Resa i Asien 1 månad

Av Linuse
8 jan. 2017 17:22
Visningar: 2230
Hej!

Jag och min kompis har tänkt resa bort en månad runt oktober/november till framförallt Thailand men även någon av de närliggande länderna (Vietnam, Kambodja, Indonesien/Bali). Vi har en budget på 50 000kr sammanlagt, men har har möjligen att spara lite mer tills dess resan bär av. Hur låter den summan? Är det för mycket eller lite? Vi planerar inte att bo eller åka på det allra lyxigaste sättet, men inte heller det enklaste då detta är en resa vi vill njuta av genom att ta det lugnt och uppleva platser man aldrig gjort innan.

Vi har lite frågor om detta som vi vore tacksamma om vi fick svar på😊

Vilka länder är lättast att kombinera med Thailand? Hur ska man lägga upp planeringen så som flyg, hotell och transport mellan länderna? Vad finns det för tips på vad man måste se och göra i Thailand och de andra länderna som du rekommenderar så som öar och utflykter?😊

Vi har märkt efter att ha läst på lite att visum är en detalj många undrar kring, och så även vi. Är det omständigt och krävande?

Tack på förhand för svar!!
/Linus med kompis 😉
11 jan. 2017 13:38
Hej Linus, har ni 50K var eller tsm?
Visum behöver ni bara bry er om ifall ni skall stanna Längre än 1 månad i landet. Det är ganska lagom med 30 dagar i Thailand eller för en resa runt om där.
En vecka går för fort och två med anser jag.
Kambodja påminner ju om Thailand och gränser ju landvägen med, där kommer man undan billigt så antar ni vill ha mycket för pengarna eftersom ni reser till Thailand. För 50 tusen klarar ni er jättebra.
Flyg kanske kostar 7tusen fram o tillbaka i normala fall. Sedan skall ni ju flyga inrikes med antar jag eller från Thailand till något mer land. Men avrunda uppåt och säg att ni flyger mycket så kostar det 20K var. Väljer ni ett fräscht lite lyxigare boende för 1000 kr natten för ett rum blir det 500 kr var. Ta 500 kr gånger 30 dagar vilket blir 15 tusen kr var. Då är vi uppe i 35K. Sedan äter ni kanske för i snitt 100 kr dag. Säg 4000 kr mat i månaden. Sedan 10 K på övrigt som taxi, nöjen, fest , massage , dykning osv.
Enklast och vanligast är att flyga till Bangkok, Phuket eller Krabi och börja er resa där =)
Av Xch0
11 jan. 2017 16:39
Tror ni behöver ca 50 - 90 tusen per person beroende på hur mycket ni ska röra er, göra etc.

Skapa ett excel dokument och anta att det kommer bli dyrare än vad ni tänkt för extra avgifter förekommer alltid.

Saker ni kanske inte tänkt på är att vissa Asiatiska länder kräver visum. Till Kina så måste man ansöka om Visum (kostar ca 1200kr) om man stannar längre än 72h, VIetnam behöver ni inget visum om ni stannar mindre än 14 dagar.

Vaccin mot hepatit A samt andra sjukdomar som finns i områdenen ni väljer att åka till är en extra kostnad.

Väderförhållande vissa delar av asien kan ha rätt hårda väder under vissa månader, då avråds det att åka dit.

Terror, händelser och pågående demonstrationer påverkar eran resa.

T.ex Dog kungen i Thailand nyligen och flera butiker/affärer/trafiklinjer gick och hade inte öppet som vanligt.

Så här såg min OTROLIGT mysiga resa till Island ut på ett excel dokument:
https://s27.postimg.org/dghsg612b/Capture.png

Lite länkar som kan vara bra:
Plannering:
docs.google.com
Förhållande, rekommendationer för varje land:
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/
Hotel:
Airbnb
Hostelworld
Expedia.... etc alla kända bokningsbolag.

Vaccin kostnad:
Sveavaccin

Lycka till !

TL:DR?
PLANNERA MYCKET, GÖR EN BUDGET!

PS. Vart lite slarvigt skrivet, men men... J*kla förkylning!