Rekommenderar ni att ta med barnvagnen till Bali?! Barnmat?

Av Tilda8
20 feb. 2010 23:05
Visningar: 2707
Nu har vi bokat vår 6 veckor långa resa i sommar till Bali. Vi har då en 9 månader gammal dotter med oss och funderar på hur vi ska göra med barnvagnen?! En del säger att den bör lämnas hemma, men hur transporterar vi då henne lättast?! Någon som har erfarit detta eller ska vi ta med vagnen? Någon som vet vilken typ av barnmat (burk) som finns att köpa där nere? Andra saker vi bör tänka på?! Längtar!!!
Mvh
Matilda
Av Pomelo
19 mars 2010 10:55
Vi ska till Bali om 3 veckor med två små barn. Jag har samma funderingar om mat, vagn etc. Jag återkommer i maj så får du höra hur resan gick!
19 mars 2010 11:44
Hej, vi har varit på Bali varje sommar i 5 år nu. Det är nog fullkomligt hopplöst att dra en barnvagn på trottoarerna där då det är oerhört trångt + att det kan vara stora hål etc. På gatorna går inte heller att gå då det är oerhört tät trafik. Ni bör nog ha någon typ av bärsele med er istället, kanske helst en sådan där man har barnet på ryggen då det blir lite luftigare i värmen. Ni kan nog ta med en smidig paraplyvagn men den tror jag ni får bära när ni förflyttar er men ni kan ju ha henne sovandes i den om ni vill sitta på någon restaurang på kvällen eller ha henne sovandes i skuggan vid poolen etc.

Min dotter var 9 mån första gången hon var med på långresa till Thailand och vi bar henne nästan överallt. Däremot tyckte vi det var bra att lägga henne i vagnen på kvällarna + att hon ju då kunde sova så det är absolut inte bortkastat att ta med en smidig vagn med liggläge. Barnmat tror jag faktiskt inte finns vad jag kan påminna mig. När min dotter var liten fick hon ris, kokt kyckling, kokt fisk, yougurt, mosad frukt etc. vilket väl är vad små barn äter i den delen av världen. Något jag alltid tog med när min dotter var liten (12 år nu) var Majsvälling som är jättebra att ha om de skulle bli dåliga i magen, vanlig välling retar bara magen. Värmen i sig kan göra att de blir lösa, nu har ju bali ett betydligt bättre klimat för små barn än vad t ex Thailand har. Blöjor finns där men inte välling utan det är ju mer söta amerikanska mjölkersättningar. Fråga gärna på om sådant du undrar för vi har som sagt spenderat sammanlagt nästan 5 månader där under senaste åren.
19 mars 2010 12:42
Hej!

Jag var på Bali i somras med min syster och hennes ett-åriga son bla. Min syster hade med sig en resevagn eller var dom nu kallas. Det gick i alla fall hur bra som helst! Speciellt bra att ha när han skulle sova efter lunch och på kvällarna när vi skulle ut och käka så somnade han i vagnen!

Någon barnmat togs dock inte med. Precis som ovan skrev så fick han kokt ris, kyckling, yoghurt osv. Majsvälling tog dom också med sig!

Mvh
Johanna
Av Chagana
19 mars 2010 15:16
Hej!
Jag var där i somras och har ni en paraplyvagn som lätta kan fällas ihop och inte blir i vägen för er så ta med den.
Trottoarerna går lite upp och ner som vågor kan man säga=) och det är ofta stora hål mitt i. Trottoarerna är byggda ojämna för att
påminna människorna om att livet inte alltid är så lätt, det går upp och ner och är lite oväntat =)
men en sele hade nog inte varit helt fel heller i vissa situationer. Trafiken är jätte tät och de har inga direkta övergångsställen, dock är befolkningen väldigt vänliga och brukar på eget initiativ stoppa trafiken så att man kan gå över lugnt. Det finns även många trafikpoliser som dirigerar trafiken så att man kan korsa gatan.
Ang. barnmat så vet jag inte...

-Vad gäller pengar, försök att inte ha för stora valörer, de kan bli svåra att använda sig av då det krävs mycket växel från de ni handlar av.
-Ta inte för givet att det finns bälte i bilarna... det är något som mest används för syns skull...använd er av Bluebird taxi eller chaufförer som först visat att de har bälte då ni har en så liten med er. De har nog garanterat inte någon form av bilbarnstol.
-Vad gäller hotell så har ni kanske redan bokat? Om det är billigare hotell så kanske ni ska dubbelkolla vatten i badrum och ventilation. Många badrum är dessutom utomhus så att ni vet, men det är rätt mysigt;) En hög mur gör att det ändå blir privat.

Fråga gärna om du kommer på något mer du undrar över. Jag har lite bilder i mitt resealbum om du är intresserad.

ha det så bra!
Av Lena23
19 mars 2010 19:50
Vi hade inte klarat resan utan vår resevagn. Kuta- Sanur - Lovina - Obrd. Däremot funkar det inte på Lembogan där man går efter stranden. Visst, det är hål i vägen, men inte värre än att man kan paraera. vår dotter sov i vagnen när vi gick för att äta middag, när det svalnat ute lite- parasoll och myggnär ett måste. Ta en sliten vagn- vår var det fuktmögelprickar på, när vi kom hem av svett och fukt. Ang. mat så var vår dotter äldre- 16-18 månader och åt nudlar med kyckling utan kryddor, medtagen gröt - var bra att ha med. Yoghurt var dyrt att köpa. barnmat fanns det HIPP på Hardys varuhus, men inte så stort sortiment. Blöjor likaså, billiga bra inhemska, samt dyrare huggies. Hardys varuhus fanns i Sanur, Kuta och i singaraja, vilket var nära Lovina om ni planerar att vara på norra sidan.
Vi hade även med bärstol, men det var på tok för varmt för detta- användes endast en gång, men trots solskydd så täcker inte denna hela barnet när man är ute och går- ta med vagn istället! och om du har möjlighet -amma på- så du har reserven med dig! Ha en trevlig resa-
Av Tilda8
12 apr. 2010 19:26
Åh, toppetack för alla tips!! Vi återkommer om det är något annat vi undrar.
/Matilda
Av Pomelo
30 apr. 2010 10:37
Hej igen!
Vi har nu kommit hem från vår 3 veckors semester på Bali. Vi hade med oss en liten och lätt paraplyvagn och vi använde den jättemycket. Det var ju inte lätt att komma fram alla gånger, men det gick! Och på kvällarna sov babyn (10 mån) i den så vi andra kunde vara ute och äta på restaurang etc. Så jag skulle absolut rek. att ta med en lätt vagn! Det blir många lyft. Mycket trappor. Vi hade även en bärsele av märket BabyCompact med oss. Den är liten och luftig. Vi använde den bara då och då, mest när storebror var trött och ville åka vagn. Det finns fina gångvägar längs med havet åtminstone i Kuta och Sanor. Mysigt att kunna ta en långpromenad!
När det gäller färdig burkmat så var det ju inte lätt att hitta! Någon annan skrev att Hardys säljer Hipp burkmat, men inte i april 2010 i alla fall. De hade Heintz burkmat, 3-4 olika sorter och till det otroliga priset på ca 40 kr/burk!! Då valde vi att beställa barnportion på restaurang i stället. Det var ca 1/2 priset och 2 barn blev mätta på det samma gång. Vi hade dock med oss 15 stora barnmatsburkar från Sverige och det var jättebra att kunna snabbt ta fram en burk när det blev akut hunger när man var på utflykt. 2 burkar sparade vi till hemresan. Jag kollade barnmatsavdelningen även i Carrefour i Kuta och där fanns bara fruktpureer på burk.
Vi hade med oss gröt från Sverige (och även egen vattenkokare). En stor vitlökspress var jättebra att ha för att göra egen fruktpure. Den använde vi flera gånger / dag.
Till flygresan skulle jag ta med en liten handduk att skydda kläderna när man matar barnet. Det blir otroligt kladdigt!! Och mönstrade kläder för att fläckarna inte ska synas. Även en rulle hushållspapper hade varit bra att ha med sig...
Vi hade lite snacks även till babyn för att klara flygresan: Havrefras och Frebago- flingor och banan. Det är som godis för henne. Och några smörgåsrån och även Mariekex. Det var bra att kunna ta fram när det var för långtråkigt. Att äta lugnar de flesta barn!
Vi flög med Qatar och till hemresan fick vi 6-7 små burkar barnmat av flygväninnan. Otroligt bra!
Lycklig dig som har en Bali resa att se fram emot! Jag skulle kunna åka tillbaks någon dag. Vår resa med 2 småbarn gick otroligt bra, inte en liten släng av magsjuka eller något annat som hade kunnat förstöra resan.
Jag önskar dig en trevlig resa!
Av Tilda8
11 maj 2010 19:03
Tack Pomelo för utförliga tips!!! Trist med barnmatsburkarna....det var ju det vi hade hoppats på!
/Matilda