Onlinebokning

2 feb. 2013 19:51
Visningar: 430
Jag är lite småskeptisk till de här stora hotellbokningsföretagen, typ Hotels.com, Expedia, Hostelworld.com, Agogo, osv...

Jag vet inte hur pålitliga de är då jag inte använt dem, bokar ofta via resebyrån eller direkt med hotellet, men några jag ska till har inte den möjligheten.

Själva skeptiskheten började när jag kollade tillgängliga dubbelrum på ett hotell som heter Heiwadai Tenjin i Fukuoka. Ska bo där 10 - 15 Maj, men enligt både Hostelworld och Expedia fanns inga rum lördagen den 11 Maj däremot de andra dagarna. De andra bokningssidorna påstår dock att rum finns. Även hotellets "egna" bokningssida Japanican.com säger att det finns.

Vill ju inte råka ut för att boka ett rum som inte finns just, för hört att vissa bokningssidor har en tendens att vilja göra så (pengalurande eller något i den stilen?).

Vet liksom inte vad jag törs lita på. Kollade samtliga lördagar på året på Hostelworld och Expedia, men där finns heller inga rum på lördagarna, däremot alla andra dagar. Vet inte vad det beror på. Är väl tveksamt att ett hotell har lördagsstängt...
2 feb. 2013 22:23
Det verkar ju onekligen skumt! (Har oxå kollat med samma resultat)

Först tänkte jag föreslå att det kanske beror på att hotellsajten "har köpt" x antal rum att förmedla och att de nu fyllt potten, men att varenda lördag skulle vara obokningsbar medan dagarna runt omkring inte är det...? Ja, det skulle ju kunna vara så att de inte har några lördagsnätter att förmedla..

Kollar man hotellets sida så kan man faktiskt inte boka mer än 6 nätter i rad - så det kan ju ligga någonting i att via annan hotellförmedlare så kan incheck aldrig vara lördag.

F ö vet jag många som bokar både via hotels.com och expedia utan problem så jag tror du kan vara lugn :) Men i just det här fallet kan du ju boka via hotellet så får du din lördagsnatt :)
Av Ynwi
2 feb. 2013 22:46
"Jag är lite småskeptisk till de här stora hotellbokningsföretagen, typ Hotels.com, Expedia, Hostelworld.com, Agogo, osv... "

Vad är Agogo ???
Av Chris52
2 feb. 2013 22:52
Agogo skall nog vara Agoda.
3 feb. 2013 01:16
Jag läste något om att just booking.com hade tendens att dölja skatter och avgifter i priset. Någon hade fått ett pris men så hade de dragit mer på kortet vilket ska ha varit dessa avgifter. Men de kanske bättrat sig sen dess. Men just att de har ett pris som är runt 5-600 kr lägre än Japanican gör att jag blir något misstänksam. Nu bokar jag inte ens 6 nätter så kan knappast ha med det att göra. Om det inte är nån systematisk rikeman som bokat alla lördagar bara för att ;)

Hotellet i sig har ingen bokningssida, får ursäkta om jag var otydlig. De hänvisar till Japanican för bokning. Jag väntar mig att den är pålitlig. Om den stämmer så undrar då jag vad det är för fel på de andra sidorna.
Av Dirgis
3 feb. 2013 05:03
Priset varierar utifrån den sökmotorer du använt. Så det kan skilja en hel del för samma hotell.
3 feb. 2013 09:13
Men tror ni jag törs boka lördagen trots att vissa säger att inga rum finns? Medan på andra säger de att det finns rum. Jag vill inte råka ut för att hotellet skickar ut mig på lördagen ochlåter mig komma in på söndagen igen om ni förstår hur jag menar. Liksom att jag betalar bokningssidan för ett rum jag inte får.
Av Chris52
3 feb. 2013 09:32
Har bokat både på Hotels och Booking.com. Trots att det har bara funnits lediga rum på ett av alternativen har det alltid fungerat bra när vi kommit till hotellet.
Av Annl
3 feb. 2013 09:41
Om det finns rum på den bokningssajten som du använder så lär det ju inte vara några problem.

Kan förklaringen möjligen vara att de enskilda bokningssajterna har ett visst antal rum till sitt förfogande och att de sålt slut?

Jag har bokat allt vårt boende på dessa sajter och det har fungerat hur bra som helst.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 feb. 2013 14:17
Citerat från nejmeg:

Hotellet i sig har ingen bokningssida, får ursäkta om jag var otydlig. De hänvisar till Japanican för bokning. Jag väntar mig att den är pålitlig. Om den stämmer så undrar då jag vad det är för fel på de andra sidorna.
Jag ser det nu, att man blir vidareskickad på:

http://www.heiwadai-hotel.co.jp/~eng/tenjin1/index.html

Är det så mycket dyrare att boka där eftersom du tvekar? På expedia o de sidor som inte har lördag - lär det ju ändå inte gå att boka. Vilken sida hade du i stället tänkt använda? (som har lördag vill säga)
Av Tubbe
3 feb. 2013 14:29
Hej

Delar Annies uppfattning. T.ex hotels.com har en del reserverad rum.

Sen finns det en sökmotor som tar fram billigast rummet från alla sökmotorer på hotellrum.
Vet inte namnet men någon kanske vet.

/ R
3 feb. 2013 14:37
Tja både Booking.com, Agoda.com, Japanican.com och Rakutan.com har hotellrum hela perioden.

Har dock svårt attt hitta om det har rökfria rum eller ej till utdelning. Vill inte hamna i nån bolmande japan tidigare rum...
Av Tubbe
3 feb. 2013 14:44
Citerat från nejmeg:
Tja både Booking.com, Agoda.com, Japanican.com och Rakutan.com har hotellrum hela perioden.

Har dock svårt attt hitta om det har rökfria rum eller ej till utdelning. Vill inte hamna i nån bolmande japans tidigare rum...
Det kan jag förstå, men inget du kan vara säker på.
3 feb. 2013 14:48
Men då är det ju som ett lotteri, kan jag ju få vilket rum som helst. Då blir det ju flera månaders våndan över att det kanske är ett skitrum....
Av Tubbe
3 feb. 2013 15:26
Citerat från nejmeg:
Men då är det ju som ett lotteri, kan jag ju få vilket rum som helst. Då blir det ju flera månaders våndan över att det kanske är ett skitrum....
Ja kanske det, men vinst chansen är betydligt större än vårt Lotto.

Sen ökar "vistchansen" om du uppgraderar dig till hotel med fler stjärnor.

/ T
Av Tubbe
3 feb. 2013 19:33
Citerat från tubbe:
Hej

Delar Annies uppfattning. T.ex hotels.com har en del reserverad rum.

Sen finns det en sökmotor som tar fram billigast rummet från alla sökmotorer på hotellrum.
Vet inte namnet men någon kanske vet.

/ R
Hej R,

Jag vet vad den heter.... Du menar nog www.trivago.se

Ha det bra
/ R
Av Bibby
3 feb. 2013 19:38
Citerat från tubbe:
Citerat från tubbe:
Hej

Delar Annies uppfattning. T.ex hotels.com har en del reserverad rum.

Sen finns det en sökmotor som tar fram billigast rummet från alla sökmotorer på hotellrum.
Vet inte namnet men någon kanske vet.

/ R
Hej R,

Jag vet vad den heter.... Du menar nog www.trivago.se

Ha det bra
/ R
Har schizofrenin slagit till idag? ;)
Av Tubbe
3 feb. 2013 19:54
Yes,,ha ha
Men det är alltid trevligt att svara en trevlig kille..Tubbe är kanon......... tycker jag

.

/ R
Diskussionen är stängd för nya svar