Mellanlandning New York

Av Sus73
27 jan. 2013 13:21
Visningar: 558
Hej,

ska nu äntligen boka biljetter till San Francisco i sommar. Flighten vi tänkt oss mellanlandar på Newark (New York) på hemresan och vi har då ca 10 tim där. Finns det något som hindrar att man åker in till stan några timmar? Jag tänker om det är några problem med att checka in på flyget igen?

/Susanne
Av Rgold
27 jan. 2013 13:38
Hej!

Jag har landat i Newark, om du kommer utrikes ifrån, kan de vara ganska långa köer ut från kontrollen, dom ska ta fingeravtryck och sen fotografera. Sen om du ska in till stan, så är det inte så smart. När jag landade så fick jag beställa en van, vid en taxiföretag inne på flygplatsen tror det kostade runt 15 dollar. Sen till New York är det motorväg, men när du ska in till Manhattan då är det smockat med bilar, eftersom alla bilar ska typ igenom en tunnel, så smockat i trafiken dit och tillbaka till flygplatsen, så är min personliga åsik att undvika det!!, Newark flyplats ligger typ på en liten ö bland tusen motorvägar, industrilandskap.
Av Hawaii
27 jan. 2013 18:15
Hmm...lite fakta:

Newark ligger INTE på en ö, men på det amerikanska fastlandet. Manhattan, däremot, är ju en ö. Inte för att det spelar någon roll i sammanhangat.

Du behöver INTE ge dig ut i trafiken. Du kan ta tåget. Det finns en hel del trådar här med mera detaljer.

Eftersom du anländer från San Francisco är du ju givetvis på en inrikes flygning, och jag är ganska säker på att du kommer redan vid avgång SF att vara incheckad HELA vägen, vilket innebär att du kan ta dig in till Manhatten direkt vid ankomst Newark. Inget att vänta på. När du senare på dagen returnerar till Newark Airport måste du gå igenom säkerhets-kontrollen, men det blir det enda.
16 feb. 2013 09:45
Ett snabbare sätt än att ta taxi eller car service är att ta tåg in till Penn Station, New York.

Du gör så här:
* Ta AirTrain från din terminal till rail station vid flygplatsen
* Ta NJ Transit (inte Amtrak - dyrare) och kliv av vid Penn Station New Yokr (hoppa INTE av vid Newark Penn Station)

Kostar 12,50. Köp biljett innan du tar Airtrain. Tar ca en halvtimme in till Manhattan.