Paris - Kom med tips!!

20 sep. 2010 15:15
Visningar: 1942
Jag och en kompis ska åka till paris några dagar i januari. Nu vill jag ha en massa tips som gäller allt möjligt i paris, som t.ex. sevärdheter, shopping, bra resturanger och framför ett bra hotell som ligger centralt i paris och inte är allt för dyrt. Så kom med tips!:)
Av Mmea
20 sep. 2010 20:24
Om någon av er har Medmerakort tycker jag att ni ska boka något av deras erbjudanden. Jag och en kompis utnyttjade det när vi var i Paris i april i år. Hotellet låg på Rue Pascal, nära Metro-stationen Censier Daubenton, strax nedanför Rue Mouffetard som är en känd marknadsgata. Medmerahotellen verkar variera lite över tiden, minns att det första hotellet vi bestämde oss för plötsligt inte fanns att boka.

Eftersom vi båda varit i Paris tidigare och inte ville stressa ihjäl oss bestämde vi oss för att hålla oss inom gångavstånd från vårt hotell.

Vi såg:
Pantheon, med dess krypta. Det är en speciell känsla att titta på alla betydelsefulla personers gravar
(Voltare, Robespierre, Victor Hugo och Zola m.fl)

Musée d’Orsay. Vi koncentrerade oss på impressionisterna och avdelningen med Art deco. Vi åt också lunch i restaurangen. Vi bestämde oss på grund av den fantastiska lokalen, men maten var helt OK och inte hutlöst dyr om man valde ”Plat de jour” med ett glas vin. Det var gratis inträde när vi var där (har för mig att alltid är det första söndagen i månaden). Gå tidigt på förmiddagen om ni ska dit!!

Notre dame, igen, gå tidigt om ni ska dit. Här åt vi lunch på ett trevligt ställe i närheten. Det ligger på Ile St Louis, Quai d’Orleans, tror att det var närmast brofästet till Pont St Louis. Vi satt med utsikt över Notre Dames vackra strävbågar. Trevligt och mycket bättre än vi förväntade oss sådär mitt i värsta turistkvarteren.

På Ile de la Cité ligger också fantastiskt vackra Sainte-Chapelle!

I övrigt knallade vi mest runt i vårt närområde. Vi promenerade genom Jardin des Plantes, tittade på marknadsstånden på vackra Rue Mouffetard, gick runt på Ile de la Cité och Ile St Louis, kostade på oss en kaffe på kända Les Deux Magots på Boulevard Saint Germain osv. Gillar ni glass och är på Ile St Louis ska ni hålla utkik efter ställen där de säljer glass från Berthillon. Pistageglassen är guddomlig!

När vi skulle äta om kvällarna gick vi på de rekommendationerna vi fick från receptionen på hotellet. Inga restauranger man åker över hela stan för, men trevliga och prisvärda.

Ha en underbar Parisresa!
21 sep. 2010 08:35
Åh vad härligt att ni skall åka till Paris.

Jag har lagt ut 2 restaurangtips under "mina tips":
http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/tips.cgi member_id=13134&event=default&site=reseguiden&country_id=134

Har också lagt ut lite tips om restauranger mm i ett resealbum: http://www.reseguiden.se/forum/resor/paris-pour-moi-3312

Ni komme rhelt klart få en toppenresa! Paris är ju en helt underbar stad.
Har varit där 7 gånger så fråga gärna om ni undrar över något så skall jag försöka att svara :-)
27 sep. 2010 11:45
Åh tack så mycket för era tips!
Är det någon som vet om affärerna har stängt på söndagar?
1 okt. 2010 12:23
Har inte haft många söndagar när vi varit i Paris de sista åren,
men vad jag minns så har de väl öppet. Kan inte tänka mig att de stora varuhusen skall ha stängt?
2 okt. 2010 17:49
Hej!
Vi ska till Paris i November och önskar också tips! Ska bo i Montmartre. Någon som har tips angående detta område?

Tips på övriga sevärdheter?

Hälsningar
Anna
Av Stoffs
6 okt. 2010 15:19
Hallå där.

Vi hade först tänkt att ta med Paris som en del av våran roadtrip som vi genomförde i somras. Tyvärr så blev inte fallet så - men vi hann göra en del efterforskningar på just aktiviteter och sevärdheter innan beslutet togs att kapa bort det från den slutgiltiga reseplanen.

Om du på länken nedan zoomar in Paris så ser du utsatta intressepunkter med kort info och länk.

http://www.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=103095842635782010574.00047baac8735d2a52c7c&ll=52.348763,10.195313&spn=20.112695,57.084961&z=5

Lycka till och hoppas något av det är av intresse och att resan blir trevlig!
Av Fredros
6 okt. 2010 23:19
Om Du är historieintresserad

Triumfbågen -
Napoleons idé, innehåller bl a okände soldatens grav, ta gärna 284 trappsteg o erhåll en magnifik utsikt bl a över en av världens mest trafikerade o kaotiska jätterondell...
Platsen oerhört "laddad": 1940 marscherade tyskarna ,1945 de Gaulle i spetsen för franska styrkor vidare ner för Champs Elyseé i glädjeyra över att att huvudstaden återerövrats..

Hitler valde 1940 i "sitt" Paris att besöka bl a Madleine kyrkan och invaliddomen med Napoleons grav. Det finns ett berömt foto där Hitler står på balkongen ovanför Napoleons sarkofag och uttrycker: "Den lyckligaste dagen i mitt liv!".

Pére-Lachaise:
en kyrkogård med gravar som Edith Piaff, Oscar Wilde..

Place de la concorde:
Under franska revolutionen uppsattes här den första giljotinen och här halshöggs Ludvig XVI söndagen den 21 januari 1793 och Marie Antoinette den 16 oktober 1793
8 okt. 2010 14:13
Tack för era tips! Fortsätt komma med fler:)
Annli152 - vad hette hotellet du bodde på när du var i paris?
Någon som kan säga vad dom centrala områdena i paris heter?
10 okt. 2010 12:56
Okej, tack! Kom gärna med fler tips om paris! Någon som vet om det finns någon mysig marknad man kan besöka?
25 okt. 2010 14:22
Hotellet heter Hotel Dieppe!

mvh anna