Överbokat flyg - vad händer?

Av Jatsee
23 feb. 2010 12:11
Visningar: 644
Hej
Ni som råkat ut för överbokade flyg, vad har ni fått för ersättning? Hur vanligt är det?

Kommer att åka: Köpenham-Istanbul-Bangkok med Turkish Airlines.
Av Bibby
23 feb. 2010 13:44
Jag har aldrig råkat ut för det och då har jag flugit en del. Eller, jo förresten, blev erbjuden en gratis inrikesresa i "första klass" i USA en gång men hade inga planer på att åka just den sträckan nåt mer inom överskådlig framtid, så tog inte det erbjudandet.

Jag tror inte det är särskilt vanligt.

Vad gäller ersättning så tror jag EU satt upp riktlinjer för det, jag brukar ta med nåt papper om det när jag flyger men hittar inte det nu, men googla lite så hittar du nog det.
23 feb. 2010 15:20
Vi råkade ut för det från New York till Paris (air france). Vi fick förvisso ersättning: Boende/etc. Låter kanske glamoröst: En extra batt i NY.. Men vi hade barnvakt hemma som väntade så det var inte alls lustigt!!
Det värsta var att vi höll på att inte komma med nästa dygn i heller... Checka in i god tid tror jag kan hjälpa. Vi fick även ersättning från vår reseförsäkring som vi har genom vår hemförsäkring samt pengar från VISA.
Jag tror det är ett problem just i NY då det är många som åker in där och stannar "olagligt" därför överbokar dem så att de inte flyger hem med tomma flygplan. Det var så airfrance förklarade för oss.
Av Jesperw
24 feb. 2010 22:22
Alla flygbolag avbokar, eftersom det alltid är ett antal passagerare som faller bort av olika anledningar. För det mesta är detta inget problem, eftersom flygbolagen har blivit ganska duktiga att förutsäga ungefär hur många som inte kommer att dyka upp. Brukar stå vad som gäller i "Conditions of Carriage" som du får med biljetten.

Åker du på enbiljett som du fått av någon som jobbar på bolaget har du troligtvis ingen ersättning alls att hämta, eftersom dessa oftast är på standbybasis och annorlunda regler gäller för staff-tickets.

Vad får dig att oroa dig för detta redan innan avresa?