Paketpris eller flyg och hotell var för sig?

5 sep. 2013 21:30
Visningar: 685
Vi letar efter en höstresa (eventuellt sistaminuten) som utgår från Västerås, Örebro eller Karlstad. Då blir det spanska medelhavskusten, Mallorca eller Kanarieöarna.
Vi tänkte se oss omkring på egen hand med hyrbil eller allmänna kommunikationer, så möjligheten att köpa till utflykter eller sol och bad klarar vi oss utan.
Frågan är vilket som lönar sig bäst? Att köpa en resa där både flyg och hotell ingår i priset eller att köpa delarna separat? Det blir visserligen mera jobb att leta hotell på egen hand men det kanske lönar sig?

Tacksam för tips!
5 sep. 2013 22:55
Det beror ju helt på vad du menar med "lönar sig"?

Om du med lönar sig menar att hitta bättre alternativ så har du ju fler om du bokar var för sig.

Om du med lönar sig menar spara tid så går det fortare att boka paketet rätt upp och ner.

Om du med lönar sig menar att det blir billigare - så går det säkerligen att alltid hitta billigare alternativ än ett paket - det beror ju bara på vad man prioriterar.

Om du med lönar sig menar att paketreselagen är bättre än en reseförsäkring på annat sätt, så vet jag inte. Mitt kreditkort har bra täckning för alla oförutsedda händelser, som jag tror är lika bra.

:)
Så är det spara pengar eller tid du vill?
6 sep. 2013 08:26
Du ställer relevanta returfrågor.

Vi letar efter dels bättre alternativ. Vi vill se oss omkring. Bad och nöjesliv är inget för oss. Paketresorna går ju till traditionella turistorter men det är inte det vi vill uppleva. Av flera skäl är det dock praktiskt för oss att flyga från Västerås/Örebro/Karlstad och då kommer vi dit vi kommer.

Vi letar även efter prismässigt billiga resor. Bara boendet är rent, lugnt, personalen trevlig och det ingår (eller går att köpa till) frukost, så räcker det. Pool, bad, mm. klarar vi oss utan. Men budgeten är begränsad, så jag vill hålla ned priset.

Tid är inga problem. Jag kan leta på webben frågan är bara var? Några tips?

Försäkringsmässigt, så klarar hemförsäkringens utökande reseskydd och mina betalkort det nödvändiga.
6 sep. 2013 09:29
Hallå igen,

Börja med att kolla respektive flygplats för att se vilka destinationer som ö h t är möjliga att nå, kolla sedan respektive Resebolag för att se om de eventuellt säljer flygstolar. Gör de det så har ni alla möjligheter att själva sätta ihop er resa och åka dit ni vill från flygplatsen.
6 sep. 2013 18:52
Hej.

Inga problem för mig att hitta vart vi kan hamna från utgångspunkterna Västerås/Örebro/Karlstad. Flygstolar bereder det mig heller inga problem att hitta.
Däremot att hitta boende är det knepiga. Det finns ju en hel del på Blocket men är de priserna de bästa? Gissar att det bästa är att leta på exempelvis spanska websiter för att hitta bra pris men då behöver de vara på engelska. Vet du om det finns några bra alternativ till Blocket?
Av Ynwi
6 sep. 2013 19:23
Boende bokar du på t.ex.
agoda.se

eller m.hj.a.
sok.hotellin.se
6 sep. 2013 20:02
Citerat från Sune_lady:
Hej.

Inga problem för mig att hitta vart vi kan hamna från utgångspunkterna Västerås/Örebro/Karlstad. Flygstolar bereder det mig heller inga problem att hitta.
Däremot att hitta boende är det knepiga. Det finns ju en hel del på Blocket men är de priserna de bästa? Gissar att det bästa är att leta på exempelvis spanska websiter för att hitta bra pris men då behöver de vara på engelska. Vet du om det finns några bra alternativ till Blocket?
Ahmen, gud, jag glömde bort att ni ju redan hade resmålet bestämt!
Blandade ihop med annans tråd om "Vart ska vi åka?" Sorry!

Jag bokar aldrig hotell eller lägenhet via bokningssajter eller blocket, så var ni hittar boende överlåter jag till andra att svara på.
6 sep. 2013 21:22
Tack för länkarna Ynwi!

Jag har kollat lite och funderar på det här med om frukost ingår i priset på spanska hotell? Ska jag utgå ifrån att det INTE ingår frukost, såvida det inte står att det ingår?
Av Ynwi
7 sep. 2013 07:38
Ska jag utgå ifrån att det INTE ingår frukost, såvida det inte står att det ingår?
Ja, det är rätt uppfattat.