Nybörjare i Thailand

31 jan. 2017 11:06
Visningar: 378
Har aldrig besökt Thailand; och är lite nyfiken vad som är så underbart med resmålet i princip alla mer eller mindre älskar så.

Skulle vilja ha lite experthjälp; Är 23 år och ganska så resvan (varit på två rundresor i Europa, samt USA) och varit på kortare resor lite här och var i världen. (Dock endast i Japan när det kommer till Asien; och det var underbara 5 dagar i Tokyo.). Har tänkt resa med en speciell person; en födelsedags överraskning så hen vet inte om det än; men hen är väldigt lik mig själv.

Om vi är borta cirka 14 dagar i antingen februari eller mars (2018); var ska vi åka då om jag vill uppleva både:

1. Kristallklart vatten och vit strand
2. Natur
3. Kultur och lokalbefolkning.
4. Riktig thailändsk mat
5. Prisvärda; enkla hotell (typ 3 stjärnigt); eller bungalows.
6. Mysiga marknader

Och undvika:

1. Party och alkohol.
2. Turistfällor
3. De största familjehotellen. (Förstå mig rätt; jag älskar barn; och barnfamiljer får gärna finnas omkring; men jag vill inte hamna på ett hotell där Bamse springer omkring med 35 barn). Kanske undvikande av All-Iclusive-hotell är ett bättre ordval.

Hur enkelt är det att kanske bo nära en mysig orörd strand; nära naturen, mysiga restauranger, de flesta av dagarna; och i slutet av resan (kanske 3- 4dagar) upptäcka en större stad med gatukök; trafik och shopping.

Hur har ni gjort det på er Thailands-semester? Eller skulle ni rekommendera annat land? Malaysia, Vietnam (funderat fram och tillbaka på detta land), Laos eller Kambodja?
Känner bara som nybörjare känns Thailand rätt så bekvämt, tryggt och enkelt. Har jag rätt eller fel?

Tacksam för svar.
Av Erik777
31 jan. 2017 11:28
Thung Wua Laen utanför Chumpon har allt det där, utom kanske det där riktigt paradisiskt kristallklara vattnet och orörda naturen. Stranden har man nästan för sig själv utom på veckosluten då det fylls på med thailändare. Natt- och barlivet är nästan obefintligt.
Kan rekommendera hotellet Baantalay Thungwualen, som är litet, familjedrivet och lagom enkelt men ändå fräscht.
Marknad har du i Chumpon som ligger en 20 minuter från stranden med Songthaew (buss) .
Om ni inte tycker att Chumpon är stort nog så avslutar ni i Bangkok och får all storstad ni behöver.

Malaysia är i min mening betydligt mer tryggt, bekvämt och välordnat än Thailand. Dessutom så är det betydligt lättare att ta sig fram på engelska. Om Malaysia är ett alternativ så rekommenderar jag ön Pangkor, som faktiskt även har kristallklart vatten och en del (rätt så) orörd natur. Då tar ni storstadsbiten i Kuala Lumpur som ni även flyger till/från.
31 jan. 2017 14:00
Tack så jättemycket för tipsen; jag är egentligen mer sugen på annat land än Thailand; men tänkte att Thailand känns som ett säkert kort; då jag aldrig hört någon varit direkt missnöjd efter en semester där.

Malaysia låter fantastiskt; speciellt som jag har funderat på att besöka Kuala Lumpur någon gång i framtiden. Jag har lite följdfrågor till detta:

Om jag väljer Malaysia; är det smartast att åka till Kuala Lumpur från Sthlm; och sedan resa till ön via inrikesflyg? Eller tåg/buss?
Och åker vi tillbaka till Kuala Lumpur för att komma hem till Sverige igen? Eller tror du det kanske går att åka från ett tredje ställe; och därmed ta tre flugor i en smäll?

Och hur enkelt är det att boka endast enkelresa (utan visum) och bevisa att man bara ska vara borta två veckor; då jag har hört att det krävs just visum om man ska stanna längre? Eller blir det smidigast att boka tur-och retur och återvända till KL efter dagarna på ön?
31 jan. 2017 14:22
Citerat från Dessivillresa:
Tack så jättemycket för tipsen; jag är egentligen mer sugen på annat land än Thailand; men tänkte att Thailand känns som ett säkert kort; då jag aldrig hört någon varit direkt missnöjd efter en semester där.

Malaysia låter fantastiskt; speciellt som jag har funderat på att besöka Kuala Lumpur någon gång i framtiden. Jag har lite följdfrågor till detta:

Om jag väljer Malaysia; är det smartast att åka till Kuala Lumpur från Sthlm; och sedan resa till ön via inrikesflyg? Eller tåg/buss?
Och åker vi tillbaka till Kuala Lumpur för att komma hem till Sverige igen? Eller tror du det kanske går att åka från ett tredje ställe; och därmed ta tre flugor i en smäll?

Och hur enkelt är det att boka endast enkelresa (utan visum) och bevisa att man bara ska vara borta två veckor; då jag har hört att det krävs just visum om man ska stanna längre? Eller blir det smidigast att boka tur-och retur och återvända till KL efter dagarna på ön?
Du får vara i Malaysia i 90 dagar utan visum och passet ska vara giltigt i minst 6 månader från ankomstdagen. Det krävs bokad hemresa eller så måste du boka en vid ankomsten.

Du måste ju inte åka hem från KL, du kan t.ex. åka från Singapore eller annan stad hem.
31 jan. 2017 14:44
Kanske Koh Jum i kombination med AoNang/Krabi stad täcker in era krav. Lugnet på på Koh Jum med enkla bungalows och sedan Krabi stad för mer shopping och marknader.

http://www.kohjumonline.com/
Av Erik777
31 jan. 2017 15:57
Vill du åka till Pangkor så åker du buss från KL till Lumut och därifrån båt över till Pangkor.

Malaysia kräver inte att man ska ha biljett ut ur landet, däremot kanske vissa flygbolag kräver det. Eftersom en tågbiljett från Johor Bahru till Singapore kostar ca 10 kr bör det isåfall vara en rätt överkomlig sak att lösa. Att korsa gränsen till Thailand till fots är f.ö. gratis. Jag har rest till Malaysia flera gånger både från Europa och från andra asiatiska länder och skulle påstå att Immigrationsmyndigheterna tillhör de mest fåordiga och generösa i världen. De bara stämplar 90 dagar utan frågor, oavsett varifrån jag anländer.

Du kan absolut kombinera Malaysia med något annat land i regionen. Thailand, Singapore, Brunei och Indonesien är de mest uppenbara. Beror väl mest på hur länge du vill vara borta och hur mycket tid du vill spendera på resande fot. Vill du åka runt lite längre än till Pangkor kan jag rekommendera flygbolagen AirAsia, Malindo air och Firefly som alla säljer biljetter till ofta mycket förmånliga priser.
31 jan. 2017 17:45
Citerat från Erik777:
Vill du åka till Pangkor så åker du buss från KL till Lumut och därifrån båt över till Pangkor.

Malaysia kräver inte att man ska ha biljett ut ur landet, däremot kanske vissa flygbolag kräver det. Eftersom en tågbiljett från Johor Bahru till Singapore kostar ca 10 kr bör det isåfall vara en rätt överkomlig sak att lösa. Att korsa gränsen till Thailand till fots är f.ö. gratis. Jag har rest till Malaysia flera gånger både från Europa och från andra asiatiska länder och skulle påstå att Immigrationsmyndigheterna tillhör de mest fåordiga och generösa i världen. De bara stämplar 90 dagar utan frågor, oavsett varifrån jag anländer.

Du kan absolut kombinera Malaysia med något annat land i regionen. Thailand, Singapore, Brunei och Indonesien är de mest uppenbara. Beror väl mest på hur länge du vill vara borta och hur mycket tid du vill spendera på resande fot. Vill du åka runt lite längre än till Pangkor kan jag rekommendera flygbolagen AirAsia, Malindo air och Firefly som alla säljer biljetter till ofta mycket förmånliga priser.
Kravet ställs inte från flygbolagen, informationen hämtade jag från databasen där alla länder har sina inreseregler. Sen om de efterföljer det eller inte när det väl kommer till kritan är en annan sak.