Re- entry

27 jan. 2016 14:41
Visningar: 57
Hejsan detta är säkert frågat tidigare men hittade inget!

Jag och två kompisar befinner oss för tillfället i Sihanoukville i Kambodja och ska resa till siem reap. Efter det hade vi planerat att åka till Bali men ändrat oss och tänkt åka till Thailand istället.

Grejen är den att vi ska till Thailand den 2 mars och flyger tillbaka till Sverige den 31 mars. Vi ska alltså dit senare men undrar om man måste skaffa något speciellt visum eller fungerar det att spendera 30 dagar i Malaysia och sedan åka tillbaka utan att skaffa något extra?

Alltså:
Thailand 3 feb- 18 februari
Malaysia 18 feb - 2 mars
Thailand 2 mars - 31 mars

Så är det något extra vi måste skaffa? Läst lite blandade saker!
Av Sierra
27 jan. 2016 18:44
Om ni flyger in i Thailand 3 feb och 2 mars behöver ni inte göra någonting då ni får 30 dagars uppehållstillstånd automatiskt. När ni är kommer till Malaysia får ni 90 dagar.

Om ni inte flyger in i Thailand får ni 15 dagars uppehållstillstånd (ankomst- och avresedag inräknad).
Av Lisen72
1 feb. 2016 10:30
Hej!
Lägger mig i diskussionen lite då jag inte heller hittar information......Det är andra gången vi reser till Thailand och har nu bokat resa dit i december, har hittat billig flygresa till Singapore. Har ännu inte bestämt om vi skall flyga till Krabi, Phuket ellet Langkawi. Om jag förstår rätt, får vi bara vistats i Thailand i 14 dagar då vi kommer från Singapore? Hade ingen aning om detta och vi som tänkt stanna i tre veckor!! Undrar nu om ni som är resvana kan tala om hur vi skall göra, behövs extra visum eller kan man betala något i Thailand. Om vi nu reser via Langkawi hade vi ju inte tänkt stanna så många dagar där utan sedan vidare till Koh Lipe och sedan uppåt till Koh Mook.
Tacksam för svar!

Mvh Lisen
Av Hille2
1 feb. 2016 12:24
Om ni ska flyga till Thailand får ni ju 30 dagars uppehållstillstånd.
Av Lisen72
1 feb. 2016 13:17
Tack! Nu blir jag lite lugnare!
Av Sierra
1 feb. 2016 14:02
Lisen72,

Om du flyger till Langkawi från Singapore får du 90 dagars uppehållstillstånd i Malaysia. När du sedan tar färjan över till Lipe får du 15 dagars uppehållstillstånd i Thailand.

Ni kan ju flyga till Krabi så får ni 30 dagar i Thailand och öluffa söderut och avsluta Thailandsvistelsen på Lipe innan ni åker över till Langkawi varifrån ni sedan flyger tillbaka till Singapore.

Gör ni så har ni inga problem med uppehållstillstånd.