När/var/hur se djur i Östafrika??

Av Moose
15 nov. 2009 09:04
Visningar: 602
Vi funderar på att åka till Kenya/Tanzania för att förstås de DJUR och fota!

När är bäst årstid? Är man dum om man försöker fixa själv?

Vi har aldrig rest arrangerat. Senast var det husbil och flyg runt i Alaska. Fantastiskt! Men blir det dyrare/billigare och bättre/sämre om själv fixar i Östafrika?

Erik
Av Trea
16 nov. 2009 13:07
Vi har varit i Kenya och Tanzania, men vi var aldrig på safari så jag kan inte svara på frågorna om det... Jag tror i alla fall att det blir billigare om man bokar själv. Vi träffade andra som bokade safari där nere, och det verkade som att det var betydligt billigare. Samma gäller nog för resan i stort. Om man flyger tll Kenya blir det oftast betydligt billigare än om man flyger til Tanzania, Sen kan man ju ta buss eller tåg om man vill, eller kanske nåt lokalt flyg. Jag tror inte alls att man är dum om man försöker fixa själv, men man får förstås räkna med en hel del mer jobb. Man måste också tänka lite på säkerheten där nere när det gäller att transportera sig med värdesaker och så, eftersom rån- och stöldrisken är rätt stor. Det går ju alltid att lösa genom att ta taxi från dörr till dörr när man ska transportera sig med packning, men man måste tänka på det. Hör av dig om du undrar nåt mer över Kenya eller Tanzania, men jag kan inte svara på nåt om safarin...
Av Bengtar
16 nov. 2009 16:18
Jag blir lätt avundsjuk på dig när jag ser din önskan.
Här har du en bra sida att studera,
http://www.savannen.com/sasonger.htm
Jag gjorde en resa i Tanzania 75 -76 i dec/jan.
Besökte då Mikumi, Selouse, Ruaha, Ngorongoro och Serengeti. Det var mitt livs resa.
Migrationen i framför allt Serengeti är ett av naturens stora skådespel. Fågellivet är oerhört rikt. Dofterna!
Skönheten i landskapet.
Sen har du ju en mängd andra nationalparker med spektakulära motiv i Kenya framför allt.
Ha en trevlig planering.
Av Marie_s
16 nov. 2009 16:49
Härliga resplaner du har!

Jag har rest en del i Kenya och Tanzania.
Safari har jag bokat på plats och lyckats pruta en del på priset.
Dock ska man tänka på att man oftast får vad man betalar för...
Välj gärna ett boende inne i nationalparkerna snarare än utanför för du riskerar ni att få köa vid entré och missa många gryningsdjur.
Jag har rest på svenska sommaren juli/augusti.
I Kenya kan det då regna en del vid kusten men på safarin var det inga problem.
Ju senare på sommaren desto högre priser -sydeuropeer har sen semester.

Ibland kan det vara lite meckigt att fixa allt själv men det lönar sig prismässigt.
Det som avgör hur mycket man ska boka hemifrån tycker jag är tiden på resmålet.
Är man borta ett kortare tag kan det vara skönt att ha det mesta förbokat för att maxa upplevelsetiden!

Lycka till mer planeringen!
Av Yeahmon
24 nov. 2009 16:03
Hej

Jag var där sept -07 och det var en bra tid med bra väder och massor med djur, bodde på http://www.basecampexplorer.com/ som har svenska förgreningar och är eko-anpassat, ordnade med Safariguide och resa från Nairobi via en kontakt där, inte speciellt dyrt för varken boende eller resa med guide, lite jobbig resa dock pga så dålig väg från Nairobi!! Lycka till.
Av Ukunda
6 mars 2010 17:58
Hej! Längtar alltid tillbaka.... Har varit i Kenya 3 gånger och då på så olika tider som dec/ januari och juni. Har sett mängder med djur vid båda tillfällena men i olika parker. Jag kan rekommendera ett bolag med billiga lite "backpackerstuk" på safarin: Gametrackers. Man tältar och åker på lastbilsflak. Jättetrevlig personal och underbara kvällar vid lägerelden.
Man kan fixa på plats men det är bäst att boka tågtransport,safari etc. i tid. Det är ju trist om man skulle missa något bara för att det man vill se och göra är fullbokat.
Hör av er igen om ni vill ha mer tips.
Trevlig resa!