Montenegro

Av Skorpis
7 maj 2008 22:22
Visningar: 1922
Hej!
Någon som har varit här? Planerar att ta färjan från Brindisi (kommer att vara i Italien först två veckor i augusti) till Dubrovnik och därifrån ta bussen eller tåget till Montenegro - Budva verkar vara den största turisstaden - ngn som vet om vi talar massturism eller mer modest turism? Har även läst i ett annat inlägg om Kotor. Tar tacksamt emot några tips om detta land. Har varit i Slovenien och Serbien tidigare. Skulle gärna vilja ta mig till Mostar i Bosnien med - hur är det med säkerheten? F.B ville jag åka till Albanien men min italienske pojkvän vägrar fortfarande... han hävdar bestämt att det inte finns ngt att se förutom fattigdom... jag tror dock inte på honom... Men Montenegro har han gått med på :) kanske kan få över honom både i Bosnien och Albanien när vi väl är där... ngn som har gjort dagstur till Mostar från Montenegro eller från Montenegro till Albanien?
mvh
E
8 maj 2008 12:41
Hej, montenegro ar ett bra land, gillar det skarpt. Fran DUbrovnik kan du dock inte ta tag da det inte finns nagot sa voitt jag vet, men bussar finns det. Manga vackra platser i ontenegro som ex. kortor eller hur det stavas etc, mostar ar fint aven det. ENklare att aka fran dubrovnik dit tror jag.

Mvh Daniel
8 maj 2008 20:23
Hej! I Budva finns många turister, mest ryssar, men det är ändå en trevlig stad som rekommenderas. Det är lätt att åka buss mellan Budva och Mostar. Själv bytte jag i Dubrovnik. Det är lite väl långt för en dagstur om man inte hyr en bil kanske. Mostar har inga särskilda problem med säkerheten. Kriget slutade för många år sedan. Det är också lätt att besöka Albanien från Budva. Det finns organiserade dagsturer från Budva runt i norra Albanien.
Av Zoca-
8 maj 2008 23:45
Hej Skorpis!
Håller med de två om Montenegro,väldigt vackert land med fina strender och hav och Budva är ett måste när man är i Montenegro men alla andra platser är lika vackra...Visst det kan förekomma att det är lite förmycket folk i Budva men det kan ha sinna fördelar..Glömm inte resa inne i landet där möter du enormt vacker natur i det bergliga landet vackra skogar och fina älvar i en orört känsla..Trevlig resa!!
Av Ankh
9 maj 2008 21:06
Fjordarna i Montenegro är fantastiska! Perast är en mysig liten stad från 1600-talet.Bergsvägarna inåt landet kan vara ohyggliga! Vi åkte på smala serpentinvägar utan skyddsräcken och mötte stora fordon. Hualigen! Nåväl, i Tivat såg vi något som ingen ville prata om.....ett stort lyxhotell som låg totalt övergivet. Alla fönster gapade tomma och det var mycket kusligt, mitt på ljusa dagen!
Av Katitzi
10 maj 2008 09:48
Var i Budva sista veckan i juli 2004. Åkte dit med första charterresona igen efter kriget. Det lanserades som ett genuint resmål med få turister. Visst, inte så många utlänningar (förutom ryssar). Men smockat med serber! Det gick knappt att ta sig fram längs strangatan på kvällen. Stora discotält med halvnakna go-goflickor som dansade runt. Det kändes faktiskt lite obehagligt. Stränderna var smala och knökfulla. Nu var ju inte allt negativt, gamla staden var fantastiskt vacker! Vi åkte också med på en arrangerad busstur till Dubrovnik, vilken blev resans höjdpunkt. Vi hade en fantastisk guide där som var utöver det vanliga!
Det var några av mina intryck från Budva. Vi hann inte resa runt i själva landet mer än bussturen genom landet upp till Kroatien, men den var fin. Såg en bit av Kotorfjorden (åkte färja över), körde geom staden Hercig Novi och över bergen. Lycka till med resan!