Paris

5 apr. 2010 07:46
Visningar: 3115
Hej!

Jag undrar om det finns någon därute som hade kunnat hjälpa mig med Paris. Det är så att det är första gången ensam utomlands (har pojkvännen med mig, men det är också första gången för honom) och jag börjar få lite panik, vi reser den 18 april och kommer hem den 21 april, så det är en snabb visit, men ville fira min födelsedag utomlands. :)
Hur ska man bäst förbereda sig? Ska man köpa en karta här hemma och dutta i alla ställen man ska åka till? och ha ett kollegieblock med hur, var, och varför med sig?
Hur köper man en metrobiljett och vilket är bäst?
Får man lov att äta picknick i parker i centrum?
Har dessutom kollat upp vilka sedvärdheter (turistfällor) jag vill se men skulle behöva lite hjälp med bra shopping, specifikt bra second hand shopping.
Även lite do and dont skulle vara på sin plats :)

Är öppen för alla tips för att göra detta till en bra resa. är som sagt jättenervös och smått panikslagen.

Tack!
Av Susa60
5 apr. 2010 09:48
Vi var i Paris för ett år sedan och "gjorde" stan på tisd till fredag. Eftersom vädret var bra bestämde vi oss för att promenera och därmed se massor på vägen. Vid tågstationenen går det att köpa biljetter till metro om ni vill ta er runt snabbare. Vi köpte med oss fika från de underbara bagerierna och fruktaffärerna, satt utanför Sacre ceur och åt. Platsen Mont martre gick vi runt och åt en bagutte samtidigt som vi njöt av den underbara omgivningen. Vi hade med oss en liten bra guidebok och karta fick vi på hotellet. Shopping är dyrt så det blev inte så mycket av den varan. Vandra nu runt i Latino kvarteren och ät goda crepes. Något jag ångrar är att vi inte tog oss tid att se de Judiska kvarteren, men det kanske ni hinner om ni åker metro... Ha en underbar minisemester.
Hälsningar Susanne
5 apr. 2010 11:15
De judiska kvarterna har jag hört är ett måste, så det är uppskrivet på listan. :)
5 apr. 2010 11:34
Hei

Det er alltid greit å kjøpe en guidebok før en drar til en storby slik at en kan bestemme seg litt på forhånd om hvilke ting en ønsker å se og gjøre. Her er et reisebrev med bilder og linker som jeg har laget http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm og kanskje du kan finne noen gode tips der. Jeg har også laget dette kartet http://gardkarlsen.com/paris_france_map.htm og du vil se at her er en del av attraksjonen market og du kan trykke på disse markørene for å få mer info.

Når det gjelder metrobillett så kan du se om de har noen dagspass - det pleier å lønne seg hvis en skal ta metro mye en dag. Ellers blir det vel å kjøpe en "carnet" (?) - en bunke med 10 billetter. Lykke til med planleggingen - Paris er en nydelig by så det blir sikkert en flott tur.

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
5 apr. 2010 13:05
Hej!
Paris är underbart! Jag får aldrig nog av stan och det jag verkligen rekommenderar är ett par bra skor och en karta. Se Paris via fötterna! Det är otroligt vackert. Karta går att skaffa innan ni reser men det finns att få på hotellen. Vi har haft en där sevärdheter tydligt har varit markerade, det hjälper massor. Det kan vara knepigt att leta adresser på en karta med myller av gator.
Vilken flygplats kommer ni till? Jag har bara varit på Charles de Gaulle och där i från tar man snabbtåget in till Paris. När ni ska resa med metron så finns det lite alternativ när det gäller biljetter. Vi har köpt kuponger av 10 (un carnet) som avsevärt förbilligare priset. Varje kupong gäller för en resa, oberoende hur många gånger man byter tåg. Den måste stämplas när ni kommer till metron och behållas under hela resan.
Ska ni vara flera dagar i paris kan det vara värt att köpa ett Carte Orange, ett kort som ger lägre pris på alla resor i Paris. Jag rekommenderar ändå att man promenerar runt och ser den vackra staden. Regnar det är metron ett stort plus.

Missa inte Eiffeltornet när det är mörkt och tornet lyses upp varje hel timme.

Hoppas att ni får en underbar resa!//Ellismellis
5 apr. 2010 14:04
Hej!

Vad otroligt härligt för er att möta våren i Paris! Det är ju då staden är som bäst...
På våren blommar dte ju i alla parker, ex Jardin de Luxemburg (Nära Notre Dame) och Tulliere (eller hur den stavas..den brevid Louvren).

Vi brukar passa på att äta frukost ute på någon av alla mysiga caféer som finns i Paris,
och där har de ju de godaste "croissant de chocolat" men chokladen kan man ju hoppa över till frukost :-)

Eiffeltornet, Sacre Coeur, Notre Dame mm antar jag att ni skall se...
Har också hört att det skall vara väldigt fins vid Versailles vid denna tiden, men har själv aldrig varit där.
Vi gör som någon av de andra skrivit här...vi tar alltid bekväma skor på dagen, så man kan gå gå och gå lite mer...
Man ser staden bäst så, och det ät lätt att gå genom hela Paris. Shoppinghuset La Fayette och Printemps är också värda ett besök,
se gärna bilder mm från mina resor till Paris. Ligger lite blandat, och jag har inte gjort resealbum från alla resor.
På kvällen dock- då är det fina skor som gäller :-) Kul att vara lite snygg, och klä upp sig som fransyskorna :-)

Vill ni ta en fika (elle räta, men då måste ni boka bord) så kan jag rekommendera att ta rulltrappan upp i det moderna konstmuseét,
Sankt Georges Pompidou (med de fina Stravinsky fontänerna utanför) då man härifrån har utsikt över hela staden.
Man kan ju bara åka up där också, men här ser man Eiffeltornet, Sacre Couer, Notre Dame... Ja det mesta.

Fråga gärna om du undrar över något :-)
Själv åker jag dit en gång varje år, annars får jag Paris-abstinens.
Härligt nu också med bättre valuta...

Själv åker jag till Thailand om 3 veckor och gifter mig där :-)

Ha en toppenvår och en toppenresa till Paris!! Ni kommer inte bli besvikna.
5 apr. 2010 21:14
Hej alla och tack för svaren!
Kommer att ha mycket användning för dem :)
Som tur är så har båda redan varit i Paris minst en gång innan, och varit på alla de där turistställerna men vi har kommit fram till att Orsay (kanske), katakomberna är ett måste, lika så de judiska och latinska kvartererna. Även kyrkogården där Oscar Wilde och Jim Morrison vilar, eftersom jag är ett stort fan av dem båda. Men det kommer att bli mycket promenader, om det inte blir dåligt väder (vilket vi inte hoppas på!), men det ska helt klart bli kul :D Har längtat nu sen vi bokade resan i januari så jag sitter lagom på nålar nu. :)
Vi kommer inte att landa i Gaulle utan vi valde Beauvais istället (billigare flyg), även kommer vi att bo i montmartre. Har för mig att det ligger en gigantisk marknad där, men kommer inte ihåg. eller var det i Clignancourt?
Men en sak som jag är lite rädd för är att vara i Paris efter mörkrets inbrott. Har läst en del och vet inte riktigt. Kanske man bara ska iaktta största försiktighet när man går "hemåt"?
Dessutom så skulle det inte sitta fel med några bra shoppingtips ^^

Tack återigen för svaren :D

Och Travelfun, det låter helt underbart! hoppas att ni får det helt fantatiskt i Thailand och att bröllopet blir sagolikt :)
6 apr. 2010 16:04
Hej igen och stort tack för lyckoönskningarna :-)

Vill ge ett tips till...
Vi hittade en annons i en fransk tidning om en restaurang som heter Le Chalet des Iles http://www.lechaletdesiles.com/#
Den ligger på en liten ö, som man måste åka en liten gratisbåt över ca 100 meter för att komma till.
En av de mest romantiska platser jag varit på (mitt i Paris)... Här är det inga turister :-)
Hit kommer Parisfolket själva med sin lilla båt... :-) Inte gratis att äta här, men jämför man med andra restauranger så är det ju ok iaf.
Kolla gärna deras sida för mer info. Lite coolt iaf tycker jag. Och romantisk t:-)

Ha det gott!
Av Mmea
6 apr. 2010 20:54
Planera inte in för mycket!

Vi var i Paris tre nätter för några veckor sedan. Vill man njuta och uppleva Paris-atmosfären hinner man inte så mycket mer än en rejäl sevärdhet per dag tycker jag.
Vi bodde nära Jardin des Plantes och besökte Pantheon, Musée d'Orsay och Notre Dame. I övrig knallade vi mycket halvt på måfå. Växlade mellan kända kaféer som t.ex. Les deux Magots och småställen nära Sorbonne. Priset på kaffet växlade också - från 2 euro till 6.50 beroende på ställe. Man måste uppleva Paris och parisarna från kaféerna!

Ni har tur som inte är där på helgen. Det innebär att köerna till alla sevärdigheter är mycket kortare.

Musée d'Orsay var helt fantastiskt. Vi koncentrerade oss på Impressionisterna och deras Art Nouveau-avdelning. Impressionisterna var tillfälligt inhysta på nedre våningen p.g.a renovering. Alla tavlor verkade vara framme dock. Även om vi bara såg två avdelningar tillbringade vi flera timmar på museet. Lokalen i sig är så läcker och jag rekommenderar varmt lunch i den fantastiska musée-restaurangen. Inte billigt, men inte extremt dyrt heller. Oavsett om ni bestämmer er för att äta där eller inte måste ni titta in i restaurangen!

I samband med att vi var på Notre Dame promenerade vi runt på Ile St Louis. Jättecharmigt. Om ni går dit så håll utkik efter skyltarna med Glace Berthillon. Den påstås vara Paris bästa glass och säljs i princip bara på några ställen på denna ö. Deras pistageglass var helt fantastisk (men fruktansvärt dyr)! Vi åt lunch på en restaurang på Ile St Louis som jag kan rekommendera. Minns tyvärr inte vad den hette men den låg liksom på ett hörn, nära bron mellan Ile St Loius och Ile de la Cité. På nedsidan av bron, med perfekt utsikt över Notre Dames strävbågar. Läste någonstans om detta ställe som beskrevs som ett av de få ställen i närheten av Notre Dame som inte var turistfällor.

Vi bodde i Montmartre förra gången jag var i Paris. Kyrkogården där är intressant att se, men ska ni till Père Lachaise är nog kyrkogårdskvoten fylld :-) Vi knallade nog mest runt fritt i kvarteren där. Likaså i Maraiskvarteren. Ett område i Paris som verkar vara lite kul är Belleville. Har inte själv varit där men många av de tips jag hittade när jag letade på nätet omfattade just Belleville.

En sista sak. Vi flög också till Beauvais och tog bussen in till Paris. Man kommer fram rätt sent och det ser rätt dött ut när man kommer till buss-stationen, men tunnelbanestationen är relativt nära (titta på en karta). Vi hade dock lite dålig koll på precis var tunnelbanestationen låg när vi kom och var rätt trötta så vi bestämde oss för att kosta på oss en taxi. Det var en helt fantastisk färd där vi såg stora delar av Paris centrala landmärken (nära Eiffeltornet i kvällsskrud, precis förbi Triumfbågen, nerför Champs Elysees etc). Det kändes som vi ägde stan där vi susade fram i neonljusen! 17 euro kostade det oss från busstationen till vårt hotell strax nedanför Rue Mouffetard. Bra mycket dyrare än tunnelbanebiljetten, men så läckert att det ändå kändes otroligt prisvärt.

Ni kommer att ha det underbart! Jag längtar redan tillbaka.