säkert. Precis som Pelle skriver är vi alla olika.
Jag förespråkar att söka på plats, alternativ boka 1-natt hemifrån.
Det du ser är några bilder som kan vara flera år gamla. Recensionerna är iof hjälp till en viss del.
Det är dessutom ganska roligt att söka hotel på plats. När ni hitta något trevligt hotel och så sätt er utanför och fråga någon gäst som bor där vad det tycker.........väldigt enkelt och oftast billigare.Och är det under lågsäsong är det billigare.

Ett värre senarie är i så fall är att Ni bokar hotel hemifrån som ni inte gillar och måste bo där resten av tiden.
Misstänker att Ni söker en plats med härlig strand och bra shopping?

/ R
25 feb. 2013 01:40
Skulle stannat i Bangkok ca 3 dagar antingen i början eller slutet av resan. Res sen ner mot Trat, finns fina både större och mindre öar där, närmast från BKK är ön Koh Samet!

Koh Chang, Koh Mak, och Koh kood bilvägen från Bangkoks flygplats+båt. Skulle bokat de första nätterna hemifrån beroende var ni vill starta.
Av Dazind
25 feb. 2013 09:17
Hej!
Att resa i Thailand är väldigt enkelt. Bussar går mest hela tiden och överallt, de är även riktigt fina bussar. Billigt är det, men klart man tjänar tidsmässigt på att ta flyg. Flygplanen är moderna och fina och man behöver inte oroa sig för att flyga inom Thailand.
Jag skulle aldrig boka hotell i Thailand i förväg (kanske bara första nätterna när man är trött efter en lång flygresa), det finns så mycket att välja på och det finns mycket att välja på. Man behöver inte gå runt länge alls och leta. Enda gångerna jag har haft lite problem är kring jul och nyår. Varför låsa upp sig så mycket genom att boka ett hotell hemifrån? Tänk om man inte alls gillar ön eller hotellet och bokar in sig flera nätter. Jag brukar endast boka en natt i taget och se hur det känns på morgonen när jag vaknar. Bilderna som oftast läggs upp på Internet kan ha legat där sen många år tillbaka, och det är ju inte ens säkert att ni får rummet som är på bilden. Så gå runt på plats och leta och se till att få kika på just erat rum innan ni bestämmer er. Men visst kan det vara bra att läsa på lite hemifrån och veta vart man ska gå och leta. Det finns så mycket fler hotell att välja av på plats också, långt ifrån alla finns på Internet.
Av Annl
25 feb. 2013 11:26
För god ordnings skull kan det vara på sin plats med några förtydliganden då jag tydligen uttryckt mig oklart:

Mitt generella svar handlade om att svara på frågan om huruvuda hotell med fördel bokas hemifrån eller på plats. Svaret jag gav var mitt och det har inte något alls med att göra huruvida man besökt ett land eller inte. Om det däremot hade handlat om faktakunskaper om Thailand hade det däremot varit en helt annan sak och då hade jag hållit med dig om att det är värdefullare att få tips av någon som varit på plats.

Naturligtvis har svenskarnas trafikvanor med Thailand att göra på det sättet att du ju påverkas i din bedömning av hur thailländarna kör beroende på hur du kör själv - det ligger ju så att säga i betraktarens ögon.
Citerat från tubbe:
Hej Gabbleklund.

Thailand är inte så farligt som visa vill göra gällande här på RG.
De som har varit på plats på ett resemål har stor fördel mot gentemot generella råd från de som inte har varit på plats. Sen kan man undra vad svenskarnas trafikvanor har med Thailand att göra.

Kan det vara lättare att boka hemifrån ? Det är inte säkert. Precis som Pelle skriver är vi alla olika.
Jag förespråkar att söka på plats, alternativ boka 1-natt hemifrån.
Det du ser är några bilder som kan vara flera år gamla. Recensionerna är iof hjälp till en viss del.
Det är dessutom ganska roligt att söka hotel på plats. När ni hitta något trevligt hotel och så sätt er utanför och fråga någon gäst som bor där vad det tycker.........väldigt enkelt och oftast billigare.Och är det under lågsäsong är det billigare.

Ett värre senarie är i så fall är att Ni bokar hotel hemifrån som ni inte gillar och måste bo där resten av tiden.
Misstänker att Ni söker en plats med härlig strand och bra shopping?

/ R
Av Annkan
25 feb. 2013 15:28
Hej.

Mitt tips: Om ni vet vart ni ska så boka dom 3-4 första dagarna hemifrån så ni kan koppla av när ni kommer ner,
Sen är det bara & boka vartefter man vill när man väl är på plats.

Har varit där alla vintermånader & det är inga problem & få tag på hotell.

Lycka till & trevlig resa !!

//Anka
Av Tubbe
25 feb. 2013 15:56
Citerat från annl:
För god ordnings skull kan det vara på sin plats med några förtydliganden då jag tydligen uttryckt mig oklart:

Mitt generella svar handlade om att svara på frågan om huruvuda hotell med fördel bokas hemifrån eller på plats. Svaret jag gav var mitt och det har inte något alls med att göra huruvida man besökt ett land eller inte. Om det däremot hade handlat om faktakunskaper om Thailand hade det däremot varit en helt annan sak och då hade jag hållit med dig om att det är värdefullare att få tips av någon som varit på plats.

Naturligtvis har svenskarnas trafikvanor med Thailand att göra på det sättet att du ju påverkas i din bedömning av hur thailländarna kör beroende på hur du kör själv - det ligger ju så att säga i betraktarens ögon.

Hej Annl
Ja, och jag kan inte först varför ett generellt svar när Gabbi skriver klart och
tydligt att de ska till Thailand. Kan inte tycka att det är speciellt hjälpsamt med information som inte är aktuellt till deras resemål.

Angående din syn på den Thailändska trafiken ( trots att du inte varit där) så är din liknelse
Citat ”trafikpoliser” som ligger i vänsterfilen vägrar att släppa förbi andra trafikanter, ………vilket många svenskar gör. Så kan man undra vad den informationen kan hjälpa till med.

Lite mer väsentlig information kan vara att vänstertrafiken bör de vara speciellt uppmärksamma på. Har själv avverkat ett hundra tal mil i Thailand och Kambodja och själva körningen kommer man snabbt in i.
Andra risker är t.ex. när man ska korsa en gata och tittar på fel håll. När taxi chaffisar kör fort så är det inga problem att be dem sakta ner. Således handlar det inte om Svenska trafikanter som leker trafikpolis.

Med all respekt för ditt engagemang, man behöver inte var med i alla trådar utan det är viktigt med väsentlig och korrekt information.

/ R
Av Hille2
25 feb. 2013 16:34
Visst har det väl hänt nån gång att man fått en taxi- eller minibusschaufför att sakta in. Men jag har också varit med om rena mardrömsresorna där man stel av skräck har klivit ut ur bilen och lovat sig själv att aldrig åka på detta sätt någon mer gång....
Av Tubbe
25 feb. 2013 16:48
Citerat från hille2:
Visst har det väl hänt nån gång att man fått en taxi- eller minibusschaufför att sakta in. Men jag har också varit med om rena mardrömsresorna där man stel av skräck har klivit ut ur bilen och lovat sig själv att aldrig åka på detta sätt någon mer gång....
Finns såklart undantag. Och normalt så blir hastigheten nästa alltid för hög i början, men säger man till
så har i alla fall jag haft " turen" att de har saktat ner. Hoppar man av så får de inga pengar ..............
Numera har jag personliga kontakter i branschen så det är inga problem för mig och vänner.

/ R
Av Hille2
25 feb. 2013 16:57
Citerat från tubbe:
Citerat från hille2:
Visst har det väl hänt nån gång att man fått en taxi- eller minibusschaufför att sakta in. Men jag har också varit med om rena mardrömsresorna där man stel av skräck har klivit ut ur bilen och lovat sig själv att aldrig åka på detta sätt någon mer gång....
Finns såklart undantag. Och normalt så blir hastigheten nästa alltid för hög i början, men säger man till
så har i alla fall jag haft " turen" att de har saktat ner. Hoppar man av så får de inga pengar ..............
Numera har jag personliga kontakter i branschen så det är inga problem för mig och vänner.

/ R
Ja, sen har det säkert en viss betydelse om resenären är man eller kvinna också skulle jag tro...kärringar behöver man inte lyssna på ;)
Av Bibby
25 feb. 2013 19:08
Som den ordningsamme och korrekte medlemmen jag är så tar jag tillbaka tråden till där den hör hemma.

Fri från folk som måste spamma all trådar utan att veta nåt överhuvudtaget, fri från OT, fri från "bucket & spade people".

Det beror givetvis på vart du åker men nån natt att starta med skadar ju inte. Tycker Tubbe är klok med sina råd.
Personligen bokar jag gärna samma hotell i LOS men mest beroende på att jag känner till de kvarter jag brukar bo i, men som nybörjare, så är det ju perfekt att prova sig fram.

Lycka till och ha en grym resa!!!
25 feb. 2013 19:47
Såklart du ska åka till Thailand!
Går alldeles utmärkt att åka utan att ha bokat boende i förväg, finns mycket att välja mellan i olika prisklasser. Vilken tid anländer ni i Bangkok? Hur länge stannar ni i Thailand?Om ni anländer tidigt på dagen så kan ni åka direkt till tex Koh Chang med buss vilket tar ca 4 timmar. Anländer ni på kvällen så kan ni välja att boka ett hotell i Bangkok och sedan ta bussen nästkommande dag, men det är helt upp till er :). Om ni mot förmodan åker till Koh Chang så kan jag rekommendera ett boende som heter White Sand Beach Resort och som ligger precis på stranden White Beach, där sol och uppnedgångarna är helt fantastiska! Bara att gå några meter så är man i vattnet. Jag bodde där för 1 år sedan. Kolla här: http://www.whitesandbeachresort.net/rooms.html. Men det finns även mycket annat boende.

Innan ni reser hem till Sverige så rekommenderar jag att stanna några dagar i Bangkok för lite (mycket) shopping, kolla på utsikten över Bangkok på hotellet Biokey Sky (84:e våningen), och ta en drink på Lebua Sky Bar, som också erjuder en helt otrolig utsikt över Bangkok från 65:e våningen. Rekommenderar även att bo där.

Hoppas ni får en trevlig semester
26 feb. 2013 16:26
Hej,
Mina tips: boka alltid första natten hemifrån, det underlättar en hel del när ni kommer fram. Koh Lipe och Raya Island utanför Phuket är definitivt värda ett besök.
Av Tubbe
26 feb. 2013 22:53
Hej igen Gabriella

Ni landar i Bangkok och har då Hua Hin, Rayong, Ban Phe ,Koh Samet och Koh Chang inom ett hyfsat avstånd med fina och billiga bussar.

Om Ni är intresserade av bra strand så ligger Koh Samet bäst till. Men också ett hyffsat drag på kvällarna. Ban Phe är lite mer av Thailand än de andra orterna. Rayong har bäst shopping, och Chang lite blandat. Frågan är vad som lockar mest.
Hua Hin har jag inte besökt.

Anni

Jag vet att Du vill väl, men "trådarna" blir oläsbara.
Dina tre senaste inlägg handlar inte om trådstartarens fråga. Enbart kommentarer mot andra medlemmar.
Du kan väll försöka hålla dig till ämnet som är .......Resa till Thailand utan att ha bokat
Allt annat är faktiskt ointressant i just denna tråden Har Du åsikter om andra medlemmar så välj PM, då blir "trådarna" inte så svårlästa.

Mvh Tubbe
Av Hille2
27 feb. 2013 08:51
Citerat från tubbe:
Hej igen Gabriella

Ni landar i Bangkok och har då Hua Hin, Rayong, Ban Phe ,Koh Samet och Koh Chang inom ett hyfsat avstånd med fina och billiga bussar.

Om Ni är intresserade av bra strand så ligger Koh Samet bäst till. Men också ett hyffsat drag på kvällarna. Ban Phe är lite mer av Thailand än de andra orterna. Rayong har bäst shopping, och Chang lite blandat. Frågan är vad som lockar mest.
Hua Hin har jag inte besökt.

Anni

Jag vet att Du vill väl, men "trådarna" blir oläsbara.
Dina tre senaste inlägg handlar inte om trådstartarens fråga. Enbart kommentarer mot andra medlemmar.
Du kan väll försöka hålla dig till ämnet som är .......Resa till Thailand utan att ha bokat
Allt annat är faktiskt ointressant i just denna tråden Har Du åsikter om andra medlemmar så välj PM, då blir "trådarna" inte så svårlästa.

Mvh Tubbe
Tror också att östkusten från Bangkok - Koh Chang med omnejd skulle passa er. Dessutom medger den rutten att man kan stanna till på vägen och därmed besöka flera platser. Och skulle man trivas väldigt bra på en plats så kan man ju helt enkelt stanna där och strunta i de andra ;) Det är också en av anledningarna till att jag tycker att det är dumt att boka i förväg.
Vad det gäller Hua Hin så brukar jag stanna till där ibland under 1-2 nätter. Tycker själv inte att det är något vidare, bortsett från att shoppingen är bra, och tror inte att det passar så bra för ungdomar då det är mest medelålders skandinaver som åker dit. Dessutom blir det ganska dyrt om man vill bo vid havet då de hotell som har hyfsade priser ligger inne i staden.
Bara en kort kommentar till Anni; mitt inlägg som du länkat till ovan avsåg endast att det möjligen kan vara svårare att påverka taxins hastighet i Thailand om man är kvinna. Avsikten med det var att lämna en kommentar om trafiksäkerheten i Thailand och inte att dra igång en lång rad med OT trådar som inte har något med TS frågeställningar att göra.
Av Reseguiden - Medlemssupport
27 feb. 2013 13:57
Hej,

Vi har valt att dölja några av inläggen i den här tråden. Precis som Tubbe skriver ovan hänvisar vi personliga diskussioner mellan medlemmar som inte rör diskussionens ämne till privata meddelanden.

Åter till ämnet, hotell och transport i Thailand.. :-)

//Vi på Reseguidens Medlemssupport
27 feb. 2013 14:08
Ang. Bangkok kan jag säga att man bokar bäst hotell genom att att ta en taxi och kolla lite hemma innan och sen åka till hotellet och be att få kolla på rummet. Så gjorde vi och det var toppen, då blev man nöjd från första dagen. Vi stannade en vecka i Bangkok och där fanns en hel del kul att se också innan man kanske far ut till andra ställen. Åk båt liksom våra tunnelbanor, man kliver på och av hemma hos folk längs stränderna och går genom deras hem i stort sett. Jättekul! Och att åka tuk tuk är superkul fast man kan ju gärna ha skydd för munnen om man har svårt för avgaserna...:)
Besök kungliga palatset, shoppingcentrum, krokodilpark, besök de häftiga hotellen (om man är intresserad av häftiga byggen som jag...:), The Moon Bar på taket av hotell Banyan Tree Bangkok.
Vi var också på en av världens största restaurang (1992 i Guniess Rekord) där det underhölls från 7 olika scener och vi satt i egen båt. Vår vän Mr Sing hade med sig en hela whiskey som han satt ner mitt på bordet och sen fick han beställa efter att vi inte kunde bestämma oss, De har över 1000 rätter i en tjock bok och servitörerna åker omkring på rullskridskor. Kanske lite turistigt men lite kul var det och häftigt.http://www.royal-dragon.com/foodpromotion.htm
Det var bara lite tips om Bangkok.
Lycka till.
Mvh Eva