Off the beaten track in San Francisco - tips på guldkorn

27 jan. 2019 09:39
Visningar: 228
Hej!

I september åker jag tillsammans med 3 vänner på en grabbresa till Kalifornien. Resan börjar med 4 nätter i San Francisco som är en personlig favorit och som jag har varit i 2 ggr tidigare.De övriga i resesällskapet har aldrig varit där och jag skulle vilja få till vistelsen i SF så det blir lite nytt för alla. Jag tänkte varva klassiska sevärdheter med lite mer ovanliga sevärdheter/aktiviteter och här tar jag tacksamt emot tips från er!

Jag har som sagt koll på de vanliga sevärdheterna (Alcatraz, Cable Cars, Lombard Street, Fishermans Warf, Ferry building m.m.) men har ännu inte utforskat Misson District och Castro vilket jag tacksamt tar emot tips på vad man bör se i dessa områden. Sedan har jag även kikat lite på Angel Island för vandring/cykeltur, någon som har erfarenhet av detta?

Vi gillar att utforska till fots eller cykel och tar tacksamt emot tips på cykelrutter. Har tidigare cyklat ut till Point Bonita Lighthouse via Golden Gatebron och vidare ner till Sausalito vilket var fantastiskt och skulle vilja göra något liknande denna resa.

Vi kommer även att ha tillgång till bil när vi lämnar SF och funderar på att åka till Stinson Beach/Bolinas om det är något som kan rekommenderas?

Även bar/restaurangtips tas tacksam emot.

Som sagt alla tips välkomnas :-)
Av Marulk
27 jan. 2019 19:20
Vet inte om ni är öldrickare men om, rekommenderar ett besök på Lagunita Brewery i Petaluma. Deras lunch är 👌🏻. Gör en rundvandring i bryggeriet . Stinson Beach är vackert, faktum är att Hgw1/101 är i vårt tycke än mer spektaluär än den mer trafikerade delen mellan SF o LA. Hinner ni så kör ända upp till Fort Bragg o leta reda på ’glass beach’ (bilder här på RG från resa 2016). Har själv inte vandrat på Angel Ilsand men vet att släkten gärna gör vandringar där. Ska försöka leta reda på en sida jag tidigare kikat på när det gäller vandringar runt SF
Härlig resa ni har framför er
31 jan. 2019 08:10
Min pappa har ett eget litet mikrobryggeri så vi var faktiskt på Lagunita i Petaluma förra året. Och jag kan bara instämma att det var kanon. Tyvärr var det jag som fick köra så det kanske får bli ett besök till ;-)

Vi har åkt upp till Jenner tidigare och jag tycker också att den vägen var minst lika sevärd som vägen mellan SF och LA. Fort Bragg låter lockande men dessvärre tror jag det är lite för långt norrut då vi planerar att åka ner till Mariposa samma dag för att tillbringa lite tid i Yosemite. Men inget är bokat än så vi kanske lägger om rutten lite.

Har du någon erfarenhet av Castro/Mission-området i SF? Tips på sevärdheter/aktiviteter i dessa områden? Tar även emot tips på sevärdheter i området mellan Mariposa och Marin Headlands/Vindistriktet norr om SF.

Ja hittar du Angel Island-sidan skulle det vara toppen :-)

Tack för dina tips!
Av Marulk
31 jan. 2019 18:38
Tror det var denna sidan jag hittade, https://bahiker.com
Jag följer på insta ultramarathon , (bla boken 50 marathon i 50 delstater på 50dgr) han bor i SF o jag ser han springer gärna norr om GG på o runt Mount Tamalpais.
Har släkt som bor i central Valley (melon odlare) så vi har varit i denna del flera ggr senaste 10 åren.
Håller med om att Fort Bragg är en bra bit upp men det är ett häftigt område. En annan NP som dessvärre oxå ligger lite off o därmed inte så ’poppis’ som Yosemite är Lassen Volcanic NP. Du tar dig iofs hyfsat dit via I5. Kolla gärna in våra bilder från 2014. Parken har samtliga jordens alla typer av vulkaner representerade o det skakar rejält ibland. Många trevliga vandringsturer på hyfsade höjder (>2000möh)
1 feb. 2019 07:08
Haight Ashbury å Twinn Peaks är ju måsten tycker jag å nås med buss. Skulle det bli dåligt väder är Disney family museum väldigt intressant.
15 feb. 2019 07:47
Tack för tipsen Marulk. Sidan https://bahiker.com var kanon. Kommer att vara till stor hjälp.

Ja jag har kikat lite på Lassen också men det blir nog svårt att klämma in det denna resan. Men rutten är inte helt satt än så vi kanske lägger om den för att hinna med FB och Lassen. Vi får se vad mina resekamrater säger.

Brycecanyon: Haight-Ashbury har jag besökt tidigare men Twin Peaks har jag ännu inte hunnit se och har tänkt planera in när vi ska se oss omkring i Castro/Mission. Har dock varit lite osäker på om det är värt att ta sig hela vägen upp dit.

Disney Family Museum håller jag nog på tills jag åker med familj och barn :-)

Tack för alla tips!
16 feb. 2019 21:58 (redigerad)
Citerat från Patrick84:
Tack för tipsen Marulk. Sidan https://bahiker.com var kanon. Kommer att vara till stor hjälp.

Ja jag har kikat lite på Lassen också men det blir nog svårt att klämma in det denna resan. Men rutten är inte helt satt än så vi kanske lägger om den för att hinna med FB och Lassen. Vi får se vad mina resekamrater säger.

Brycecanyon: Haight-Ashbury har jag besökt tidigare men Twin Peaks har jag ännu inte hunnit se och har tänkt planera in när vi ska se oss omkring i Castro/Mission. Har dock varit lite osäker på om det är värt att ta sig hela vägen upp dit.

Disney Family Museum håller jag nog på tills jag åker med familj och barn :-)

Tack för alla tips!
Det går buss ganska nära, bara kolla på googlemaps från Castro. Disney family museum är inget för ungar, det berättar Walt och hans brors historia från början till alla figurer å filmer med storyboards fram till Disneyworld och hans idéer om det.