Priser osv

8 aug. 2019 12:33
Visningar: 395
Jag ska till Chicago i November och ska vara där 6 nätter och åker ensam.
Frågan är räcker en resekassa på 17.000-20.000 kr för mig?

Ska mest gå runt och kika sen äta mycket "skräpmat" och dricka öl.
Det enda jag har planerat är att kolla på NHL och besöka ert bryggeri

Har du/ni något bra tips att dela med er så gör det snälla.
Av Birgere
8 aug. 2019 15:55
snabbmat o öl klarar du dig på $25-50 per dag
det som kostar är ju boendet, flyget o biljetterna.

Klä dig varmt och ha vindtäta kläder med dig.
8 aug. 2019 23:47
Citerat från Birgere:
snabbmat o öl klarar du dig på $25-50 per dag
det som kostar är ju boendet, flyget o biljetterna.

Klä dig varmt och ha vindtäta kläder med dig.
Boende och flyg är redan fixat
9 aug. 2019 01:08
Förstår inte riktigt din fråga. Är din fråga om 20 000 kronor räcker för att dricka öl och äta hamburgare under 6 dagar, gå på hockeymatch och dricka mer öl på ett bryggeri? Det är drygt 330 dollar per dag. Hur mycket öl ska du dricka egentligen?

Priserna är ungefär som i Sverige. Du har väl koll på hur mycket du spenderar när du är ledig i Sverige?
10 aug. 2019 12:56 (redigerad)
Som jämförelse med vad det kan kosta så är vi 3 gubbar som om en månad flyger till från ARN-SLC + SEA + husbil 10 dagar till SF och hem från OAK på en budget på 20 lök pp med alla flyg, mat boende och fickpengar. Visst det kan bli någon tusenlapp till när man gjort resan men är man 3 som delar på mycket blir det inte mycket jämfört med upplevelsen i 20 dagar. Flyg till LA kostar ju bara 1700:- när man åker rätt tid och hem från SF 1500:-. Då äre restaurangmat bara 1gång/dag.
10 aug. 2019 13:02
Tips i Chicago är Segwaytur med Stewes Segway för 70$ lär du ha råd med, sedan har du gratis utsikt i Hankkok tower i baren ovanför Signature room, medan du får betala 20$ om du tar utsiktsdäcket ut mot torget......
10 aug. 2019 13:08
Citerat från Jensohlsson:
Förstår inte riktigt din fråga. Är din fråga om 20 000 kronor räcker för att dricka öl och äta hamburgare under 6 dagar, gå på hockeymatch och dricka mer öl på ett bryggeri? Det är drygt 330 dollar per dag. Hur mycket öl ska du dricka egentligen?

Priserna är ungefär som i Sverige. Du har väl koll på hur mycket du spenderar när du är ledig i Sverige?
Inte så mycket öl haha.
Räcker summan till att hitta på roliga saker osv.
Jag vet inte om Chicago är en dyr stad att semerstra i.
10 aug. 2019 23:10
Citerat från Pantzar84:
Citerat från Jensohlsson:
Förstår inte riktigt din fråga. Är din fråga om 20 000 kronor räcker för att dricka öl och äta hamburgare under 6 dagar, gå på hockeymatch och dricka mer öl på ett bryggeri? Det är drygt 330 dollar per dag. Hur mycket öl ska du dricka egentligen?

Priserna är ungefär som i Sverige. Du har väl koll på hur mycket du spenderar när du är ledig i Sverige?
Inte så mycket öl haha.
Räcker summan till att hitta på roliga saker osv.
Jag vet inte om Chicago är en dyr stad att semerstra i.
Aha! Ja, men ingen av de sakerna du radade upp är ju speciellt dyra. (Snälla, ät inte på Donken och liknande bara. Donken är om möjligt ännu sämre i USA än i Sverige. Däremot finns det mängder av fantastiska, riktiga, hamburgerrestauranger som både gör utmärkta burgare och serverar riktigt bra öl.)

Jag har inte varit i Chicago, men i New York kostar en bra burgare ca 15-20 (ibland 25 - dyrt!) dollar och en stor öl ca 6-8. Ca 20% dricks och ca 9% skatt (olika beroende på delstat och stad) tillkommer. 20 dollar på menyn blir alltså 25,80 inklusive skatt och dricks i det här fallet. New York och San Fransisco är USAs:s dyraste städer, så runt 10-20% lägre brukar det kosta när man kommer utanför dessa städer. Exakta priser i Chicago känner jag inte till, men det är en av de större städerna i USA, så räkna med att priserna ligger på den högre delen av skalan ändå.

Inträde på de stora museerna brukar kosta runt 20-25 dollar. Sportevenemang går loss på allt ifrån 30-40 och uppåt, beroende på lag, tid på säsongen och plats på arenan. Öl som sagt 6-8 dollar, ett glas vin 10-14, en huvudrätt på en bra restaurang mellan 25 och 30, en drink i baren mellan 10 och 15, men kan kosta över 25 på exklusiva ställen.

USA är med dagens valutakurs inte direkt ett billigt land att semestra i, och skatt och dricks tillkommer i princip alltid när man äter och dricker, eller åker taxi. Så det är klokt att ha en väl tilltagen reskassa. Det jag kan jämföra med är när jag och en kompis spenderade 7 dagar i New York för några år sedan. Då gjorde vi av med ca 10 000 kronor per person. Vi åt bara ute, drack precis så många öl vi kände för och gick på museer och annat som kostade inträde. Så 20 000 kommer definitivt att räcka. Trevlig resa!