Nybörjare på Öluff! Kykladerna i två veckor!

Av Tinto
11 jan. 2013 20:18
Visningar: 4983
Hej

Är helt nybörjare när det gäller grekland och öluff. vi har tänkt åka på en öluff i slutet på juni på ca 2 veckor i kykladerna. Rutten är tänkt ungefär såhär. Aten-Santorini-(Folegrandos eller Sifnos)-Milos. Vad tror ni om detta , de öar som vi vet vi vill åka till är Santorini och Milos.

Frågan är vilken mer? Folegrandos eller Sifnos? Eller finns ngn ö i området som är värd att prioritera?? Tips mottages. Sen undrar jag även hur båtkommunikationerna är mellan Aten- Santorini och Milos-Aten om det nu skulle va knepigt att hitta ett lämpligt inrikesflyg.

Vad jag har läst och hört så ska det inte vara några problem att ordna boende på plats på öarna. Är det även lika lätt på Santorini?

Tacksam för svar!
19 jan. 2013 11:41
Hejsan! vi var till Sifnos i sommras och det var jätte bra! Sifnos var våran första ö på öluffningen. Ön är väldigt lungn så det är ett bra ställe att börja resan på. Det är lätt att få boende på plats, folk kommer och möter än när färgan anländer. Vi öluffade runt högsäsongen och det var inga problem att hitta boende. Men det kan vara ganska skönt att ha gjort det före, då har man lite koll på vad det är man får för något boende. Jag kan rekomendera "Blue Fish" på Sifnos som lägenheterna heter. Det var ett väldigt bra boende och jätte snälla ägare.

Hoppas du får en grym resa! :D
28 jan. 2013 20:51
Öluffa är bland det bästa sättet att resa om jag själv får välja så: rätt val! Folegandros är en trevlig ö med Chora högt upp intill en lodrät vägg rakt ner i havet. Bor man uppe i Chora så får man ta sig till stränderna nere vid vattnet med skoter eller buss. Man kan ju även bo nära hamnen och då ha flera stränder på gångavstånd.
Jag har aldrig haft problem med att få boende på Santorini men det kan vara bra att i förväg ha kollat ut var på ön man vill bo så att ni kan slussas till rätt rumsuthyrare nere i hamnen. Kolla in www.greeka.com och titta ut var på ön det ser trevligast ut att bo.
Om ni inte bokar upp er i förväg är det lätt att gå till en resebyrå på Santorini och staka ut den bästa färjerutten så att ni kommer dit ni vill. Glöm bara inte att vindarna kan ställa till det ibland och blåser det för kraftigt så går inte alltid färjorna så ha någon dags marginal på hemvägen så ni inte missar flyget hem.
Lycka till!