Önskar råd om Thailand

12 feb. 2012 14:03
Visningar: 230
Tänkte åka till Thailand, har aldrig varit där. Är det charter som gäller? tänkte stanna ca: 10 dar. Jag vill bo nära nån fin strand, men även där det är lite folkvimmel och marknader och dyl. vart ska jag ? och hur gör jag billigast och smidigast.
Mvh, tack på förhand
13 feb. 2012 14:16
Min man o jag ska dit igen nu för 4ggn. Vi har varit 2 ggr på koh Chang o 1 gång i Krabi. Nästa resa går till koh Lipe.
Vi reser med ryggsäck, o bokar på skyscanner.com o hotell på agoda eller booking .com. Det finns ju många ställen att hitta billigt flyg på nätet.
Det blir nästan som att börja resa redan hemma, himla kul.
Tror att det där med folkvimmel har mycket med säsong att göra. Är det högsäsong är det nog gott om folk överallt. Vi brukar boka 2,3 nätter tills vi kommer ner o sen boka resten eftersom. Fast då har jag varit ute innan o kollat intressanta objekt som jag skrivit ner. Har funkat bra för oss. Fast på en del orter kanske det är bäst att boka allt innan, speciellt om man vi ha ac på rummen..

Lycka till
14 feb. 2012 10:40
Finns jättemånga fina platser i Thailand med fin strand och folkvimmel! Mycket beror på om du vill ha budget eller billig lyx, för Thailand erbjuder båda.

Till Thailand säger jag att reguljärt är trevligast. Det är lätt och billigt att ordna transporter på egen hand. Överallt finns små resebyråer som kan ordna båtbiljetter, privata bilar etc. Vi har alltid bokat 1-2 nätter vid ankomst till Thailand för att komma in i dygnsrytm men därefter bokat allt eftersom.

För boende kan man använda agoda.se, booking.com, latestays.com och sawadee.com (sistnämnda är en resebyrå i Bangkok som ger varje ärende manuell service). Vi har även åkt till öar utan boende och ofta dyker det upp försäljare redan på färjan som har pärmar med bilder. Man kan även väl på plats gå runt mellan hotell och kika/pruta på rum - för rum finns det alltid någonstans även i högsäsong!

Fördelen med att ta semestern lite som det kommer är att man både finner sina egna favoriter, men även vädret mellan östra och västra Thailand skiljer sig beroende på säsong så är det sämre på ena sidan kan man fundera på att byta.