NY + Florida

Av Helekl
2 juli 2017 15:39
Visningar: 213
Hej!

Vi planerar att åka tillbaka till Florida sommaren 2018 och vill även besöka NY. Maken vill flyga till NY och sedan till Florida och jag vill tvärtom avsluta med NY.

Hur tänker ni? Turista i NY med jetlag eller avsluta med högt tempo efter en relativt lugn semester i Florida?

Är det någon som har erfarenhet av multi-jaw-biljetter? Prisskillnader jämfört med tur o retur samma ort? Vår plan just nu (enligt makens förslag :-) är att flyga till NY, sedan till Orlando och hem från Tampa.

Tack!
2 juli 2017 16:08
Börja i NYC. Upp tidigt och klara av första mararondagen sedan är man hyfsat rätt i tid. Tycker nästan det blir jobbigt att komma från Florida lunket till NYC mitt i semestern ;)

Ofta är det billigare att flyga samma rutt åt båda hållen, i det här fallet med en stopover i NYC. Det är cirka en timme mellan Orlando och Tampas båda flygplatser. Tampa är mycket lugnare och nästan aldrig köer till hyrbilarna eller immigration (om ni nu flyger annan rutt än NYC in) Allt detta ger resebyrån exakta svar på. Be dem om en jämförelse.
Av Birgere
2 juli 2017 16:15
Håller med Marcus, bättre att börja med NYC, då slipper ni ju även släpa på alla shoppingfynd upp till storstan.
Lås inte fast er vid en viss flygplats i Florida, Orlando, Tampa, Miami o Ft Lauderdale ligger alla så pass nära varandra och flygen tillbaka till Europa går ju sen eftermiddag/kväll.
2 juli 2017 16:53 (redigerad)
Vi tog N.Y sist när vi kombinerade men det var tidig vår så vi ville därför komma dit så sent som möjligt, annars skulle jag också föredra hektiska N.Y först och sen lite lugn.
Av Helekl
4 juli 2017 10:51
Tack alla! Ni och maken verkar överens - då blir det så. :-)
6 juli 2017 11:09
Jag hade oxå tagit NYC först. Det är underbart att kunna ströva omkring i stan innan alla andra vaknar till liv. Så första dagarna brukar jag gå ut direkt när jag vaknat
Av Helekl
11 juli 2017 08:07
Fler frågor:
Vad vet ni om de olika turistpassen i New York (New York Pass, City Pass New York och New York Explorer Pass)? Det vi vet just nu att vi vill göra är Top of the Rock, MoMa plus troligen cykla i Central Park och linbanan till Roosevelt Island. Vi vill självklart se annat också men det är här vi vill betala inträde. Hinner vi så blir det också Intrepid Sea, Space and Air Museum.

Vilka är era bästa strandställen runt Tampa och den kusten nedåt? Hur står sig Busch Gardens Tampa mot Universalparkerna i Orlando? Eftersom vi var i Orlando och Universal förra gången tar vi nog Busch Gardens denna gång.

Tack för input!
11 juli 2017 12:41
Citerat från Helekl:
Fler frågor:
Vad vet ni om de olika turistpassen i New York (New York Pass, City Pass New York och New York Explorer Pass)? Det vi vet just nu att vi vill göra är Top of the Rock, MoMa plus troligen cykla i Central Park och linbanan till Roosevelt Island. Vi vill självklart se annat också men det är här vi vill betala inträde. Hinner vi så blir det också Intrepid Sea, Space and Air Museum.

Vilka är era bästa strandställen runt Tampa och den kusten nedåt? Hur står sig Busch Gardens Tampa mot Universalparkerna i Orlando? Eftersom vi var i Orlando och Universal förra gången tar vi nog Busch Gardens denna gång.

Tack för input!
Busch Gardens är en jättefin park med många berg och dalbanor och annat. Det är också en djurpark med både elefanter, lejon, alligatorer och mycket, mycket mer, där man både kan gå runt och titta på djuren men man kan också köpa till bilsafari. Vi gillar Busch Gardens men tycker inte att det finns så många likheter med Universals parker förutom att alla parker är helt klart värda att besöka.

Alla stränder på västkusten är fina, såklart vill jag rekommendera Clearwater Beach som vi älskar, men om ni åker neråt så är Venice jättefint och Siesta Beach, Barefoot Beach mm mm. Skulle nog vilja säga att ni kommer att hitta helt underbara stränder överallt. Sanibel och Captiva om ni inte besökt dem ännu, de ligger lite mer avsides.